Jag har haft 3 stycken LT1 V8or i rad nu( Firebird formula, Camaro z28 och Trans Am) samtliga var cabbar. De kan jag varmt rekommendera, inget motorkrångel på någon utav dom. De två första var automater, de är att rekommendera om man vill köra mest i stan men de har inte en suck mot den 6växlade lådan i prestanda.
Jag snittade runt 1,7l/mil med automaterna men då är de ju ren stadskörning och några kickdowns per kväll, i motorvägsfart 120km/h ligger man runt litern. Den manuella låg runt 1,6 i stan.
De som jag fått byta är bakvagnsbussningar på en av dom, stötdämpare bak på två stycken, elhissmotor, pinjonglagertätning, bromsklossar och bromsskivor på en av dom.
Delarna är relativt billiga om man inte uppgraderar till värre delar än original.
Allmänt om LT1 v8, de har 275hk 441Nm fram till 1995 och 285hk från 1996-1997 pga av dubbla kattar. Om du väljer en bil med ram-air paket så ligger de på 305hk. Ls1 från 1998 är en helt annan motor, de ska ha 288hk men de stämmer inte de ligger på drygt 280hk på hjulen genom en automatlåda, de har nånstans kring 325hk, 2002 årsmodell med ramair ger 345hk.
Lt1 med automat ligger på 6,5s 0-100, och kring 6,0s med manuell inga fantasitider utan uppmätt i seriösa tidningar, ls1 är inte så mycket snabbare till 100 6,2s med automat, men upp till 200 skiljer de flera sekunder. Manuella är såklart snabbare.
Sen går de ju alltid att plocka på sportsystem, headers, vassare kam, kompressor mm men då blir bilen väldigt dyr.. Original räcker ganska långt tycker jag iaf.
Senast redigerat av Niklasw (2 april 2007)
Pontiac Lemans 67a cab "Projekt LTO" + Bmw 540iM 6vxl 1 av 226 :) Har även en japansk pendlarbil