jonTe skrev:
Hurricane skrev:
Tändkassetterna!! de suger ju huggorm!!
Hela bilen blir utslagen av nån sketen hitech plastbit. . .
vad är det för fel på tändkablar???
Jaa... felet med tändkablar är att de är gammal och uråldrig teknik.
Känsliga mot fukt, föråldras och "läcker" spänning som kan störa andra elektroniska motorkomponenter.
Kikar man under locket på en modern bil i dag är det inte såååå många som har kvar tändkablar utan de flesta kör individuella tändspolar över varje tändstift.
Skillnaden som SAAB gjort är att de slagit ihop dessa tändspolar till en enhet (eller kasett) och dessutom lagt till ett par finurliga funktioner till.
Detektering av vilken cylinder som är vart vilket gör att kamlägesgivare blir överflödig.
Spikdetektering via joniseringsmätning på stiften vilket gör att spikningar upptäcks på ett bättre sätt än med knackgivare.
Alltså 2 givare bort vilket oxo gör att det finns mindre som kan krångla och funktionen blir bättre.
Att de haft problem med kasetter på vissa årsmodeller är ju ingen hemlighet och naturligtsvis jäkligt obra med de har oxo tagit sitt ansvar och kostnadsfritt bytt ut alla dåliga kasetter.
Svårt att vara helt objektiv i denna tråd men man får göra sitt bästa....
Edit: lite seg med tangenterna oxo....
Ne det är sant och jag är ingen bakåtsträvare, men som du sa 2 givare bort och mindre krongel. . . knappast, snarare 3 problem i ett (som ett felvänt kinderägg)
och ok om andra bilmärken har lyckats byta bort kablarna mot nå som fungerar.
Men SAAB har ju knappast lyckats!!
Sen att SAAB har tagit sitt ansvar med alla boxar vet jag inte om du och
Sverker på Plus har samma uppfattning om!!
(nu är inte jag något Sverker fans heller) men
vanligt folk i programmet berättar ju sanna historier iaf och dom var ju långt ifrån nöjda.
En kompis till mig hade en 9000 förut och när han köpte en ny kassett för dryga 2 papp på märkesverkstaden i Västerås så sa dom åt honom att han kunde ta ur reservhjulet och lägga i en tändkasset extra ist. . .
Tror iofs att kassetterna är en bra affär för SAABs eftermarknad. . .
dom lär ju tjäna flis på alla dessa kassettbyten!
Alla utom två med SAABar (med kassettsystem)
jag känner har bytit den minst 1 gång för mer än 2 papp/st.