3982
Sök

Varför gillar ni INTE SAAB?

Inga konstigheter
2 064 Inlägg
23 mars 2007
#81
Founder skrev:
FL3JM skrev:
För att dom är tråkiga?
Den enda coola saben som gjorts har dom skitit i att serieproducera (ja Aero X).
Det är så förbannat synd alltså, dom har så otroligt bra teknik i sina bilar, dom skulle kunna göra 4hjulsdrivna snygga prestandamonster om dom ville, som skulle konkurrera med Imprezan och Evo t.ex, men neeej då, dom måste göra slöa familjebilar med tråkigt utseende.
Vi har SETT och vi alla VET att potentialen finns där, dom KAN om dom bara vill. Vi får bara hoppas att dom tar steget och börjar göra lite häftigare bilar snart, då kommer jag köpa massa SAAB-aktier iaf. smile

VÄNTA BARA!!! smile Om jag va du skulle jag börja köpa dom där aktierna... i sommar smäller det smile

O_o
Kommer dom med nått ballt?!? Upp med länkar!! smile Jag vill se vad som komma skall!


1 297 Inlägg
23 mars 2007
#82
det jag ogillar med saab och anledningen varför jag inte äger en är att man får inte ha dem ifred. Det jag gillar med saab är att dom är fruktansvärt krocksäkra! Har saab att tacka för att brorsan lever.


orginal är för gubbjävlar
296 Inlägg
23 mars 2007
#83
de är dåliga växellådor i dom...dom håller ju inte för nö alls ju.och äldre än 9000 modelerna så är dom skit fula å...

hellre pallbocks kung än trailer queen

1 414 Inlägg
23 mars 2007
Trådstartare
#84
mr_harry skrev:
de är dåliga växellådor i dom...dom håller ju inte för nö alls ju.och äldre än 9000 modelerna så är dom skit fula å...

Har du något exempel på en låda som gått sönder, vad som gick sönder o varför?

in any case, knowledge is generally a useful thing in its own right ...
- www.bmwb.se

1 231 Inlägg
23 mars 2007
#85
Helt enkelt tycker jag att dom är för tråkiga, precis som volvo.

Mitt projekt: Evo III

5 710 Inlägg
23 mars 2007
#86
MilleN skrev:
Jag ogillar SAAB för att jag bor i Vänersborg, och mer än varannan jävla bil man ser här är just en saab.

Tror problemet ligger i att du blir ifrånkörd hela tiden...wink wink

MVH Jonas
..............

263 Inlägg
23 mars 2007
#87
Jag tycker att Saab är så jävla fula.. Och så är det några jävla skit bilar som det läcker olja från motorn, och som växellådan far på direkt... Att dom inteens ger upp med att göra bilar.. Saab suger .... Nu vet du min mening...

Volvo-Real-Power!

5 710 Inlägg
23 mars 2007
#88
Hurricane skrev:
men som du sa 2 givare bort och mindre krongel. . . knappast, snarare 3 problem i ett (som ett felvänt kinderägg)

smile ja så kan man ju oxo se det.
Hurricane skrev:
och ok om andra bilmärken har lyckats byta bort kablarna mot nå som fungerar.
Men SAAB har ju knappast lyckats!!

Så du menar att andra bilar aldrig byter tändspolar.......njaa det är en ganska vanligt problem vill jag påstå.
Hurricane skrev:
Sen att SAAB har tagit sitt ansvar med alla boxar vet jag inte om du och
Sverker på Plus har samma uppfattning om!!
(nu är inte jag något Sverker fans heller) men
vanligt folk i programmet berättar ju sanna historier iaf och dom var ju långt ifrån nöjda.

Såg inte programmet själv men det tro f-n de inte är nöjjda om bilen stannar för de.
Märket/orsaken spelar ju mindre roll i sådana lägen, jag tror man skulle kunna skrapa ihop ett gäng av missnöjjda kunder av vilket märke som helst.
Hurricane skrev:
En kompis till mig hade en 9000 förut och när han köpte en ny kassett för dryga 2 papp på märkesverkstaden i Västerås så sa dom åt honom att han kunde ta ur reservhjulet och lägga i en tändkasset extra ist. . .

Det är ett ganska vanligt SAAB-skämt som "vi själva" kör med t.o.m wink
Hurricane skrev:
Tror iofs att kassetterna är en bra affär för SAABs eftermarknad. . .
dom lär ju tjäna flis på alla dessa kassettbyten!

Om vi särskiljer batchen med dåliga kasetter som kanpanjerades så NEJ det var inte en bra affär.
Att gratis stå och byta ut kasett på kasett generer inga pengar direkt, vi snackar PALLVIS med kasetter per verkstad......
De "vanliga" kasetterna är det klart de tjänar pengar på precis som alla andra reservdelar som de och alla andra märken säljer.

Hurricane skrev:
Alla utom två med SAABar (med kassettsystem)
jag känner har bytit den minst 1 gång för mer än 2 papp/st.

Haft ett par DI-kasettsbilar och fått byta en gång.
I sommras på den svarte....tålde inte laddtryck över 1bar så man fick åka grundtryck (0.6) hela semestern.....illa men det blev billigt smile


Visst har det pajjat en och annan DI-kasett genom åren det inte nått tvivel.
Kanske t.o.m några för många och i jobbiga situationer som har "ställt till det" för folk.

Det jag ville med mitt "försvarstal" är bara att framhäva att det är inte bara skit-skit-skit med kasetten (som du får det att låta wink )


MVH Jonas som aldrig kört av en drivaxel, aldrig totalrasat en växellåda TROTS att man plöjt igenom ett antal gamla 900/9000 turbos genom åren, ofta med 25.000-30.000 mil på mätarn.

MVH Jonas
..............

Addicted
14 Inlägg
23 mars 2007
#89
Nu är jag själv ett litet SAAB- och BMW-freak. Då jag äger både en BMW och en SAAB så tänkte jag använda BMWn som en mall. Jag börjar med fördelarna för det är ju dom som är roliga.

Till och börja med är SAAB:arna enligt mig mycket prisvärda. Kolla t ex. ng900, begpriserna är   relativt låga och man får mycket bil för pengarna. Lastutrymmet, komforten samt utrustningen är helt klart godkända. Trimpotential hos SAAB's turbobilar är inte fyskam, för en hyffsat nätt summa får du en bil med mycket god omkörningsprestanda som mår bäst när den får färdas på landsväg/motorväg. Vid långkörning väljer jag min ng900(!) framför min BMW som är en -04, till råge på allt. Sen är det aldrig fel att det finns div. företag som inriktar sig speciellt på SAAB här i Sverige (maptun, nordic, speedparts m.m). Utseendet är en smaksak, personligen gillar jag den. Summa summarum:

* Fin motor & god trimpotential
* Komfort
* Prisvärd förhållandevis
* Utseendet (some don't some do)

Till nackdelarna då...

Med handen på hjärtat kan jag ju säga att SAAB's växellådor inte är de bästa jag brukat. Jämfört med BMW (oavsett modell) är känslan/dragen till växellägena oförsvarbart mycket sämre. Har jag kört BMWn precis innan känns det som att växla en traktor när jag sätter mig i SAABen.
Inredningen hos SAABen är speciell, det är jag villig att hålla med om. Och JA, utseendet inredningsmässigt har inte ändrats speciellt mycket genom åren. Den känns neutral, varken ful eller snygg, vilket kan kännas lite tråkigt. Personligen känns det som att jag sitter i en flygplans-cockpit big_smile Blackpanel-knappen är ju inte direkt den nödvändigaste knappen men å andra sidan är den innovativ och innehåller mycket nytänkade, sånt är kul!
Då min bil inte är helt original kan jag inte uttala mig om bränsleförbrukningen. Den är inte speciellt låg men det är inte BMWs heller. Sådant har jag överseende med om jag får trycka lille Pelle gaspedal på motorvägen och få känna suget när turboladdet kommer.

Angående rost så är inte SAAB ensam om det, kolla tidiga BMW e36 modeller t ex. och man får inte glömma det välkända premiummärket Mercedes, dom har haft problem med det på mycket senare modeller än SAAB.

//MVH
Senast redigerat av Turb0pr0pp (23 mars 2007)

Bmw- och Saabfreak

Better than God \o/
1 883 Inlägg
23 mars 2007
#90
Thony_mannen skrev:
Jag tycker att Saab är så jävla fula.. Och så är det några jävla skit bilar som det läcker olja från motorn, och som växellådan far på direkt... Att dom inteens ger upp med att göra bilar.. Saab suger .... Nu vet du min mening...

Våran Volvo 850 pissar olja från motorn, så alla volvo läcker ju med olja tydligen. Lamellerna är slut med, typisk traktorer att käka lameller. Inget ös i motorn heller, snacka om att SUGA!  roll

Mazdan tickar från toppen, å den har bara gått 36k mil, japaner kan inte göra motorerer. Ena hjullagret är kass med.

Forden drar en massa bensin, Hur man än gör drar den aldrig under 2 liter milen. Usch och fy. smile 

Alla bilar kan råka ut för div olika "problem" men kan ha sin charm ändå.  Jag är inte märkesbunden på något sätt utan man väljer ju bil efter vad man skall ha dem till. Saabarna var skitroliga att köra bana med, volvon får familjen plats i, Forden passar fint på crusingen och i rödljusen och Mazdan tar mig till jobbet på vintern.

Beware the lollipop of normality. Lick it once, and you suck forever.
"Ungdomar borde förbjudas, de för bara ett jävla liv..." :-)

151 Inlägg
23 mars 2007
#91
Lägg ner denna diskusion... Alla bilar har sina fel helt enkelt... Det är upp till dig som person o välja vilka fel du vill leva med heltenkelt... Alla väljer vi olika fel eller hur... Deal vith it...

Tänk om alla körde runt i en svart volvo PV från 69... hur kul vore det...? Kul o stå på IKEA parkeringen o glömt bort vart fan man stod...

Alla väljer sina fel o köra runt i helt enkelt....


1 414 Inlägg
23 mars 2007
Trådstartare
#92
ARPAnet skrev:
Lägg ner denna diskusion... Alla bilar har sina fel helt enkelt... Det är upp till dig som person o välja vilka fel du vill leva med heltenkelt... Alla väljer vi olika fel eller hur... Deal vith it...

Tänk om alla körde runt i en svart volvo PV från 69... hur kul vore det...? Kul o stå på IKEA parkeringen o glömt bort vart fan man stod...

Alla väljer sina fel o köra runt i helt enkelt....

Poängen med den här tråden är ju inte att övertyga någon om att köra något annat!!!

Utan att man ska kunna få en insikt i hur de tänker som faktiskt aldrig skulle kunna tänka sig köpa en SAAB. Jag måste säga att den här tråden blev 100 gånger större än jag någonsin trott, men det har varit mycket kul läsning ändå.

Sedan finns det ju alltid de som inte läser första inlägget utan bara häver ur sig massa skit men det är bara att ignorera dom...

in any case, knowledge is generally a useful thing in its own right ...
- www.bmwb.se

3 120 Inlägg
23 mars 2007
#93
Founder skrev:
ruhler skrev:
Har 2st 2006, saab 9-3 sportkombi 1.8 som tjänstebilar, är väl inte störtförtjust i de bilarna direkt, de är det slöaste jag kört, lågväxlade så vägljudet/motorljudet låter grymt mkt är väl för att kompensera den lilla motorn, imo borde det vara varningstext på att köra om med den här bilen är som att trampa på en sten händer knappt någonting när man gasar det bara låter mer, nästan så man sitter och gungar i bilen för att det ska gå fortare, men när man väl fått upp farten så....

Jag brukar "trassla" in mig i pedalerna, känns som pedalerna är för småfotade personer så ibland är det mer än en pedal man trycker ner, får ont i svanskotan när jag kör längre sträckor, växellådan och kopplingen känns inte helt 100, skorrar lite och känns svampigt på nåt vis. Känns fel att döma ut saab pga en modell men det är de nyaste saabarna jag kört, så jag ska inte utala mig om de andra saabmodellerna men just den här modellen imponerar inte. Just de här bilarna känns som ett lågbudgetbygge, det går väl kanske inte att jämföra med en finare mercedes men det borde iaf kännas bättre än vad det gör det är trots allt en ny bil.

Utseendemässigt har jag inget att klaga på de nyare saab, det är känslan och kvaliteten som inte klickar för mig.

Just 1,8i versionen är en opel motor på 120 hk som är ett rent skämt, den borde aldrig ha införts i SAAB's program. Jag håller gott med dig om att den är rent ut sagt farligt slö...

Dessutom saknar den aktiv styrning (hastighetsanpassad) och växellådan är någon skitskumt Opel-junk. Det är stor skillnad på 1.8i och turbomodellerna! smile
Senast redigerat av viccoA (23 mars 2007)


1 414 Inlägg
23 mars 2007
Trådstartare
#94
viccoA skrev:
Founder skrev:
ruhler skrev:
Har 2st 2006, saab 9-3 sportkombi 1.8 som tjänstebilar, är väl inte störtförtjust i de bilarna direkt, de är det slöaste jag kört, lågväxlade så vägljudet/motorljudet låter grymt mkt är väl för att kompensera den lilla motorn, imo borde det vara varningstext på att köra om med den här bilen är som att trampa på en sten händer knappt någonting när man gasar det bara låter mer, nästan så man sitter och gungar i bilen för att det ska gå fortare, men när man väl fått upp farten så....

Jag brukar "trassla" in mig i pedalerna, känns som pedalerna är för småfotade personer så ibland är det mer än en pedal man trycker ner, får ont i svanskotan när jag kör längre sträckor, växellådan och kopplingen känns inte helt 100, skorrar lite och känns svampigt på nåt vis. Känns fel att döma ut saab pga en modell men det är de nyaste saabarna jag kört, så jag ska inte utala mig om de andra saabmodellerna men just den här modellen imponerar inte. Just de här bilarna känns som ett lågbudgetbygge, det går väl kanske inte att jämföra med en finare mercedes men det borde iaf kännas bättre än vad det gör det är trots allt en ny bil.

Utseendemässigt har jag inget att klaga på de nyare saab, det är känslan och kvaliteten som inte klickar för mig.

Just 1,8i versionen är en opel motor på 120 hk som är ett rent skämt, den borde aldrig ha införts i SAAB's program. Jag håller gott med dig om att den är rent ut sagt farligt slö...

Dessutom saknar den aktiv styrning (hastighetsanpassad) och växellådan är någon skitskumt Opel-junk.

Det stämmer nog bra... De flesta på SAAB skäms över att den motorn någonsin monterats i en SAAB, men tydligen säljer den ändå riktigt bra bland äldre människor...

in any case, knowledge is generally a useful thing in its own right ...
- www.bmwb.se

9 108 Inlägg
23 mars 2007
#95
jonTe skrev:
MilleN skrev:
Jag ogillar SAAB för att jag bor i Vänersborg, och mer än varannan jävla bil man ser här är just en saab.

Tror problemet ligger i att du blir ifrånkörd hela tiden...wink wink

haha ja det blir jag visserligen men det gör mig inte så mycket smile Kan möta en saab på breisladd eller burnout-tävling så kan vi se vem som vinner wink


198 Inlägg
23 mars 2007
#96
Kan helt klart tänka mig en saab igen men bara som en brukis, e ganska gasglad av mig å kör mycke bana å tycker om feeeeeta häng så då går framhjulsdrivet bort.
Har ägt två saabar å dom funkade fin fint!

28 Inlägg
23 mars 2007
#97
Har erfarenhet av de flesta saabar fram till dags dato då farsan har varit saab trogen sen 1962.
den första jag körde själv var en 900 cc från 78 med aut. sen dess har det blivit många olika modeller bla 900gls-80, 900gle-84, 900gle-87, 900s-92, 9000cse-96 och 93någonting-01.
Har även i andra samanhang kört ett flertal v4:or och saab 99och 9000.
Det genomgående intrycket är att jag aldrig, inte ens nu, kan säga att jag tycker om utseendet på dessa bilar. med tonvis med styling kan du få en del att se hyfsade ut men bättre än så är det inte.
känslan invändigt är att bilen är trång, allra helst på bredden, pedalerna på flera modeller är inte heller bra, 93:an känns trång i pedalytrymmet jämfört med bla. Volvo. En annan sak är att runtom sikten samt känslan av vad hörnorna på bilen befinner sig är riktigt dålig. växelspaken är inte heller rolig, mer eller mindre känslolös. Plastigheten är påtaglig och den ombonade känslan som finns i en del bilar infinner sig inte i de saabar jag kört. Man sitter även på tok för högt men det skiljer nog på olika modeller.

Positivt är att farsans bilar brukar hålla bra, inte mycket reparationer eller problem. Även ganska billiga att reparera vad jag förstått. Vad man ser i begagnatbranschen verkar det som att man får rätt mycket bil för pengarna men å andra sidan är ju det inte positivt då andrahandsvärdet kanske inte är det allra bästa för de som köper nyare modeller.

till sist kan nämnas att jag aldrig själv har ägt en Saab, om det beror på farsans mani eller något annat vete gudarna  wink


Addicted
14 Inlägg
23 mars 2007
#98
Det hela är väldigt enkelt, vissa gillar märket och andra inte. Detta tycker jag är fenomenalt, tänk om det endast fanns ett märke som alla fick lov att hålla sig till, hur tråkigt skulle inte det vara på en skala från 1 till 10? Personligen är jag inte stormförtjust i franska bilar, jag kan inte sätta fingret på varför. De tilltalar mig inte helt enkelt.

//MVH

Bmw- och Saabfreak

28 Inlägg
23 mars 2007
#99
Turb0pr0pp skrev:
Det hela är väldigt enkelt, vissa gillar märket och andra inte. Detta tycker jag är fenomenalt, tänk om det endast fanns ett märke som alla fick lov att hålla sig till, hur tråkigt skulle inte det vara på en skala från 1 till 10? Personligen är jag inte stormförtjust i franska bilar, jag kan inte sätta fingret på varför. De tilltalar mig inte helt enkelt.

//MVH

Och Engelska bilar har man för att det blir så intressanta fel på de smile


72 Inlägg
24 mars 2007
#100
Hej !

Vi kan börja med varför vissa Saabar går sönder .

Vi kan väl börja med att ställa en fråga ,hur många rasade motorer är det och växelådshaver på en orginal ??Nämn några tack ?

Och jaa många har gått sönder pga Oilesludge problem,och även det så har inte orginala fått haveri,men det flesta har varit trimmade,som har havererat.
Samma sak med växelådor.

Jag är på min tredje 9-5 Aero wink nu .Tycker att allt är positivt med dem bilarna förutom chassi och att det är framhjulsdrift.

När man sitter då känner man sig som hemma i en soffa ,riktigt sköna stolar,gott om utrymme,nöjd med prestandan,osv.

Detta bilen har jag köpt för mig själv,så jag bryr mig inte vad andra tycker om den ,det viktigaste är att jag är nöjd med den och att den uppfyller mina krav.

Hade jag lyssnat på andra så hade jag haft en cykel nu för att alla har något att tillägga för varije märke som är i frågan.

Mvh En stolt 9-5 Aero sedan 05 ägare wink
Senast redigerat av Golf_Gti (24 mars 2007)


Sök