Hej!
Jag har köpt ganska mycket på E-bay.com, är det små saker (saker som går ned i vanliga kuvert) eller begagnat så brukar man slippa tull och moms, tror inte man behöver betala tull och moms på begagnade saker, inte helt säker men....
Annars har jag för mig att det är tull 10% och moms 25% på inköp och frakt på större nya varor. (kolla tullens hemsida)
När jag handlar på E-bay så betalar jag genom något som heter PAYPAL, man registrerar sig där med ett Kreditkort så för de över pengar, registera sig gör man på E-bay.
Har inte haft något strul med frakt eller betalning, men lämna aldrig ut kreditkorts uppgifter till någon säljare på E-bay, det finns något som heter säker internetbetalning på bankerna, funderar på att börja använda det.
Innan man köper på E-bay så fråga vad frakten kostar och om de fraktar till Europa, alla säljare gör inte det, fråga innan du lämnar bud.
Ibland tar frakten ett par dar, ibland någon vecka, lite olika.
Hör av dig om du har fler frågor, svarar gärna.
Väntar just nu på en bil som jag köpt i USA, går i en container på en båt, skulle ha anlänt i tisdags men den är en vecka sen.
Jimmy