2764
Sök

installation av bilstereo (frågor om elektroniken)

4 Inlägg
10 mars 2007
Trådstartare
Hej!
Jag håller på att installera om min bilstereo eftersom den blev stulen. Jag har sedan tidigare installerat en bilstereo fast denna har andra anslutningar, ISO, än den tidigare.

Den ström som finns är:
12+ perm, 12+ nyckel, motorantenn, belysning, Jord

Jord, 12+ perm och 12+ nyckel vet jag hur jag ska använda. Dock så förstår jag inte vad jag ska kolla in i belysning. Vilken sladd är det som jag ska koppla in där? färg är kanske olika överallt men vilken spänning ska den ligga på och när ska den spänningen ligga (vid tändning eller alltid till exempel?)

Sedan så har jag även ett slutsteg som kräver både 12+ och någon spänning från bilstereon. Det var iallafall så jag kopplade det tidigare med förra stereon. Jag minns inte vad det stod på den anslutningen som jag kopplade till tidigare. Är det tänkt att jag ska koppla den till auto antenn?

Tack för att hjälp /Jonatan

Kettunen
10 mars 2007
Slutsteget ska " Remote " Kabeln oftast blå ska till steget.
Det skall nog vara auto antenn ja

4 Inlägg
10 mars 2007
Trådstartare
Kettunen skrev:
Slutsteget ska " Remote " Kabeln oftast blå ska till steget.
Det skall nog vara auto antenn ja

ok fint, jag ska testa det imorgon.

Har du någon åsikt om "belysning" sladden från stereon?

Kettunen
10 mars 2007
Nee faktiskt inte? sad

4 Inlägg
10 mars 2007
Trådstartare
Kettunen skrev:
Nee faktiskt inte? sad

oh well, Tack ändå! Får hoppas någon annan har ett bra svar ang. "belysning". Sladden ut ur ISO anslutningen är orange i fall det hjälper någon

61 Inlägg
11 mars 2007
Den ska på strömmen har jag för mig.

4 Inlägg
11 mars 2007
Trådstartare
volvobenz skrev:
Den ska på strömmen har jag för mig.

alltså 12+ vid tändning?

21 761 Inlägg
11 mars 2007
Borde vara så. Om den sladden får 12V permanent så kanske stereons belysning lyser även när tändningen är av, det verkar åtminstone logiskt tycker jag.

Rookie
63 Inlägg
25 mars 2007
Märkte att ingen skrivit i den här på ett tag, så jag testar att smyga in en fråga för egen vinning tongue. Jag har/hade samma kopplingar i min bil, men på BRL sa de att den blå antennkabeln bara behövdes om man hade slutsteg eller automatisk antenn. Så den fick va ifred, likaså belysningen. De hänger och dinglar (isolerade givetvis wink) innanför stereon. Det jag funderar över är tändningskabeln. Om jag vill att stereon ska starta och stängas av tillsammans med bilen, men fortfarande kunna spela utan att ha tändningen eller så på, hur kopplar jag då? Just nu är tändningssladden också lös, och minneskabeln och strömkabeln går på samma kabel från bilen. Dessutom står det i stereomanualen att strömförsörjningen måste va kopplad till tändingen för att inte batteriet ska ladda ur. Men i bilens manual står det att tändningskabeln ABSOLUT INTE får försörja stereon med ström. Så...vad göra?

Kettunen
25 mars 2007
Jag har själv dragit en plus kabel från batteriet med säkring emellan och funkar kanon med minne o lyssna och batteri aldrig tagit slut ännu & jag har ju bas & Slutsteg med så

82 Inlägg
27 mars 2007
MilesPrower skrev:
Märkte att ingen skrivit i den här på ett tag, så jag testar att smyga in en fråga för egen vinning tongue. Jag har/hade samma kopplingar i min bil, men på BRL sa de att den blå antennkabeln bara behövdes om man hade slutsteg eller automatisk antenn. Så den fick va ifred, likaså belysningen. De hänger och dinglar (isolerade givetvis wink) innanför stereon. Det jag funderar över är tändningskabeln. Om jag vill att stereon ska starta och stängas av tillsammans med bilen, men fortfarande kunna spela utan att ha tändningen eller så på, hur kopplar jag då? Just nu är tändningssladden också lös, och minneskabeln och strömkabeln går på samma kabel från bilen. Dessutom står det i stereomanualen att strömförsörjningen måste va kopplad till tändingen för att inte batteriet ska ladda ur. Men i bilens manual står det att tändningskabeln ABSOLUT INTE får försörja stereon med ström. Så...vad göra?

du kan nog inte koppla så stereon slår av på tändningen men ändå kunde stänga av det så du ändå kan spela med tändningen av, du kan kanske koppla in en brytare som du kan försörja stereon på separat. men jag förstår inte riktigt varför du vill ha d så?

410 Inlägg
27 mars 2007
bastupungen skrev:
Hej!
Jag håller på att installera om min bilstereo eftersom den blev stulen. Jag har sedan tidigare installerat en bilstereo fast denna har andra anslutningar, ISO, än den tidigare.

Den ström som finns är:
12+ perm, 12+ nyckel, motorantenn, belysning, Jord

Jord, 12+ perm och 12+ nyckel vet jag hur jag ska använda. Dock så förstår jag inte vad jag ska kolla in i belysning. Vilken sladd är det som jag ska koppla in där? färg är kanske olika överallt men vilken spänning ska den ligga på och när ska den spänningen ligga (vid tändning eller alltid till exempel?)

Sedan så har jag även ett slutsteg som kräver både 12+ och någon spänning från bilstereon. Det var iallafall så jag kopplade det tidigare med förra stereon. Jag minns inte vad det stod på den anslutningen som jag kopplade till tidigare. Är det tänkt att jag ska koppla den till auto antenn?

Tack för att hjälp /Jonatan

Har för mig att jag läste nått i manualen från min sony stereo att belysningskabeln enbart är till för kunna koppla dimmer funktionen från stereon (om det finns på modellen) till att lysa med bilens ljus. DVS när ljuset i kupén är på så är det full styrka på displayen i stereon annars är det något svagare. Om jag minns rätt så har min svågers A6:a dimmer funktionen inkopplad och jag tycker den är mest irriterande.

410 Inlägg
27 mars 2007
MilesPrower skrev:

Du ska egentligen låta bli att koppla stereon till tändningskabeln för att det finns risk för att en säkring går eller kortslutning m.m. Men jag har gjort det på min audi 100 inga problem alls. Men då måste du var noga med att stänga av stereon när du lämnar bilen för den kommer inte stängas av om du inte stäger av den eller har auto off på. Det kan lämna dig med ett urladdat batteri om du har den på några dagar och sedan ska köra iväg. Men det är inget att oroa sig för. Men som någon redan nämnt så är det bästa att dra en kabel från batteriet.

Sök