2174
Sök

(Nybörjare)Behöver hjälp angående kopplingar/sladdar.

7 Inlägg
18 mars 2007
Trådstartare
Tjena,

Jag har stora problem med att koppla in slutsteget till steroen, och kommer antagligen ha problem med att koppla bas till slutsteg också. Detta gäller en Saab 900 -97.

http://www.netonnet.se/index.asp?iid=76666 köpte jag nyligen och fattar hur jag ska koppla den röda och den svarta labeln. Den blåa har jag ingen aning om vart den ska sitta i varken slutsteget eller i stereon(?). Jag har 4 högtalare kopplade till stereon som funkar fint (jag har dragit nya kablar för dessa fyra)

http://www.blaupunkt.com/se/7646480310_main.asp är steroen.
http://www.blaupunkt.com/se/7607792105_main.asp är slutsteget.
Medföljde även en Adapterkabel ISO med beskrivningen: Adapterkabel för anslutning av en förstärkare till 4-kanal-förförstärkareutgången (cinch-uttag)på en bilradio med 20-polig anslutningslåda. Denna trodde jag skulle sätta den blåa kabeln i, men så verkar inte vara fallet och jag vågar inte experimentera.
Sen följde även en svartk kabeln med som kontakten ser ut som en mindre telefonkabel. Vad jag förstått är detta en remote kabel, och fattar vart den ska sitta i slutsteget men inte vart den ska ta vägen sen.

Tacksam för hjälp
Senast redigerat av Dezman (18 mars 2007)

-=Painter=-
57 Inlägg
18 mars 2007
svar på fråga ett, röd kabel = plus kabel, alltså från bilens battari in igenom kupen (gömmas under golv mm på en sida av bilen) till kofferten antar att du ska ha slutsteget där! glöm inte o montera på säkringen också!  Svart kabel = minus, hitta en lämplig skruv i kofferten som sitter fast i chassit i bilen fäst på den där o sedan till slutsteget! den/dom blåa kablarna är ju lågnivå kablar, mellan sterion och staget, lägg dom på andra sidan av bilen.
Adapter iso:n får du koppla som din gamla sterio var kopplad med h/v fram o bak plus att den blåa frmot kablen ska sitta  från sterion till steget!

7 Inlägg
18 mars 2007
Trådstartare
J_mattzzon skrev:
svar på fråga ett, röd kabel = plus kabel, alltså från bilens battari in igenom kupen (gömmas under golv mm på en sida av bilen) till kofferten antar att du ska ha slutsteget där! glöm inte o montera på säkringen också!  Svart kabel = minus, hitta en lämplig skruv i kofferten som sitter fast i chassit i bilen fäst på den där o sedan till slutsteget! den/dom blåa kablarna är ju lågnivå kablar, mellan sterion och staget, lägg dom på andra sidan av bilen.
Adapter iso:n får du koppla som din gamla sterio var kopplad med h/v fram o bak plus att den blåa frmot kablen ska sitta  från sterion till steget!

Jag undrar då i vilken kontakt den blåa kabeln ska sitta i, från adapterkabeln i steron finns det 4 uttag (röd,vit,gul,svart) och det går att sätta denna adapter i 3 olika uttag på steron. För tillfället sitter den i ett par LineOut pins. Finns även en liten orange sladd med en svart plastbit i slutänden som enligt instruktionsbok heter 12+V amplifier.
På slutsteget finns det 4 uttag (2 röda 2 vita), Line In och Aux Out.

Min gamla stereo var orignal som finns i Saab 900 -97(glömde att nämna). Adapterkabeln följde med i 'bilstereokitet' jag beställde.

249 Inlägg
18 mars 2007
Det borde följa med utförliga beskrivningar både på stereon och på slutsteget, i dessa bör det klart framgå var man monterar de olika sladdarna och eftersom att det är samma märke på alla komponenter så borde det framgå extra tydligt.
Sedan kan det vara så att man trotts det kan behöva ytterligare adaptersladdar men det bör framgå i beskrivningarna.
Lycka till och glöm inte att kolla extra noga hur du skall ställa steget för att passa till din bas.

249 Inlägg
18 mars 2007
Line out är rätt på stereon men det finns att välja mellan fram och bak antar jag, välj bak(rear) i steget skall de gå in på line in, den andra är om man vill docka ihop ett steg till.
Den oranga är till för att starta steget remot signal eller något sådant bör det stå.

7 Inlägg
18 mars 2007
Trådstartare
Blixnabb skrev:
Det borde följa med utförliga beskrivningar både på stereon och på slutsteget, i dessa bör det klart framgå var man monterar de olika sladdarna och eftersom att det är samma märke på alla komponenter så borde det framgå extra tydligt.
Sedan kan det vara så att man trotts det kan behöva ytterligare adaptersladdar men det bör framgå i beskrivningarna.
Lycka till och glöm inte att kolla extra noga hur du skall ställa steget för att passa till din bas.

Det följde med instruktionsböcker till grejerna, men bara en del saker jag vill veta fanns delvist beskrivna. Jag tycker det var ganska luddigt.

Jag ska försöka återkomma med lite bilder imorgon kanske när det är bättre väder, så att ni kan få en bättre inblick.

249 Inlägg
18 mars 2007
Sen följde även en svartk kabeln med som kontakten ser ut som en mindre telefonkabel. Vad jag förstått är detta en remote kabel, och fattar vart den ska sitta i slutsteget men inte vart den ska ta vägen sen.

Hmm det står något om en fjärrkontroll för att styra basen, kan vara detta.
Jag tror inte det är något som du skall koppla ström på i alla fall.
längst ner på Blaupunkt sidan står detta: Tillbehör inklusive kabelfjärrkontroll för basboost

7 Inlägg
18 mars 2007
Trådstartare
Blixnabb skrev:
Line out är rätt på stereon men det finns att välja mellan fram och bak antar jag, välj bak(rear) i steget skall de gå in på line in, den andra är om man vill docka ihop ett steg till.
Den oranga är till för att starta steget remot signal eller något sådant bör det stå.

Ah ok, så då har vi rett ut vart den blåa kabeln ska sitta. smile

Den orange är då alltså för remote, så då kan jag utesluta den svarta kabeln jag nämde då det tydligen inte följt med en fjärrkontroll(för att styra bas) till denna som behövs.

Till sist undrar jag då hur kopplar jag in denne basen:
http://www.blaupunkt.com/se/7606439002_main.asp

Jag hade inte kollat så noga och köpt vanliga ljudkablar (RCA). Men det ska tydligen vara bara en kopparkabel som man sätter in i hålen på basen. Då är ju osäker på vad för kabeln jag behöver till detta och ska dessa sen kopplas till Aux-Out eller till 2 av de 2 paren av +/- skruvningar som finns på slutsteget?

-=Painter=-
57 Inlägg
18 mars 2007
du får nog ta ett kort på baksida av basröret, så kan vi hjälpa dig mkt mer efter det!

249 Inlägg
18 mars 2007
Högst troligt till 2 av de 4 märkta med + och - , men jag tror att du skall köra steget i "brygg"kopplat läge och då använder du troligen + från ena paret och - från det andra samt slår om en switch på steget till mono eller bridge, se i pappren som var med, bör stå där.
Kabeln som du behöver är vanlig högtalarkabel finns att få tag i hos de flesta bilradio handlare eller från net on net. 2,5 eller 4mm2, i värsta fall kanske du kan sno ett par meter från en hemma stereo.

7 Inlägg
18 mars 2007
Trådstartare
Ok, så vanlig högtalarkabel är vad jag behöver nu. Och får titta lite mer på det där om "brygg" i instruktionsboken och se om jag blir klok.

Här är annars bild på basens baksida, nu när jag ändå laddat upp den: http://img217.imageshack.us/img217/7775/dsc00089ny5.th.jpg

Var ute och försökte få igång slutsteget förrut med era tips och hjälp men den ville inte, men jag tror det beror på att jorden kanske var för dålig (den satta i en bultskruv i kofferten) och strömsladden till bilbatteri hade jag bara "lagt" på polen.

Ska som sagt titta närmare på detta och kanske göra ett seriöst försök imorgon.

Tack för all hjälp jag fått hittils, den har varit mycket hjälpsam smile

Sök