Funderar starkt på att byta till modell större turbo i min kära bil o vill kolla vad mer man bör göra vid turbobyte för att få ut så mycket effekt som möjligt..
Jodå,men det finns ju en massa övriga randvillkor beroende på vilken bil det är, vilken turbo han väljer, och hur han definierar " få ut så mycket effekt som möjligt".
För det kan bli frågan om: - Portad / iordningställd topp - Byta spridare - Annat grenrör - Större AMM - Ny koppling
Mapping är alltid givet om man tex byter turbo.
Mvh Göran
RAVEN_80 skrev:
Mappa bilen om du ska byta turbo, då får du ut maximalt
I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
Göran jupp jag vet, glömde nämna bara. Stärka toppen brukar ju också va tvunget. Har man mycket pengar så kan man ju sätta igång och trimma, men ett allternativ är ju att chippa bilen. Vissa chip ger inte så mycket men en del andra kan ge en hel del
man måste ju inte bygga om hela motorn! Nya spridare och koppling räcker för en mindre effekt ökning under 100 hk. Vad får man ut ur en 1.8T med chip och lite lull lull? 250hk? (utan turbobyte mm då)
Frågan kanske var lite fel ställt..Frågan var mer hur jag får ut "rätt" effekt ur en ny turbo.. Jag menar om jag tex beställer en bolt on turbo och bara monterar den så händer väll inte så mycket om jag inte uppfattat saker helt fel..
Jodå, nog händer det saker med en annan turbo även om inte bilen mappas om. Ett problem är om du byter aggregat till en turbo med betydligt lägre mottryck på turbinsidan. Då ökar du fyllnadsgraden och kommer sannolikt att få spikningsproblem om inte bilen mappas om. Du har också annan adiabatisk verkningsgrad på kompressorsidan vilket leder till att luften vid ett visst givet tryck/flöde är kallare vilket också kan ge dig problem med spikningar.
/Göran
Mr Lemon skrev:
Frågan kanske var lite fel ställt..Frågan var mer hur jag får ut "rätt" effekt ur en ny turbo.. Jag menar om jag tex beställer en bolt on turbo och bara monterar den så händer väll inte så mycket om jag inte uppfattat saker helt fel..
I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
man måste ju inte bygga om hela motorn! Nya spridare och koppling räcker för en mindre effekt ökning under 100 hk. Vad får man ut ur en 1.8T med chip och lite lull lull? 250hk? (utan turbobyte mm då)
orginalturbon är vek som fan.. den plågas redan vid chipning..
Audi S4 2.2T -92 | BW S375, AutoVerdi, JE Pistons, CatCams, 034 Motorsport, CP-S, Weldon, NIRA, Nitrous Express
Jodå, nog händer det saker med en annan turbo även om inte bilen mappas om. Ett problem är om du byter aggregat till en turbo med betydligt lägre mottryck på turbinsidan. Då ökar du fyllnadsgraden och kommer sannolikt att få spikningsproblem om inte bilen mappas om. Du har också annan adiabatisk verkningsgrad på kompressorsidan vilket leder till att luften vid ett visst givet tryck/flöde är kallare vilket också kan ge dig problem med spikningar.
kallare luft borde ju innebära att det inte spikar lika lätt..? när jag bytte turbo i 2,2'an så gick han ju iaf mycket bättre fast vid samma laddtryck som innan.. jag har inte mappat å tänker inte göra det heller..
Audi S4 2.2T -92 | BW S375, AutoVerdi, JE Pistons, CatCams, 034 Motorsport, CP-S, Weldon, NIRA, Nitrous Express
man måste ju inte bygga om hela motorn! Nya spridare och koppling räcker för en mindre effekt ökning under 100 hk. Vad får man ut ur en 1.8T med chip och lite lull lull? 250hk? (utan turbobyte mm då)
orginalturbon är vek som fan.. den plågas redan vid chipning..
Ok, ja jag har ingen större erfarenhet. farsans Saab 9000 sitter detju T25 snurra på o den lämnar 270hk. fast då jobbar den allt den kan antar jag..
Byta kompresordel till T28 ska väll göra ganska bra skillnad oxå, med tabke på relativt enkel installation. Bolt on så att säga. Har läst att den vessad T25/T28 ska kunna lämna 300hk+, polera kompressorkuset och slipa dom här hjulen vad dom nu heter!