3 april 2007
Trådstartare
Hej!
Jag har problem med bromsarna på en Merca 230E -86.
Från början så började bromsverkan försvinna å pedalen gå ner i botten efter att bilen körts i ca 20 minuter. Låter man bilen stå över natten så fungerar bromsen som vanligt igen i ca 20 minuter för att sedan försvinna igen.
Pratade med en mekare som misstänkte att det var kondens i oljan och att någon broms låg på och utav värmen som alstrades så blev kondensen till ånga och orsakade att bromsverkan försvan.
Jag har nu haft loss alla klossar och gjort rent så de löper lätt. Jag har även tömt oken på gammal olja genom att öppna nippeln å pressa ut oljan.
När jag sedan skulle lufta systemet så började jag med höger bak, men där kommer ingen olja, bara lite lite luft sen blir pedalen är bara stum. Jag har testat att skruva bort luftskruven helt, har även rensat i hålet med en ståltråd.
Efter att det inte fungerade så bra så gick jag över till höger framdäck å luftade det, det fungerade bra, där kom en jämt stril med olja och pedalen sjönk ned.
Efter det så gick jag till vänster bak, men där var exakt samma problem som med höger bak. Och efter lite efterforskningar så ser bakdäcken ligga på samma krets, det sitter en T-koppling baktill som fördelar oljan.
Kan nämna att kolvarna baktill går ej heller ut, efter att jag pressat in dem.
Har någon något tips på vad som kan vara fel? Finns det t.e.x lastfördelningsventiler eller liknande som man behöver ta hänsyn till vid luftning? Kan ABS:en göra att det inte går att lufta?
Eller är det så att huvudcylindern är paj?
Tacksam för tips!
/Daniel