2410
Sök

nätverksanslutning, dator till router

113 Inlägg
24 mars 2007
Trådstartare
Tjenare, jag har ploppat in två nätverkskort i datorn och vill försörja en andra dator med internetanslutning utan att behöva köpa till en router, fick höra tidigare att man kunde fixa en "router-anslutning" genom en dator, typ ett program som fördelar internetanslutningen.......något sådant tror jag.
Vore riktigt bra om någon av er vetare kunde ge mig råd om hur detta ska gå till?
tack på förhand

-----------------][----------------][----------------][-----------------][---------------][---

438 Inlägg
24 mars 2007
Om du kör XP så kör konfiga ett hemmanätverk där har du en guide hur du fixar detta

113 Inlägg
24 mars 2007
Trådstartare
Zoltrix skrev:
Om du kör XP så kör konfiga ett hemmanätverk där har du en guide hur du fixar detta

ok, inställningarna skall väl inte vara likadana på värddatorn som på mottagardatorn va?

-----------------][----------------][----------------][-----------------][---------------][---

438 Inlägg
24 mars 2007
VIvanCO skrev:
Zoltrix skrev:

ok, inställningarna skall väl inte vara likadana på värddatorn som på mottagardatorn va?

Du får dela ut anslutningen från värddator så din andra dator kan komma ut på det
"stora onda Internet"    smile

113 Inlägg
24 mars 2007
Trådstartare
Zoltrix skrev:
VIvanCO skrev:
Zoltrix skrev:

Du får dela ut anslutningen från värddator så din andra dator kan komma ut på det
"stora onda Internet"    smile

Du verkar ju vara en jysst person, kanske resonabel också så jag undrar om du skulle kunna vägleda mig genom konfigurationen också?(lättare på det sättet)
Jag kan ju säga som så här, min värddator har en automatisk ip adress, det andra nätverkskortet jag stoppat i datorn är det ett kryss för, alltså det är inte i bruk, i det är den andra datorn ansluten, den nya ikonen för nätverksanslutning ska jag tilldela det en ip adress eller ska den också vara automatisk? ska nätverksanslutningen ändras till nån spec. konfig. på den andra datorn?

Knegare
718 Inlägg
24 mars 2007
Du kopplar fårn modemet in i ditt nätverkskort (valfritt vilket) sen konfar du det så internet fungerar på den datorn.. Sen sätter du in en korsad (twistad) kabel från datorn som har internet in till datorn som inte har internet (vi kallar den nils, ifall jag måste förklara mer:P). Nu klickar du in dig på kontrollpanelen på "Nils" klickar på nätverksinställningar och konfigurera (stavning är inte min grej) nätverksanslutning.. Väljer alternativen "Den här datorn ansluter till internet via en annan dator eller en hub" (något liknande)..

Nu bör det fungera på den med internet och på NIls.. Om inte skicka ett PM till mig så ska jag fixa så här och sen förklarar jag bättre.. smile

William 2009-02-20

Majestas
1 319 Inlägg
24 mars 2007
Använder tråden lite..

(Laptoppen har ett inbyggt trådlöst modem )

Jag har en router som jag har kopplat bort pga an problem sad. Det funkar ett tag men sen stängs anslutningen till den trådlösa datorn av sad, jag har ej fått bukt på problemet. Jag har försökt installera om routern men den funkar fortfarande inte, så nu kör jag med en nätverkskabel direkt från modemet till  laptoppen, så båda datorerna måste stå i samma rum ( då inte kabeln räcker längre )

Är det fel på routern, eller är det fel på någon av datorerna ?

Mvh Macke

Team VeboTrim

Gorgilus addictus
4 756 Inlägg
24 mars 2007
_MaCCe_ skrev:
Använder tråden lite..

(Laptoppen har ett inbyggt trådlöst modem )

Jag har en router som jag har kopplat bort pga an problem sad. Det funkar ett tag men sen stängs anslutningen till den trådlösa datorn av sad, jag har ej fått bukt på problemet. Jag har försökt installera om routern men den funkar fortfarande inte, så nu kör jag med en nätverkskabel direkt från modemet till  laptoppen, så båda datorerna måste stå i samma rum ( då inte kabeln räcker längre )

Är det fel på routern, eller är det fel på någon av datorerna ?

Mvh Macke

Antagligen något crap på routern. Hur är det med sändningen från routern? Är den starkt eller svag? Har du kollat så att signalerna kan gå fram utan några större problem?

Allt för den där jävla hatten!

Majestas
1 319 Inlägg
24 mars 2007
Sändningen är väldigt bra, har hört att portarna på routern kan gå sönder, routern har 4 st portar tror jag, jag har provat alla, men det är samma sak.

Team VeboTrim

Gorgilus addictus
4 756 Inlägg
24 mars 2007
_MaCCe_ skrev:
Sändningen är väldigt bra, har hört att portarna på routern kan gå sönder, routern har 4 st portar tror jag, jag har provat alla, men det är samma sak.

Ja men då låter det  som att routerns anslutningar crapar. Jag hade lämnat tillbaka den. De är något som inte stämmer där tongue

EDIT: Kan ju vara så att något inuti har gått sönder.....
Senast redigerat av THEBADGUY (24 mars 2007)

Allt för den där jävla hatten!

Majestas
1 319 Inlägg
24 mars 2007
Jo, men asså den funkar, ett tag. ibland kan den funka i flera timmar ibland några minuter, när den avbryter anslutingen så lyser lampan på den kabeln som är ansluten till den stationära datorn Gult. drar man ut strömsladden till routern och låter den starta om sig så funkar den igen i några min.

Team VeboTrim

113 Inlägg
25 mars 2007
Trådstartare
hörde att man också kan "dela" internetanslutningn genom att i nätverksanslutningar krssa i dela "internet-anslutningen", men de två datorerna får ingen kontakt med varann, huvuddatorn får kontakt med modemet, kan nån hjälpa lite tack?

905 Inlägg
26 mars 2007
kotrollpanelen -> Nätverks- och Internet-inställningar -> SEn letar du upp nån fin ikon som heter "guiden konfigurera nätverk"

gör detta på värddatorn (den som är uppkopplad mot internet) välj rätt nätverkskort för anslutningarna och koppla ihop datorerna med en korsad kabel eller via en hub/switch.

öppna "hjälp och support" på start menyn och sök efter typ: aktiverar du delning av Internet-anslutningen i en nätverksanslutning

så läser du igenom och ser vad det står.

Att dela ut internet på detta sätt är inte så jätte bra ändå eftersom datorn som ska vara ansluten till internet måste vara påslagen för att internet ska funka på nätverket.

Sök