2507
Sök

oljekylare till 200sx vad ska man ha ?var ska man köpa ?

200 Inlägg
20 mars 2007
Trådstartare
#1
har tittat runt lite på oljekylare men bara hittat själva oljekylaren och ingen monteringssats/kit ..
vad för märke bör man köpa ? eller funkar det lika bra med "kina grejer" ?
kommer nog att trimma lite i framtiden men inte så mkt ca(250-260hk) ..
funkar det bra att köpa begagnat?
mata på med tips och svar!

tack

JapsRacer!
198 Inlägg
20 mars 2007
#2
Jag har samma funderingar, jag kommer nog satsa på den största oljekylen från KL racing och sedan någon adapter smile  Och en ny kostar inte många lappar så satsa på en sån istället för beggad så vet du vad du får smile

lycka till!


1 072 Inlägg
20 mars 2007
#3
Trendab.se och klicka till oljekyl. Finns kit med termoblock. Bara sätta dit. Ang begagnade så kan det va rentav livsfarligt om personen ifråga har haft ett motorras då spåner & dyl följer med ner i kylen!


727 Inlägg
22 mars 2007
#4
antingen köper du en ren oljekyl från nån firma, några meter slang, ett gäng nipplar/klämmor och så går vänder du dig till KG trimning för ett termoblock, blir mycket billigare att göra ditt eget "kitt"

Eller så köper du ett färdigt dyrt kit om du är lat wink

Projekt tråden för turbo bygget: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=157966

www.kudoz.se
3 802 Inlägg
22 mars 2007
#5
finns kit (dock utan termostat) på www.kudoz.se med reloaction (flytt) av oljefiltret så det blir smidigare att byta filtret.


Sir_Rob
22 mars 2007
#6
www.racecooling.se har kompletta oljekyl-kit med 90-graders termostat.

200 Inlägg
26 mars 2007
Trådstartare
#7
rätta mig om jag har fel.. om jag köper en oljekyl utan termostat så kommer kylaren kyla oljan när bilen är kall  och en med en termostat (90c) så kyler den oljan så fort tempen blir 90c ? har 3000kr och vill ha det bästa för dom pengarna ..setrab från trendab.se vet jag att många 200sx kör med så tror det blir sån.. och nackdelen med utan ermostat vad är den ? att det tar längre tid att få motorn varm  ?

2 117 Inlägg
26 mars 2007
#8
Köp en med termostat och välj en som är bra. Det finns några lågpris-termostater som är mindre bra och som hänger sig i mellanläge. Setrab är bra, välrenommerade kylare. Välj en som är så stor som möjligt och placera den där den får bästa möjliga luftflöde. Termostaten fungerar som så att när oljan har blivit varm öppnar den och pytsar på med kall olja tills oljan i motorn uppnår en temperatur som är lägre än ca 80-90 grader. Därefter reglerar den kontinuerligt och håller oljetemperaturen på en optimal nivå. Principen är densamma som för en vanlig termostat i motorns vattensystem.

http://200sx.kicks-ass.net/shogun/img4368823d9ee12.jpg


bor i
529 Inlägg
18 augusti 2008
#9
ska det va speciell oljekyl eller kan man likaväl ta en från en gammal saab 9000 eller något?
och hur blir det med termostat osv isåfall?
ifall man ska ''bygga'' ihop ett eget paket vilken sida ska man leta på?
Senast redigerat av David91 (18 augusti 2008)

http://davidstad.myminicity.com/
http://davidstad.myminicity.com/ind
Det är inte polisen jag är rädd för. Det är moderatorerna...


Sök