Sharky skrev:
För alla ottomotorer ("bensinmotorer") finns en teoretisk gräns för vilken effekt som går att få ut "per liter slagvolym" vid ett visst givet varvtal.
BMWs M-motorer är så bra byggda i orginal att dom ligger nära denna gräns. Det är dessutom så besvärligt att få ut mera ur en så bra motor att alla varianter av "vedbodstrimning" eller "jag har en polare som säger att..." är dömt att misslyckas.
BMW själva får lägga ner många miljoner för varenda hkr dom vill förbättra dessa motorer.
Det finns i princip dessa sätt att trimma:
- Packa in mera bränsleluftblandning , dvs överladdning (turbo /kompressor)
- Se till att den bränsle/luftblandning man skickar in ger mera energi, dvs bättre bränsle.
- Öka varvtalet
- Förbättra motors effektivitet (VE= Volumetric Efficiency)
Och det är just den sista grejen, VE, som på dom flesta sugmotorer på vanliga Svenssonbilar är så pass dåliga att det på sådana går att öka effekten (jag sa inte att det var billigt /enkelt).
Men på en M-motor är VE så bra att det är svårt.
Visst går det att turboladda BMW och M-motorer, men det är dyrt och omöjligt att besikta (lagligt).
Jag har i flera år använt en formel som säger att det kostar ca 300kr/hkr att trimma en turbomotor. Detta gäller bilar som redan har turbo och som inte är alltför avancerade. Att konvertera till turbo på en M-motor landar säkert på minst 600 kr/Hkr, antagligen mycket mer.
Mvh
Göran