3219
Sök

Varför gillar ni INTE SAAB?

151 Inlägg
22 mars 2007
#61
saab är sköna bilar alltså o tycker man inte om designen så gör om den då... allt i en saab sitter ju med 2 skruvar så...


ST
121 Inlägg
22 mars 2007
#62
buli skrev:
Vad är det för fel att åka SAAB ?? Själv så kör jag en BMw 320 kompressor  smile

Inget fel som helst att köra SAAB.

90 på 50-väg
http://bubblare.se/movie/ronny_och_ragge4/
Så vaknade jag - så var den dan förstörd

Living in the fastlane
2 616 Inlägg
22 mars 2007
#63
orkade inte läsa allt men jag gillar inte att de få saabar jag har kört har haft riktigt dåligt drag vid låga varv då man till exempel kör över ett farthinder så krävs det nästan att man växlar ner till ettan

sen det som är bäst med saab är att man sitter så galet skönt kan köra hur långt som helst utan att det blir obekvämt


Fartygsingenjör
550 Inlägg
22 mars 2007
#64
Har inte fördomar mot något bilmärke och speciellt inte saab, sköna stolar och allt det. Är helt enkelt så att alla har olika smak så denna diskussion kommer fortsätta i all oändlighet.

MKIV TT JapSpec
I support the US Marine Corps, Semper Fidelis

Speed FMK
849 Inlägg
22 mars 2007
#65
Har inget emot saab, de har väl lika många nackdelar som alla andra bilmärken. Men det mest utmärkande är väl att sesignen ser likadan ut sedan 80 talet på karossten, sedanen åtminstone.

Även så har min polares saab inte gjort annat än o krångla. 7 verkstadsbesök på 2 månader är väl ingen dröm.


Mvh Ludde


saabtok
1 306 Inlägg
22 mars 2007
#66
Danne volvo 740 skrev:
hade aldrig kunnat köra en bil med framhjulsdrift... tycker inte att de e samma känsla som bakhjulsdrift

Nää men de är jäkligt mycket  roligare  och köra en bakhjulsdriven 740 från 84  haha NOT

SAAB= Se Andras Avundsjuka Blickar

178 Inlägg
22 mars 2007
#67
Jag är som någon tidigare i tråden skrev, en Saabmänniska. helt enkelt. Alla bilar har sina fel och brister, och i Saabs fall ser jag gladeligen förbi dessa få saker när det gäller glädjen jag får tillbaka av en Saab enligt mig.

När man läser in sig i märkets historia slås man av hur mycket detta lilla märke presterat i stora bilvärlden. Hur man på 60-70talet vinner rallyn före bilar med 3-4ggr motoreffekten och idag i form av stora familjebilar smiskar sportbilar vad det gäller omkörning av en långtradare på landsväg.

En tillverkare så säkra i sina produkter att man två gånger slagit världsrekord i långdistanskörning för att bevisa sin kvalité. Bl.a. 1986 då tre standard 9000 turbo körde 10 000 mil med en snitthastighet av 213km/h runt Talladega Superspeedway (natt och dag i 20 dygn) och alla rullar i mål.

Allt bidrar till en speciell Saabupplevelse, mer än bara en form av transport av arslet från A till B. Sen att de är hållbara, trimvänliga, bekväma och säkra och har sjyssta priser begagnat är ju bara ett plus.

Är ju inte helt märkestrogen dock, har ju köpt mig en Jeep. Den är kul å så också.. men är ju inget snack om vad det blir för märke sen igen... smile

"Saabandan, en del har den.." smile
...och så är det säkerligen för alla andra som snöat in på sina märken också.
Senast redigerat av William (22 mars 2007)

499 Inlägg
22 mars 2007
#68
Scorren skrev:
Jag har inget emot saab, jag gillar verkligen designen på de nyare saabarna speciellt 9-3:an. Funderar faktiskt på en sån... MEN... som många andra säger så är instrumentbrädorna fula som AS!!! Jag fattar inte vad som händer.. de är proffs på utsidan men insidan ser ju värre ut än en gammal ford escort fan... sen det här med växellådorna.. efter att ha läst så mycket om att de inte håller på olika forum så är man ju lite skraj för det.. Men jag har fått för mig att de nya ska hålla iaf (-05 uppåt) annars tycker jag SAAB är en riktigt bra bil (trots att jag kör Volvo)!!

Jag håller med i stort sett. Har inte sett de nyare invändigt så kan inte uttala mig om det. Nya 9-3 är riktigt snygg.

Något som SAAB inte kan är att designa fälgar. Jag tycker (nästan) alla fälgar till SAAB är ful. De är treekrade och eländiga. När det gäller fälgar så har Volvo de snyggaste enligt mig, ändå hade jag BMW (Super DTM) på min 740 smile

/Fredrik


saabtok
1 306 Inlägg
22 mars 2007
#69
willeN skrev:
Greatsnyggo skrev:
ja har  nåt negativt  vet ej om de är bara  9-5 eller inte , men vid långkörning så får då ja ont i ryggen i af  tex när ja åker till malmö 95 mil enkel resa .....En polare till mig med som har en 9-5 vector har samma problem vet ej om de är  för att vi är längre ellre inte  jag är 189 och polarn nåt liknande .....Hade en Audi 100 avant c4 innan en  92á  som ja  körde till malmö ett par svängar och i den satt ja jäkligt  bra faktiskt .....nån mer som känner de  får ont vid långkörning ........Annars är ja helnöjd med saaben ....Snart besiktning så får se om ja är nöjd efter det .

Det känns nog som om alla förare hade fått ont i ryggen av en 95 mils resa, sen kvittar det om det är Saab eller Ferrari.

Som ja sa  körde audin samma sträcka och inte alls en tendens till ont i ryggen som i saaben

SAAB= Se Andras Avundsjuka Blickar

Kapten Långsam
185 Inlägg
22 mars 2007
#70
Har inget speciellt emot märket, det är helt ok bilar. Känns dock rätt anonyma, lite b-stämpel på dom utomlands. Kryllar av dem här i trakterna så man tröttnade för ganska länge sen.

Allvetande uppfinnare
377 Inlägg
22 mars 2007
#71
personligen e jag inte så förtjust i äldre saabar, men har haft en 9000 själv.. ful som stryk va den men nåfan gick den bra på tvären i skogen smile

Arbete är en mycket viktig sak, därför ser vi till att spara lite till morgondagen.
http://www.youtube.com/watch?v=li4Yfmkurl0 lyssna, egenproducerad låt..

19 Inlägg
22 mars 2007
#72
hm. förutom växel lådor o kopplig och rost så tycker ja tvärt imott många att man sitter som i ett badkar\solstol i dom. smile Men så tycker ja iof att volvo 740 är bland den skönaste bilen att åka långt i.

volvoraggare
4 776 Inlägg
22 mars 2007
#73
jag älskar dom där gamla v4:orna låter som ljuv musik när dom kommer smattrande visserligen så vill jag inte utala mig om nya saabar men jag har kört e gammal 900 turbo och den var kvick även en gammal 9000 gick som fan den med skönt ja det satt man ju inte

en hårdrockande volvoraggare som älskar tjejer

3 059 Inlägg
23 mars 2007
#74
Hehehe... har aldrig gillat saab för deras inredning.. särskilt hela instrumenbrädan.. den har sett likadan ut i 23456 år och gör det ju fortfarande och den är inte snygg.


Better than God \o/
1 883 Inlägg
23 mars 2007
#75
Fattar inte varför så många har problem med fwd? Det är både enklare, snabbare och säkrare att köra fort i kurvorna med. Själv ogillar jag när det inte spårar, man tappar fart direkt.  Vart på en del banträffar där både fwd & rwd bilar kört. (vi snackar trimmade gatbilar) och fwd har alltid (få undantag) haft de snabbaste varvtiderna. Köra brett är inte att köra fort eller säkert.  (ja, jag har kört ifrån en M3 på bana med fwd)  smile

Nu har ju jag både rwd och fwd så jag kan säga att välja bort en bilmodell pga av att "den driver i fel ände" är rätt onödigt. Jag kör tex endast fwd på vintern, dels tar de sig fram bäst + att det är MYCKET säkrare med understyrning än överstyrning. Vad tar du helst en stolpe eller ett träd med, fronten där det finns deformationszoner eller sidan där du blir mosad av dörren? Nu är jag iofs gammal, fd Saabägare och småbarnsfar så jag tänker kanske inte likadant som ni andra.  :p 

Krama varandra i trafiken....

Beware the lollipop of normality. Lick it once, and you suck forever.
"Ungdomar borde förbjudas, de för bara ett jävla liv..." :-)

DRIVER @ HWR.se
621 Inlägg
23 mars 2007
#76
jonTe skrev:
Hurricane skrev:
Tändkassetterna!! de suger ju huggorm!!

Hela bilen blir utslagen av nån sketen hitech plastbit. . .
vad är det för fel på tändkablar???

Jaa... felet med tändkablar är att de är gammal och uråldrig teknik.
Känsliga mot fukt, föråldras och "läcker" spänning som kan störa andra elektroniska motorkomponenter.
Kikar man under locket på en modern bil i dag är det inte såååå många som har kvar tändkablar utan de flesta kör individuella tändspolar över varje tändstift.
Skillnaden som SAAB gjort är att de slagit ihop dessa tändspolar till en enhet (eller kasett) och dessutom lagt till ett par finurliga funktioner till.
Detektering av vilken cylinder som är vart vilket gör att kamlägesgivare blir överflödig.
Spikdetektering via joniseringsmätning på stiften vilket gör att spikningar upptäcks på ett bättre sätt än med knackgivare.
Alltså 2 givare bort vilket oxo gör att det finns mindre som kan krångla och funktionen blir bättre.

Att de haft problem med kasetter på vissa årsmodeller är ju ingen hemlighet och naturligtsvis jäkligt obra med de har oxo tagit sitt ansvar och kostnadsfritt bytt ut alla dåliga kasetter.



Svårt att vara helt objektiv i denna tråd men man får göra sitt bästa.... wink


Edit: lite seg med tangenterna oxo....

Ne det är sant och jag är ingen bakåtsträvare, men som du sa 2 givare bort och mindre krongel. . . knappast, snarare 3 problem i ett (som ett felvänt kinderägg)
och ok om andra bilmärken har lyckats byta bort kablarna mot nå som fungerar.
Men SAAB har ju knappast lyckats!!

Sen att SAAB har tagit sitt ansvar med alla boxar vet jag inte om du och
Sverker på Plus har samma uppfattning om!!
(nu är inte jag något Sverker fans heller) men
vanligt folk i programmet berättar ju sanna historier iaf och dom var ju långt ifrån nöjda.

En kompis till mig hade en 9000 förut och när han köpte en ny kassett för dryga 2 papp på märkesverkstaden i Västerås så sa dom åt honom att han kunde ta ur reservhjulet och lägga i en tändkasset extra ist. . .

Tror iofs att kassetterna är en bra affär för SAABs eftermarknad. . .
dom lär ju tjäna flis på alla dessa kassettbyten!

Alla utom två med SAABar (med kassettsystem)
jag känner har bytit den minst 1 gång för mer än 2 papp/st.
Senast redigerat av Hurricane (23 mars 2007)

- V8 - 4 ever . . .
_________________

Inga konstigheter
2 064 Inlägg
23 mars 2007
#77
För att dom är tråkiga?
Den enda coola saben som gjorts har dom skitit i att serieproducera (ja Aero X).
Det är så förbannat synd alltså, dom har så otroligt bra teknik i sina bilar, dom skulle kunna göra 4hjulsdrivna snygga prestandamonster om dom ville, som skulle konkurrera med Imprezan och Evo t.ex, men neeej då, dom måste göra slöa familjebilar med tråkigt utseende.
Vi har SETT och vi alla VET att potentialen finns där, dom KAN om dom bara vill. Vi får bara hoppas att dom tar steget och börjar göra lite häftigare bilar snart, då kommer jag köpa massa SAAB-aktier iaf. smile
Senast redigerat av FL3JM (23 mars 2007)


Gödseldräng
4 529 Inlägg
23 mars 2007
#78
kan inte hur dom är att åka långt i den lilla biten jag VÅGADE
och det va i min kusins twin turbo konventerade saab 93 viggen som var nästan maxtrimmad och låg på ca 900hk
vågade åka med han ca 2km sen vågade jag ej mer men skön att åka i den biten det var det
sen design gillar baken på den nya saaben men inte fronten
och den platta instrument panelen är fruktansvärt ful hade dom haft mer former så hade jag kunna tänkas köpa en saab men formen i bilen förstörde det tongue


1 414 Inlägg
23 mars 2007
Trådstartare
#79
FL3JM skrev:
För att dom är tråkiga?
Den enda coola saben som gjorts har dom skitit i att serieproducera (ja Aero X).
Det är så förbannat synd alltså, dom har så otroligt bra teknik i sina bilar, dom skulle kunna göra 4hjulsdrivna snygga prestandamonster om dom ville, som skulle konkurrera med Imprezan och Evo t.ex, men neeej då, dom måste göra slöa familjebilar med tråkigt utseende.
Vi har SETT och vi alla VET att potentialen finns där, dom KAN om dom bara vill. Vi får bara hoppas att dom tar steget och börjar göra lite häftigare bilar snart, då kommer jag köpa massa SAAB-aktier iaf. smile

VÄNTA BARA!!! smile Om jag va du skulle jag börja köpa dom där aktierna... i sommar smäller det smile

in any case, knowledge is generally a useful thing in its own right ...
- www.bmwb.se

873 Inlägg
23 mars 2007
#80
Greatsnyggo skrev:
willeN skrev:
Greatsnyggo skrev:
ja har  nåt negativt  vet ej om de är bara  9-5 eller inte , men vid långkörning så får då ja ont i ryggen i af  tex när ja åker till malmö 95 mil enkel resa .....En polare till mig med som har en 9-5 vector har samma problem vet ej om de är  för att vi är längre ellre inte  jag är 189 och polarn nåt liknande .....Hade en Audi 100 avant c4 innan en  92á  som ja  körde till malmö ett par svängar och i den satt ja jäkligt  bra faktiskt .....nån mer som känner de  får ont vid långkörning ........Annars är ja helnöjd med saaben ....Snart besiktning så får se om ja är nöjd efter det .

Det känns nog som om alla förare hade fått ont i ryggen av en 95 mils resa, sen kvittar det om det är Saab eller Ferrari.

Som ja sa  körde audin samma sträcka och inte alls en tendens till ont i ryggen som i saaben

Har skrivit om samma sak i någon annan tråd.

Fick låna en 9-5 förra sommaren.
Efter någon vecka när behaget av att testa på att köra en annan bil var stillat frågade jag ägaren om inte han ville köra istället.
Han svarade "Nej. Jag får så förbannat ont i ryggen av dom sätena efter ett tag."
-"Jag med..."
*tyst utbytande av blickar*

Men... tja. Dom är ju snygga at titta på i vart fall wink

Don't get mad, get even.


Sök