2659
Sök

Vinge REGLER ?BÖTER

2 Inlägg
12 augusti 2005
Trådstartare
har en aluminium vinge  men vet ej om man vågar sätta på den hört mycke någon som vet blivit stoppad eller hört nått eller vet nått???
tacksam vid svar!! //MVH Tobbe

Fotograf
183 Inlägg
13 augusti 2005
va???
Aldrig hört nån som varken blivit stoppad lr nått p.g.a haft vinge på bilen...luktar skitsnack långa vägar hörrö smile

på med vingen om du vill!

32 Inlägg
13 augusti 2005
Känner en som åker på ombesiktning och böter hela tiden pågrund av att han har en alu-vinge på skuffluckan!

Man får tydligen inte ha vinge eftersom att i en krock t.ex med en person kan vingen skada mer eftersom den sticker upp!

Det var vad polisen har sagt till honom iallafall!

Mvh

Vectra A (2000R) -89
Corsa A -92

Rutinerad medlem
1 938 Inlägg
13 augusti 2005
Ska besikta min bil om någon vecka, så jag ska se om jag kommer igenom med min kolfiberspoiler... men aldrig så att polisen har sagt något om den fastän jag har mött dem och de har kört bakom mej, aldrig något från deras sida! Men vad besiktningsmännen säger är en annan sak...

2 Inlägg
13 augusti 2005
Trådstartare
okej tack för era svar "Man får tydligen inte ha vinge eftersom att i en krock t.ex med en person kan vingen skada mer eftersom den sticker upp! " har också hört det vet du hur mycke han fick i böter var det en stor vinge???
MVH //Tobbe

638 Inlägg
14 augusti 2005
Man får inte ha det som ni säger, men en hel del poliser som inte orkar bry sig om det. Dock kan man ju stöta på en gammal otrevlig snut som garanterat kommer göra livet surt för dig och sätta Maxböter för det. Vet ej beloppet för det.

Kommer väl nånting här snart!

Driver
2 111 Inlägg
14 augusti 2005
aitter ju vinge orig på en hel hög me bilar...är det aluvingen vi diskuterar här eller exakt alla vingar.äeven de som bara är ca 10cm höga?. tänkte nämligen skaffa en senare.

- Om du inte förstår vitsen med ABS och airbag så lär nog ingen här kunna förklara det för dig heller.
Rätt impad av att du lyckats logga in på ett forum och komponera flera sammanhängande meningar faktiskt. /rcy
"Opinions are like assholes. Everybody's got one and everyone thinks everyone else's stinks"

14 augusti 2005
Men det är ju så löjligt, alla som kör med takbox och takräcke då? Gillar inte poliser som ger böter bara för de är avundjsuka. Oftast verkar det ju så, dom tittar och tittar, och sen när de inser att de inte är i närheten av en lika snygg bil, så ger de böter. Sen finns det trevliga poliser med, men de är inte lika många känns det som =P

En motor för mig är en V8

Colaberoende
1 219 Inlägg
14 augusti 2005
Hörde för länge sedan att Grupp A vingen till Volvo var inte godkänd i orginal pg.a att om man kör på en person och denna personen flyger över bilen så kan han skada sig med (bryta handleder m.m) Därför kapade många sina gamla grupp A vingar förr.. nu vet jag inte hur det är men sverige är ett sjukt land när det gäller regler.

/Ena

Tokig
83 Inlägg
14 augusti 2005
Det jag har hört är att man får inte ha en vinge med stag enbart i mitten men sitter det ett längst ut på varje sida så e det ok, finns ju faktiskt bilar som har vinge orginal så...

Corrado G60
BMW E34 535
BMW E28 (535)

3 Inlägg
15 augusti 2005
Jag läste på vv:s hemsida följande tumregler för vinge.
1 Den får inte vara osmakligt stor, är den det blir det böter.

2 Endast bilar som gör > 300km/h får ha vinge som ser ut att var tillverkad
för bilar som gör >300 km/h

3 Det är inte tillåtet att eftermontera vingar som ursprungligen kommer från flygplan (se punkt 1)

4 Bilar som toppar max 200 km/h får inte ha vinge som ser ut att kunna generera max downforce i intervallet 280-360 km/h (se punkt 2)

Följer man dessa få regler borde ju diskussionens slut vara givet! :-)
Senast redigerat av marcusv (15 augusti 2005)

4 571 Inlägg
15 augusti 2005
En kompis åt mig åkte dit på en flygande kontroll och fick ta bort den.  han satta såklart på den nårgra dagar senare igen men den gick inte igenom bestiktingen. han fick ta av den på plats.

enligt det jag har läst och enligt vad gubbarna på besiktningen sa så får den inte vara mer än 10cm hög och inte ha vassa kanter och vara av plast eller liknande och den skulle helt ha "brytbultar" eller vad det nu hette.

man får inte eftermontera vingar på någon bil som inte har det som standard
heller.  dock finns det ju "standard" vingar som inte är godkännda av besiktingen för det. Ex: stora org vingen till imprezan eller evo.

Driver
2 111 Inlägg
15 augusti 2005
så om jag mmonterar på en "Gt" vinge på min bil så gr den inte genom bes?...Gt:n är ju exakt likadan förutom att den har en vinge o min inte har det...men gäller inte detta nya bilar.eller är det totalförbjudet att montera vinge på sin bil om den inte redan har det?...snyft...

- Om du inte förstår vitsen med ABS och airbag så lär nog ingen här kunna förklara det för dig heller.
Rätt impad av att du lyckats logga in på ett forum och komponera flera sammanhängande meningar faktiskt. /rcy
"Opinions are like assholes. Everybody's got one and everyone thinks everyone else's stinks"

32 Inlägg
15 augusti 2005
Janken skrev:
så om jag mmonterar på en "Gt" vinge på min bil så gr den inte genom bes?...Gt:n är ju exakt likadan förutom att den har en vinge o min inte har det...men gäller inte detta nya bilar.eller är det totalförbjudet att montera vinge på sin bil om den inte redan har det?...snyft...

Finns vingen original på likadan bil så ser jag inte varför besiktnigen/polisen skulle bry sig! Eller jag kan nästan lova att dem inte bryr sig!
Sålänge man väljer något som inte "sticker dem i ögonen" t.ex en såkallad Osthyvel, så orkar dem nog inte bry sig!

Mvh

Vectra A (2000R) -89
Corsa A -92

140 Inlägg
15 augusti 2005
Öh att de skulle bry sig om en vinge. Det låter högst osannolikt, jag menar vad fan kan det göra. Downforce my ass heller. Blir möjligtvis skillnad på STCC bilar men gör nog knappast nämnvärt på en "vanlig" bil

Better to burn out than fadeaway!

4 571 Inlägg
16 augusti 2005
RAVEN_80 skrev:
Öh att de skulle bry sig om en vinge. Det låter högst osannolikt, jag menar vad fan kan det göra. Downforce my ass heller. Blir möjligtvis skillnad på STCC bilar men gör nog knappast nämnvärt på en "vanlig" bil

downforce gör stor skillnad på en vanlig bil med.  men om bilen inte är särskilt låg så blir det bara tryck på bakändan och man kan tappa lite styrning i högre farter eftersom baken ahr mycket mer fäste än fronten.

prova att ha ut handen ur takluckan  eller fönstret i 150 knyck.
redan vid den farten så känns det som ett rätt stort tryck mot handen. tänk dig då vad en snedställt plast/plåt vinge skapar för tryck på vingen är mycket större och planare än din hand

140 Inlägg
16 augusti 2005
Izual tror det är från vinge till vinge.

4 571 Inlägg
16 augusti 2005
klart att det är men alla saker på hela bilen ger positiv downforce alltså neråt eller negativ, uppåt. små obetydliga saker som antenner spolarmunstycken och liknande genererar också downforce så att säga att vingar inte gör det är ju lång ifrån sanningen

140 Inlägg
16 augusti 2005
Tror dock det är väldigt lite, aja ibland går åsikterna isär smile

Sök