AeroAnders skrev:
Hahaha, samma blask i alla dunkar, nu får du ge dig.
Väljer du en billig olja så är det lika bra som dom dyra, i 2mil. Sen har den tappat all effekt och börjar brytas ner vilket ger ett större slitage, högre soppa förbrukning m.m.
Är du rädd om bilen så välj en "känd" olja, shell, castrol, mobil1 eller Redline. Naturligtvis ska det vara Helsyntet, inget annat.
Själv kör jag Castrol Edge 0w-40, en kanonolja! Men till våren blir det redline eftersom det är den enda oljan på marknaden som är fullsyntet, vilket är kanon.
Ah, det är vad jag hört i alla fall. Men det låter faktiskt osannolikt att biltema skulle ha ett eget oljebolag, preem ett, shell ett, coop forum ett och så vidare...
Dock möjligt att biltemas olja är "andrasorteringen" från någon stor.
Spelar nog egentligen bara någon roll i moderna bilar...
Vi som kör gamla bilar byggda för mineralolja kvittar det antagligen vad vi häller i. Allt är ju bättre än dom gamla skitoljorna.
Ny bil = Helsyntet, gärna av bra märke och halvdyr till dyr.
Gammal bil = Minreal eller delsyntet, mineral gärna av mer känt märke, syntet eller delsyntet så kvittar det, eftersom det är bättre än gammal olja. gäller ej turbo.
Väldigt gammal bil så spelar det ingen roll egentligen eftersom den billigaste skitoljan du hittar idag är bättre än den dyraste då.
Dedär med oljor är ett mysterium
Det bästa är att hälla i det som står i intruktionsboken eller motsvarande.