I detta fall vill jag också nominera Nissan Skyline (R34) GT-R. Inte för att jag äger en själv, utan snarare tvärtom, jag äger en eftersom att jag tycker det är världens bästa bil.
Det finns dyrare bilar och snabbare bilar, men det som enligt min åsikt gör den här modellen till en vinnare är "paketet" man får. Enastående väghållning och körglädje med tanke på bilens kostnad kombinerad med prestanda som är anmärkningsvärd på gatan och exceptionell på bana. Att bilens prestanda, både med hänsyn till motor och väghållning, är lätt och förhållandevis billig att vidareutveckla är en annan positiv sak.
Komforten är förvånansvärt god även vid längre körsträckor, och man sitter fyra stycken klart godkänt för att vara en "sportbil". Grundutrustningen är mycket god utan att för den sakens skull vara överdriven. Lastutrymmen finns inget överflöd av direkt, men räcker nog ändå till för de flesta situationer en sådan här bilar brukas i.
Om man gillar dess utseende eller inte beror naturligtvis på personligt tycke och smak, men en sak är säker, den lämnar sällan folk oberörda. Även i Japan, där den här bilmodellen är som vanligast, väcker de alltid uppmärksamhet.
Hållbarhet och kvalitetkänsla är värd allt beröm enligt min åsikt, inget känns direkt plastigt eller budgettillverkat (som jag personligen kände ibland med min gamla R33 GT-R). Reglage i kupén är lättillgängliga, rejäla och finns ungefär där man förväntar sig att de ska vara.
Marknaden för eftermarknadstillbehör i alla dess former får bedömmas vara i ypperlig klass, detta är ingen modell som är svår att med hjälp av lite personlig smak "göra till sin egen".
De största felen med bilen är egentligen avsaknad av skinnklädsel och 19" fälgar som tillval, samt att reservdelar är ganska dyra och kan ibland vara mycket svåra att få tag på. Stundom höga försäkringskostnader och det faktum att den troligtvis är ganska stöldbegärlig är ytterligare faktorer som drar ner betyget en del, men bara lite.
Slutsatsen för min egen del är att det finns dyrare, snabbare och mer exklusiva bilar, men det finns väldigt få som utgör ett så komplett paket och som är lika prisvärda.
Senast redigerat av Alecci (7 april 2007)
00-02: BMW/Alpina B7 Turbo '80 - 05-06: Nissan Skyline R33 GTR '95 - 06-XX: Nissan Skyline R34 GTR '99
09-09: Ford Sierra Cosworth 4x4 '92 - 09-11: BMW/Alpina B10 V8 '97 - 11-xx: Maserati 3200 GT '99
Commodum Habitus Ex