Nu är jag själv ett litet SAAB- och BMW-freak. Då jag äger både en BMW och en SAAB så tänkte jag använda BMWn som en mall. Jag börjar med fördelarna för det är ju dom som är roliga.
Till och börja med är SAAB:arna enligt mig mycket prisvärda. Kolla t ex. ng900, begpriserna är relativt låga och man får mycket bil för pengarna. Lastutrymmet, komforten samt utrustningen är helt klart godkända. Trimpotential hos SAAB's turbobilar är inte fyskam, för en hyffsat nätt summa får du en bil med mycket god omkörningsprestanda som mår bäst när den får färdas på landsväg/motorväg. Vid långkörning väljer jag min ng900(!) framför min BMW som är en -04, till råge på allt. Sen är det aldrig fel att det finns div. företag som inriktar sig speciellt på SAAB här i Sverige (maptun, nordic, speedparts m.m). Utseendet är en smaksak, personligen gillar jag den. Summa summarum:
* Fin motor & god trimpotential
* Komfort
* Prisvärd förhållandevis
* Utseendet (some don't some do)
Till nackdelarna då...
Med handen på hjärtat kan jag ju säga att SAAB's växellådor inte är de bästa jag brukat. Jämfört med BMW (oavsett modell) är känslan/dragen till växellägena oförsvarbart mycket sämre. Har jag kört BMWn precis innan känns det som att växla en traktor när jag sätter mig i SAABen.
Inredningen hos SAABen är speciell, det är jag villig att hålla med om. Och JA, utseendet inredningsmässigt har inte ändrats speciellt mycket genom åren. Den känns neutral, varken ful eller snygg, vilket kan kännas lite tråkigt. Personligen känns det som att jag sitter i en flygplans-cockpit
Blackpanel-knappen är ju inte direkt den nödvändigaste knappen men å andra sidan är den innovativ och innehåller mycket nytänkade, sånt är kul!
Då min bil inte är helt original kan jag inte uttala mig om bränsleförbrukningen. Den är inte speciellt låg men det är inte BMWs heller. Sådant har jag överseende med om jag får trycka lille Pelle gaspedal på motorvägen och få känna suget när turboladdet kommer.
Angående rost så är inte SAAB ensam om det, kolla tidiga BMW e36 modeller t ex. och man får inte glömma det välkända premiummärket Mercedes, dom har haft problem med det på mycket senare modeller än SAAB.
//MVH