3230
Sök

Varför gillar ni INTE SAAB?

250 Inlägg
22 mars 2007
#41
provkörde en 9-5 kombi aero som gått 5000 mil, blev grymt besviken för ja trodde SAAB skulle vara bättre,

de ja tyckte om var:
motorn
utrymme

det ja inte tyckte om vad:
ljudnivån i motorvägs fart tyckte ja var under all kritik jämfört med V70 T5 o S4 Kombi osv!
till o med min subaru o tt har bättre komfort o ljudnivåkomfort!

växellådan kändes mossig, detsamma med kopplingen.

lacken verkar inte alls bra, typ backspeglar och vindrutetorkare, verkar inte ha bra rostskydd, o det är ju inte bra när dom mäst går när det är snö osv.

när man trök gasen i botten på en raksträcka så drog bilen åt nått hål, kändes inte säker iaf vid högt gaspådrag.

stolarna tyckte ja inte heller om, fick inte in nån bra körställning.

så över det hela blev ja grovt besviken!

och detta tycker ja om både volvo o saab är att slätstruktnare bilar utan karaktär får man leta efter! så neutrala så det är sjukt, till o med kia har mer karaktär på deras bilar...

Ja är väl helt enkelt ingen SAAB människa!
Senast redigerat av Impreza_BlackDrake (22 mars 2007)

______________________________________________________
Subaru Impreza / Fiat Coupe 20VT / Volvo S80 T6 / Seat Leon Tsi
______________________________________________________

250 Inlägg
22 mars 2007
#42
Framhjulsdrift är väll det största problemet, sen ser nya 9-5 ut som ett arshell... annars tycker jag att dom gör rätt snygga bilar. Dom gör defenitivt bra motorer....

------------------------------------------------------
ICQ: 15322608 MSN: Newkiepc@hotmail.com

223 Inlägg
22 mars 2007
#43
Greatsnyggo skrev:
ja har  nåt negativt  vet ej om de är bara  9-5 eller inte , men vid långkörning så får då ja ont i ryggen i af  tex när ja åker till malmö 95 mil enkel resa .....En polare till mig med som har en 9-5 vector har samma problem vet ej om de är  för att vi är längre ellre inte  jag är 189 och polarn nåt liknande .....Hade en Audi 100 avant c4 innan en  92á  som ja  körde till malmö ett par svängar och i den satt ja jäkligt  bra faktiskt .....nån mer som känner de  får ont vid långkörning ........Annars är ja helnöjd med saaben ....Snart besiktning så får se om ja är nöjd efter det .

Det känns nog som om alla förare hade fått ont i ryggen av en 95 mils resa, sen kvittar det om det är Saab eller Ferrari.

98 Inlägg
22 mars 2007
#44
Har aldrig gillat dom gammla saab före 9000 serien. Men dom nya e riktigt fina smile


/Fiddey~

Det man inte kan får man lära sig!

1 079 Inlägg
22 mars 2007
#45
Har 2st 2006, saab 9-3 sportkombi 1.8 som tjänstebilar, är väl inte störtförtjust i de bilarna direkt, de är det slöaste jag kört, lågväxlade så vägljudet/motorljudet låter grymt mkt är väl för att kompensera den lilla motorn, imo borde det vara varningstext på att köra om med den här bilen är som att trampa på en sten händer knappt någonting när man gasar det bara låter mer, nästan så man sitter och gungar i bilen för att det ska gå fortare, men när man väl fått upp farten så....

Jag brukar "trassla" in mig i pedalerna, känns som pedalerna är för småfotade personer så ibland är det mer än en pedal man trycker ner, får ont i svanskotan när jag kör längre sträckor, växellådan och kopplingen känns inte helt 100, skorrar lite och känns svampigt på nåt vis. Känns fel att döma ut saab pga en modell men det är de nyaste saabarna jag kört, så jag ska inte utala mig om de andra saabmodellerna men just den här modellen imponerar inte. Just de här bilarna känns som ett lågbudgetbygge, det går väl kanske inte att jämföra med en finare mercedes men det borde iaf kännas bättre än vad det gör det är trots allt en ny bil.

Utseendemässigt har jag inget att klaga på de nyare saab, det är känslan och kvaliteten som inte klickar för mig.
Senast redigerat av ruhler (22 mars 2007)

Det viktigaste är inte att ha rätt, utan att straffa de som har fel.

88 Inlägg
22 mars 2007
#46
det posetiva är väl att dem är bra hållbara och inte så mycket "plast" som andra bilar..tänker då på äldre saabar!  och pilot säterna i aeron är sjukt najs..!

Det negativa som har nämns redan är jhu Drivaxlar , vxl , framvagn och speciellt som är det negativa med saab är att deras inredning i nästan alla bilar till -95 är så otroligt gammel modiga och fula tycte när dem ändå kunde göra fin inredning så glömde dem instrument panelen el?

mvh jocke


DRIVER @ HWR.se
621 Inlägg
22 mars 2007
#47
Tändkassetterna!! de suger ju huggorm!!

Hela bilen blir utslagen av nån sketen hitech plastbit. . .
vad är det för fel på tändkablar???

Blir man stående på nån skogsväg mitt i vintern med ungarna i "nya bilen"
och halft fryser ihjäl för att nån smart ingenjör ska vara först med en plastbit.
Med tändkablar går det ju oftast att få liv i bilen igen i nödlägen.
Har dock inget emot 2,3 turbomotorn (el liknande) till något "lekprojekt".

- V8 - 4 ever . . .
_________________

1 414 Inlägg
22 mars 2007
Trådstartare
#48
ruhler skrev:
Har 2st 2006, saab 9-3 sportkombi 1.8 som tjänstebilar, är väl inte störtförtjust i de bilarna direkt, de är det slöaste jag kört, lågväxlade så vägljudet/motorljudet låter grymt mkt är väl för att kompensera den lilla motorn, imo borde det vara varningstext på att köra om med den här bilen är som att trampa på en sten händer knappt någonting när man gasar det bara låter mer, nästan så man sitter och gungar i bilen för att det ska gå fortare, men när man väl fått upp farten så....

Jag brukar "trassla" in mig i pedalerna, känns som pedalerna är för småfotade personer så ibland är det mer än en pedal man trycker ner, får ont i svanskotan när jag kör längre sträckor, växellådan och kopplingen känns inte helt 100, skorrar lite och känns svampigt på nåt vis. Känns fel att döma ut saab pga en modell men det är de nyaste saabarna jag kört, så jag ska inte utala mig om de andra saabmodellerna men just den här modellen imponerar inte. Just de här bilarna känns som ett lågbudgetbygge, det går väl kanske inte att jämföra med en finare mercedes men det borde iaf kännas bättre än vad det gör det är trots allt en ny bil.

Utseendemässigt har jag inget att klaga på de nyare saab, det är känslan och kvaliteten som inte klickar för mig.

Just 1,8i versionen är en opel motor på 120 hk som är ett rent skämt, den borde aldrig ha införts i SAAB's program. Jag håller gott med dig om att den är rent ut sagt farligt slö...

in any case, knowledge is generally a useful thing in its own right ...
- www.bmwb.se

1 414 Inlägg
22 mars 2007
Trådstartare
#49
Hurricane skrev:
Tändkassetterna!! de suger ju huggorm!!

Hela bilen blir utslagen av nån sketen hitech plastbit. . .
vad är det för fel på tändkablar???

Blir man stående på nån skogsväg mitt i vintern med ungarna i "nya bilen"
och halft fryser ihjäl för att nån smart ingenjör ska vara först med en plastbit.
Med tändkablar går det ju oftast att få liv i bilen igen i nödlägen.
Har dock inget emot 2,3 turbomotorn (el liknande) till något "lekprojekt".

Problemet med tändkablar och tändfördelare är att de är alldeles för grova för att få en exakt tändning. Det funkar bra när man inte behöver bry sig så noga om bränsleförbrukningen, speciellt på stora motorer 3 liter +. Men när man verkligen vill få till tändningen på millisekunder funkar inte tändkablar eller fördelare längre...sad Vi har samma problem med flygplansmotorerna som jag jobbar med, de gamla hederliga motorerna går o går o går men dom slukar också soppa och har en ganska grov förbränning jämfört med de nya motorerna som går på jet bränsle...

Det som har varit felet med tändkassetterna är att vid service så vänder man på dom upp och ner. Det finns en packning i övre delen av rören som oftast torkar ut efter några år, när den har torkat och man vänder på kassetten läcker kyloljan som kyler spolen ut och utan olja bränns spolen sad

SAAB's tekniker har känt till detta ända sedan starten med tändkassetter på 9000 tiden men kommunikationen har inte riktigt gått ut till verkstäderna...

in any case, knowledge is generally a useful thing in its own right ...
- www.bmwb.se

1 171 Inlägg
22 mars 2007
#50
Jag är skeptisk. Har kört någon saab 900 från sent 90-tal och den kändes gammalmodig. Vägelspaken sitter på "fel ställe" och vibrerar hit och dit när man gasar. En saab 9000 som jag åkt med ligger på väldigt högt varvtal och surrar. Kort mellan växellägena vilket verkar helt onödigt på en 2.3L motor. Ska det verkligen vara så?

Sedan detta men kvalitetsproblemen man hör om. Smörjning i motorer som inte fungerar. Växellådor som rasar. Bilar som blir stående med allvarliga elfel osv. Jag vet, inte så konkret, men det känns osäkert och gör att man blir skeptisk.


5 710 Inlägg
22 mars 2007
#51
Hurricane skrev:
Tändkassetterna!! de suger ju huggorm!!

Hela bilen blir utslagen av nån sketen hitech plastbit. . .
vad är det för fel på tändkablar???

Jaa... felet med tändkablar är att de är gammal och uråldrig teknik.
Känsliga mot fukt, föråldras och "läcker" spänning som kan störa andra elektroniska motorkomponenter.
Kikar man under locket på en modern bil i dag är det inte såååå många som har kvar tändkablar utan de flesta kör individuella tändspolar över varje tändstift.
Skillnaden som SAAB gjort är att de slagit ihop dessa tändspolar till en enhet (eller kasett) och dessutom lagt till ett par finurliga funktioner till.
Detektering av vilken cylinder som är vart vilket gör att kamlägesgivare blir överflödig.
Spikdetektering via joniseringsmätning på stiften vilket gör att spikningar upptäcks på ett bättre sätt än med knackgivare.
Alltså 2 givare bort vilket oxo gör att det finns mindre som kan krångla och funktionen blir bättre.

Att de haft problem med kasetter på vissa årsmodeller är ju ingen hemlighet och naturligtsvis jäkligt obra med de har oxo tagit sitt ansvar och kostnadsfritt bytt ut alla dåliga kasetter.



Svårt att vara helt objektiv i denna tråd men man får göra sitt bästa.... wink


Edit: lite seg med tangenterna oxo....
Senast redigerat av jonTe (22 mars 2007)

MVH Jonas
..............

1 878 Inlägg
22 mars 2007
#52
dom går bra 2000mil sen är de skrot, medans en volvo kan gå 80,000 mil utan problem tongue
ne men skämt o sido. det är väl inget större fel på SAAB. men gillar dem inte bara!

/Andreas


7 120 Inlägg
22 mars 2007
#53
Jag gillar saab ganska mycket. För deras:
Turbo-motorerna
Att dem vågar ha en annorlunda design
Grymt bra komfort
Det mesta helt enkelt smile

Men FWD suger stenhårt.
Sen tycker jag SAAB 9-3 Aero OG skulle vara riktigt grym om den var lite bredare och inte så hög smile

321 Inlägg
22 mars 2007
#54
Min farsa jobbar på Getrag i köping och när några av dem en dag var på besök i Saabs växellådsfabrik blev de helt stumma av undran. Till slut kunde de inte hålla sig för skratt när de såg vilka toleranser de hade på tillverkningen. De förstod verkligen inte hur det kunde fungera. När besöket skedde hette det förfarande Volvo i köping och då tillverkades alla växellådor till volvo där. Om vi säger såhär: Volvo använder 1000dels millimeter i tolerans, Saab hade 10dels millimter tolerans. Det ända som Saabfolket sa var typ; Ehh det funkar ju ett tag tongue
Senast redigerat av Allx (22 mars 2007)

EViLution!

Skogs Arbetare
413 Inlägg
22 mars 2007
#55
Hade en 9-5 98, men sålde den med förlust, växellådan var tvungen att renoveras, hjullager, spindelleder, busningar bak, turbon läckte, vevhuspackningen eller nåt sånt med,
plus ett till, men denna sort till -04 är inte omtyckt av bilhandlare, har en opel nu, bättre bil, billigare, snålare, mer utrymme, plus priset och år.....

Go For It!!

9 108 Inlägg
22 mars 2007
#56
Jag ogillar SAAB för att jag bor i Vänersborg, och mer än varannan jävla bil man ser här är just en saab. Det kvittar vad man gör med en sån bil så är det tio andra som gjort likadant. Spyr snart om jag ser ännu en 9-3 med viggen-kit och BBS-kopior. Sedan är det alldeles för många som är besatta av saab här i trakten, och varför vara som alla andra när man kan vara unik.

Men bilarna/motorerna är det inget fel på. Bor bara på fel plats.


873 Inlägg
22 mars 2007
#57
Jag vet varför jag ogillar SAAB, men ogillar är nog lite fel ord.
Jag tycker det är bra bilar, men jag tror nog inte jag själv kommer att skaffa en.

Släktingar till mig har SAAB;ar och jag har därför åkt, kört och skruvat med dem även om jag aldrig ägt en.
Men har erfarenhet från det mesta från en 95 till en 9-5 wink

Bra bilar, men jag är väll inte en "SAAB människa" som de brukar säga.


Drömde en skitkonstig dröm i natt om att jag blivit av med min bil och tjackat en vit SAAB 900 med automat, anledningen till varför jag valde att svara i tråden.
Jag föredrar RWD framför FWD, och manuel framför automat.
Gissa om det var en konstig dröm när jag i drömmen var helnöjd med den slitna gamla fwd automat 900an... yikes

Don't get mad, get even.

66 Inlägg
22 mars 2007
#58
Vad är det för fel att åka SAAB ?? Själv så kör jag en BMw 320 kompressor  smile

186 Inlägg
22 mars 2007
#59
Jag har inget emot saab, jag gillar verkligen designen på de nyare saabarna speciellt 9-3:an. Funderar faktiskt på en sån... MEN... som många andra säger så är instrumentbrädorna fula som AS!!! Jag fattar inte vad som händer.. de är proffs på utsidan men insidan ser ju värre ut än en gammal ford escort fan... sen det här med växellådorna.. efter att ha läst så mycket om att de inte håller på olika forum så är man ju lite skraj för det.. Men jag har fått för mig att de nya ska hålla iaf (-05 uppåt) annars tycker jag SAAB är en riktigt bra bil (trots att jag kör Volvo)!!

Catch me if you can!

51 Inlägg
22 mars 2007
#60
Håller med Scorren, Instrumentpanelen är helt sinnes sjukt ful, har sett likadan ut sen 80-talet, typ.



Sök