13 mars 2007
Trådstartare
Så här ligger det till: Jag ska köpa en bil, och jag har ett par ramar att hålla mig inom. Vi kan ju börja med prisramen:
Bilen får kosta mellan 30 000 och 170 000. Varför jag ens satt ett minimum kanske verkar helt skadat, men för att begränsa urvalet lite(inga skabbiga skitbilar, äger redan en volvo 740, vill inte ha en till). Maxpriset är absolut max.
Drivmedel: Bensin, inget annat. Blytillsatser och liknande avvikelser är ok.
Drivande däck: RWD eller 4WD, absolut inte FWD. Jag är handikappad när det kommer till framhjulsdrift. Bakhjulsdrift är det jag föredrar mest.
Transmission: Helst manuellt(ur både bränsle-ekonomisk synpunkt såväl som körglädje) nu påstår jag inte att automater är tråkiga, amerikanare "ska" ju vara automat. Personligen tycker jag att växla själv är roligare, här går dock alla avvikelser(tiptronic, paddlar, etc. etc.) helt ok.
Skapelseland: Vilket som helst, men här kommer väl delar/servicar samt olika priser in, men det spelar ingen roll ifall den är höger eller vänsterstyrd, vi letar drömbilen!
Utseende(märken): Jag tar emot alla förslag, dock helst sportigare utseende än sleeper(men det finns ju också väldigt "sportiga" sleepers, så det är väl rätt mycket fritolkning).
Motor: 4, 6, 8, 10 eller 12 cylindrar, spelar ingen roll. Helst över 200 hästar, undantag finns ifall bilen är lätt/billig att trimma etc. Turbo, kompressor eller naturlig andning? Det spelar heller inte så stor roll, behöver inget muskelberg.
Bilar som jag älskar befattar allt från Nissan Skyline till Ferrari's till Camaro's från 80-talet, 70-talet och 90-talet till BMW's i de flesta former till Alfa Romeo 155 till Mitsubishi Lancer Evo's till Chevrolet Bel-Air's och listan kan bli oändlig.
Here's the kicker: Hela utmaningen för er som nu känner er manade att guida mig till the car of my dreams; jag vill kunna använda bilen som bruksbil. Både ur försäkrings-synpunkt och i frågan om bensinkomsumption. Det är den gåta jag försöker reda ut. Jag kan verkligen inte bestämma mig för vad jag är sugen på, jag vill fan ha alla bilar och mer. Men jag måste bestämma mig för en. En 21-årig kille(skadefri, haft körkort i 2 år snart) i storstad(Örebro).
Ni får ursäkta eventuella grammatiska fel och dylikt.
De som väljer att svara på det här, ge gärna konkret och vital information om den/de bilar ni väljer att rekommendera, jag frågar ödmjukast om er hjälp. Tack på förhand. Fråga gärna om mer ifall ni är intresserade av att ta upp jakten!
"When innovation meets passion!"