3341
Sök

Förutom turbobyte?

Satans Kung
467 Inlägg
7 augusti 2005
Trådstartare
#1
Funderar starkt på att byta till modell större turbo i min kära bil o vill kolla vad mer man bör göra vid turbobyte för att få ut så mycket effekt som möjligt..

13,5 på Action Meet!!
LT-RACING http://www.ltracing.se

10 287 Inlägg
8 augusti 2005
#2
Vad är det för bil du vill byta turbo i?

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

VD / SPRINGPOJK
605 Inlägg
8 augusti 2005
#3
Passat 1,8T misstänker jag smile

Det krävs en stor man för att gråta, men en större för att skratta åt han!

10 287 Inlägg
8 augusti 2005
#4
Jag också, men "assumptions is the mother of all fuck ups".

/Göran

spunk_totte skrev:
Passat 1,8T misstänker jag smile

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

140 Inlägg
8 augusti 2005
#5
Mappa bilen om du ska byta turbo, då får du ut maximalt smile

Better to burn out than fadeaway!

10 287 Inlägg
8 augusti 2005
#6
Jodå,men det finns ju en massa övriga randvillkor beroende på vilken bil det är, vilken turbo han väljer, och hur han definierar " få ut så mycket effekt som möjligt".

För det kan bli frågan om:
- Portad / iordningställd topp
- Byta spridare
- Annat grenrör
- Större AMM
- Ny koppling

Mapping är alltid givet om man tex byter turbo.

Mvh
Göran

RAVEN_80 skrev:
Mappa bilen om du ska byta turbo, då får du ut maximalt smile

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

140 Inlägg
8 augusti 2005
#7
Göran jupp jag vet, glömde nämna bara. Stärka toppen brukar ju också va tvunget. Har man mycket pengar så kan man ju sätta igång och trimma, men ett allternativ är ju att chippa bilen. Vissa chip ger inte så mycket men en del andra kan ge en hel del smile

Better to burn out than fadeaway!

VD / SPRINGPOJK
605 Inlägg
8 augusti 2005
#8

Det krävs en stor man för att gråta, men en större för att skratta åt han!

2 122 Inlägg
8 augusti 2005
#9
har du inte en dumo kan du ju fixa dit en. man skonar ju turbon lite smile

Volvo 242 -75 Busbil
Volvo 245 -80 Projekt bilen

12 086 Inlägg
8 augusti 2005
#10
man måste ju inte bygga om hela motorn! Nya spridare och koppling räcker för en mindre effekt ökning under 100 hk. Vad får man ut ur en 1.8T med chip och lite lull lull? 250hk? (utan turbobyte mm då)

VD / SPRINGPOJK
605 Inlägg
8 augusti 2005
#11
Såg nu att du redan hade chippat den med bsr och sportavgas å filter, ja då är du över min kunskp jag lämnar över till dom kunniga!

Det krävs en stor man för att gråta, men en större för att skratta åt han!

Satans Kung
467 Inlägg
8 augusti 2005
Trådstartare
#12
Frågan kanske var lite fel ställt..Frågan var mer hur jag får ut "rätt" effekt ur en ny turbo..
Jag menar om jag tex beställer en bolt on turbo och bara monterar den så händer väll inte så mycket om jag inte uppfattat saker helt fel..

13,5 på Action Meet!!
LT-RACING http://www.ltracing.se

10 287 Inlägg
9 augusti 2005
#13
Jodå, nog händer det saker med en annan turbo även om inte bilen mappas om.
Ett problem är om du byter aggregat till en turbo med betydligt lägre mottryck på turbinsidan. Då ökar du fyllnadsgraden och kommer sannolikt att få spikningsproblem om inte bilen mappas om.
Du har också annan adiabatisk verkningsgrad på kompressorsidan vilket leder till att luften vid ett visst givet tryck/flöde är kallare vilket också kan ge dig problem med spikningar.

/Göran

Mr Lemon skrev:
Frågan kanske var lite fel ställt..Frågan var mer hur jag får
ut "rätt" effekt ur en ny turbo..
Jag menar om jag tex beställer en bolt on turbo och bara monterar den så händer väll inte så mycket om jag inte uppfattat saker helt fel..

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

342 Inlägg
9 augusti 2005
#14
Fkoff skrev:
man måste ju inte bygga om hela motorn! Nya spridare och koppling räcker för en mindre effekt ökning under 100 hk. Vad får man ut ur en 1.8T med chip och lite lull lull? 250hk? (utan turbobyte mm då)

orginalturbon är vek som fan.. den plågas redan vid chipning.. sad

Audi S4 2.2T -92 | BW S375, AutoVerdi, JE Pistons, CatCams, 034 Motorsport, CP-S, Weldon, NIRA, Nitrous Express

342 Inlägg
9 augusti 2005
#15
Sharky skrev:
Jodå, nog händer det saker med en annan turbo även om inte bilen mappas om.
Ett problem är om du byter aggregat till en turbo med betydligt lägre mottryck på turbinsidan. Då ökar du fyllnadsgraden och kommer sannolikt att få spikningsproblem om inte bilen mappas om.
Du har också annan adiabatisk verkningsgrad på kompressorsidan vilket leder till att luften vid ett visst givet tryck/flöde är kallare vilket också kan ge dig problem med spikningar.

kallare luft borde ju innebära att det inte spikar lika lätt..? när jag bytte turbo i 2,2'an så gick han ju iaf mycket bättre fast vid samma laddtryck som innan..
jag har inte mappat å tänker inte göra det heller.. smile

Audi S4 2.2T -92 | BW S375, AutoVerdi, JE Pistons, CatCams, 034 Motorsport, CP-S, Weldon, NIRA, Nitrous Express

12 086 Inlägg
9 augusti 2005
#16
fr3drik skrev:
Fkoff skrev:
man måste ju inte bygga om hela motorn! Nya spridare och koppling räcker för en mindre effekt ökning under 100 hk. Vad får man ut ur en 1.8T med chip och lite lull lull? 250hk? (utan turbobyte mm då)

orginalturbon är vek som fan.. den plågas redan vid chipning.. sad

Ok, ja jag har ingen större erfarenhet. farsans Saab 9000 sitter detju T25 snurra på o den lämnar 270hk. fast då jobbar den allt den kan antar jag..

Byta kompresordel till T28 ska väll göra ganska bra skillnad oxå, med tabke på relativt enkel installation. Bolt on så att säga. Har läst att den vessad T25/T28 ska kunna lämna 300hk+, polera kompressorkuset och slipa dom här hjulen vad dom nu heter!smile

Satans Kung
467 Inlägg
10 augusti 2005
Trådstartare
#17
Så mappning är ett måste..Så långt har jag fattat.
Men vad görs vid mappning? Pris på sådant är ca vadå?

13,5 på Action Meet!!
LT-RACING http://www.ltracing.se

342 Inlägg
12 augusti 2005
#18
Mr Lemon skrev:
Så mappning är ett måste..Så långt har jag fattat.
Men vad görs vid mappning? Pris på sådant är ca vadå?

Nej det är det inte..

Audi S4 2.2T -92 | BW S375, AutoVerdi, JE Pistons, CatCams, 034 Motorsport, CP-S, Weldon, NIRA, Nitrous Express

140 Inlägg
12 augusti 2005
#19
Jo mappning är visst ett måste om du vill ha mer effekt. En mapp kostar mellan 5 och 10 000

Better to burn out than fadeaway!

342 Inlägg
13 augusti 2005
#20
Efter ett turbobyte? Skulle inte tro det...

Audi S4 2.2T -92 | BW S375, AutoVerdi, JE Pistons, CatCams, 034 Motorsport, CP-S, Weldon, NIRA, Nitrous Express


Sök