2348
Sök

Saab 9-3 läcker kylarvätska! HJÄLP

7 Inlägg
20 mars 2007
Trådstartare
Tjena tjena, är ny här och sökte i forumet men hitta inget "exakt" lika på de fel jag har..

Min bil (saab 9-3 -99 SE) (ej trimmad) läcker kylarvätska.

Vad är de som kan vara knasigt? inte topplockspackiningen vad jag vet, inget vatten på oljestickan, inge vitrök och dyligt andra symtom för toppackningen?

Kan de vara något med expensionskärlet? typ locket till de är vajjsing på?
Kan de vara givaren som säger åt att trycka ut mer än de behövs och de som inte behövs trycks ut genom typ överflödsledning eller så?

Ser inget på backen, inget i motorrummet, asså om de stängt ngt någonstans.

Väldigt tacksam för svar då jag ganska nyligen köpt bilen, och funderar på att chippa den, vilket jag inte vill göra då den läcker.

// Fredde

Fisketokig
2 997 Inlägg
20 mars 2007
Jag hade liknande problem.

Bilen tröck ur sig kylarvätska, drygt en halvliter på kortare tid. Upptäckte det när jag blev varnad av färddatorn och expkärlet var tomt.

Jag såg inte heller något direkt läckage och inget alls som tyder på toppackningen heller.

Efter fyllningen har den hållt nivån. Iaf syns inget synlig minskning.

Funderar på om verkstan har kollat nivån när den var in på koll och locket inte riktigt satts tillbaka...

Skulle det fortsätta så är det provtryckning som gäller.

Skulle rekomendera det för dig... Lämna in bilen på kvällen så den är helt kall när de ska provtrycka.

Saab 9-3 Aero SS --- Honda CBR600RR
Can Am 800XXC Vägreg --- Can Am 450X Vägreg

558 Inlägg
5 juni 2011
Drar upp den här tråden då min också läcker. Men den läcker bara ibland. Dom gångerna jag har försökt hitta läckan så har det aldrig blivit någon pöl under bilen. Men ibland när man kommer ut har det blivit rejäla pölar och man får fylla på kylarvätska. Tur att färddatorn varnar iaf.

1 020 Inlägg
5 juni 2011
kolla i skarven till toppen när bilen e varm ,Dom har en tendens att topplocksbultarna lossnar .
brukar sippra i skarven bara o spänna bultarna igen har gjort d på 3st på ganska kort tid

Om du inte är tokförbannad har du inte koll på vad som pågår

558 Inlägg
7 juni 2011
Försökte felsöka vidare idag. Har hittat att det droppar vatten ovanför oljefiltret men kan inte se var det kommer ifrån. Troligen nånstans vid vattenpumpen men vart fan då. Och det läcker bara när bilen är ny startad. När bilen blivit varm verkar det sluta.

Egen företagare Bilbygge & Chassie-teknik
1 594 Inlägg
7 juni 2011
Ofta vatteläkage på röranslutningarna på turbon och där är det så hett att kylvattnet ångar bort. Annars är läkande värmekran oxå vanligt på 9-3/9-5 och det är fel som ofta blir mer påkallande när det är varmt ute.
Senast redigerat av hotrodder (7 juni 2011)

Varför bara en bil när man ha flera...
Mest roddar & jänkare i verkstan,
men även en å annan Saab

77 Inlägg
8 juni 2011
kan va vattenpumpen

Egen företagare Bilbygge & Chassie-teknik
1 594 Inlägg
8 juni 2011
Bjurtan skrev:
kan va vattenpumpen

Mer sällan både på T5 och T7´orna.