3042
Sök

Tankat fel, diesel istället för bensin

2 Inlägg
4 augusti 2005
Trådstartare
Låt oss säga att någon skulle gjort detta,(gissa vem) dvs tankat med diesel istället för bensin i en motor som går på bensin. Sedan kört ett tag 15-20 minuter så man har alltså kört på diesel och inte bara på bensinen som är kvar i slangen. Märker felet man gjort eftersom det kommer ett stort (mycket) rökmoln bakom.
Rensar rent så gott det går vid/i avgasröret och det verkar som om maskinen rullar på rätt bra igen. Kan man vänta sig komplikationer? Ska väl tillägas att det inte gäller en bil utan en större gräsklippare.

Trafikledare, Trummis, Mekare, etc.
14 Inlägg
4 augusti 2005
Är ingen expert på det här men jag har för mig att det inte alls är bra. Exet tankade fel i sin Peugeot en gång men kom på misstaget innan hon startade bilen. Vi knuffade in den i gör-det-själv-hallen, sen fick jag tömma tanken och rengöra lite. Det är nog bäst att i alla fall fylla på med bensin hela tiden för att späda ut blandningen så mycket som möjligt. Rätta mig gärna någon om jag helt är ute och hojar nu...

---> Volkswagen Polo Comfortline Sport <---
---> Hundkoja Austin Mini 1000 "Ubba's Mini" <---
"Det är inte antalet hästkrafter som räknas utan hur du kan hantera dom du har!"

32 Inlägg
4 augusti 2005
Se till att ha mer bensin än diesel i tanken så kan du köra, ingen fara alls, diesel rengör bara dina spridare och annat så när du kört slut på dieseln har du en helt ny bil big_smile

2 Inlägg
4 augusti 2005
Trådstartare
ForEvo skrev:
Se till att ha mer bensin än diesel i tanken så kan du köra, ingen fara alls, diesel rengör bara dina spridare och annat så när du kört slut på dieseln har du en helt ny bil big_smile

Hehe jo mycket skit verkar ju komma ut med tanke på den stora rökutveckligen...

12 086 Inlägg
4 augusti 2005
Man kan tanka dieseli en bensinare utan att den går sönder.. dock kan man INTE tanka bensa i en dieselbil! Diesel tål mkt högre komprecison än bensin (O dieselmotorer har högre komp i sin tur). Så kör du i bensin lär den spika galet lr så är dte ågot system som sätter stopp för det innan. Vilket fall så går det inte.

___ "ByggSnubben" ___
2 456 Inlägg
4 augusti 2005
Är det ej så med att diseln lägger sig åvan på bensinen dom vill ej väll blanda med varandra ...... det e bara som jag tror .....

Jobbar:Som Byggare Grovis+Smed+Asbest Sanerare.
Hatar: Regn !!! och Falska Människor.
Projektet; http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 9#p3167999
http://www.nitroz.se

Satans Kung
467 Inlägg
4 augusti 2005
lonewolf-holm skrev:
Är det ej så med att diseln lägger sig åvan på bensinen dom vill ej väll blanda med varandra ...... det e bara som jag tror .....

Vi gjorde ett test med polarens gamla 900..Halv tank med bensin sen tankade vi i diesel tror det var 15liter.

Körde 2 dar tills tanken var tom inga problem bara lite rök..

men så var det ingen modern bil heller..

13,5 på Action Meet!!
LT-RACING http://www.ltracing.se

4 571 Inlägg
5 augusti 2005
om jag har förstått detta rätt så kanske det är bra att kanske tanka fullt med 10 liter diesel å sen 40 liter bensin för att rensa lite?  enda nackdelen är alltså lite mer rök?

291 Inlägg
6 augusti 2005
jag körde själv för ett par år sedan körde jag med diesel i en gammal fiesta, hade nog det utblandat, men den gick ej bra, fick knappt igång den, och den lät som om den gick på 2 cylindrar..
eller som en kompis gjorde för en par år sen, han tankade bensin i misstag i traktorn, han trodde det var brännolja (diesel) han satte i, men så var inte fallet...smile

Besiktningstekniker
275 Inlägg
Rallyförare
1 075 Inlägg
9 augusti 2005
Polarn körde soppatorsk på sin 240GL
han tankade i en reservdunk och körde vidare, bilen röck och hade sej men gick iallafall framåt.

Då kom han på att det var diesel i dunken han tankat i men fattade inte hur bilen kunde gå på det då han kört soppatorsk med andra ord ren diesel.
Efterforskningar gjordes och expert på området förklarade att om bensinmotorn är varm så går det att starta den på REN diesel men den lär gå lite pissigt och ryka utav bara helvete smile

12 Inlägg
16 augusti 2005
Hallo allihopen!
Kanske skulle man tanka några eller någon liter diesel då och då som någon skrev här så man får en ren motor istället för att köpa dessa STP och liknande som jag då har hört består mest av diesel  och dessutom kostar en hel del wink

81 Inlägg
16 augusti 2005
Funkar utmärkt att blanda bensin med diesel.

Kör min gamla fotogentraktor på ca 10-15% bensinutblandad diesel bara för skoj skull. Startar på bensin, varmkör o slår sedan över bränslekranen till fotogen(diesel)tanken. Inga problem alls bortsett från att det är ett rent helvete att starta om motorn skulle hinna kallna vid motorstopp o det är diesel i förgasaren.

OPEL - Ett sätt att ha det bra!

Sök