2993
Sök

Passar volvo M45 låda på en b27 eller b28

34 Inlägg
8 april 2007
Trådstartare
#1
Hej. har nu en b21at men äter topplockspakningar om man ska ha lite efekt:/ Så har bästemt mig för o sätta i en b27 eller b28 beroende vad jag får tag på!
Men undrar om jag kan sätta dit min m45 låda som jag har nu? eller om jag behöver bytta till m50 m51! men dom är ju inte så lätt att få tag på.
Tacksam för svar!

Rivare
11 Inlägg
8 april 2007
#2
Om jag inte har helt fel så kom de tidiga B28:orna med M46 låda, och det är ju en M45 med överväxel, så rent teoretiskt borde en M45:a passa en B28. Men det känns lite krångligt att böka ner en B28:a i en 240, skulle nog hellre ta en B23 rödblockare, dom kan man ju krama ur mycket effekt ur.
Senast redigerat av Ugly_Kid_Joe (8 april 2007)

34 Inlägg
8 april 2007
Trådstartare
#3
Jajo b23 är ju mer slittålig med. men har fått en kompressor. som ska passa på v6 motorer, så hade tänkt och ha ett litet projekt att trimma en b27 eller b28 om den passar bra i en 240 utan för mycket omständigheter,

1 004 Inlägg
8 april 2007
#4
jonthe142 skrev:
Jajo b23 är ju mer slittålig med. men har fått en kompressor. som ska passa på v6 motorer, så hade tänkt och ha ett litet projekt att trimma en b27 eller b28 om den passar bra i en 240 utan för mycket omständigheter,

är det värkligen en bra ide att överladde en sån spis? är ju svåra att få att hålla original är ju lösa foder som är chimsade med papp..... vågar nog lova att en 21:a håller dubbelt så bra... eller tre dubbelt... bara en tanke smile mvh jimmy

"Det är ingen som kommer ihåg en fegis"

Rivare
11 Inlägg
8 april 2007
#5
Har kollat lite bättre nu... 260 årsmodell 80 och 81 hade B28 med M45 låda. '80 hade både B27 och B28 med M45. Så nog ska det funka...

34 Inlägg
8 april 2007
Trådstartare
#6
ok tack så mycket.
Vet du någon bra sida man kan hitta fakta om b27 och b28?

151 Inlägg
8 april 2007
#7
Ugly_Kid_Joe skrev:
Har kollat lite bättre nu... 260 årsmodell 80 och 81 hade B28 med M45 låda. '80 hade både B27 och B28 med M45. Så nog ska det funka...

Njae, 240 GLT -80 (fanns med V6) och 260 -80 hade B27, och till -81 års modell kom B28. Ingen av dom hade M45 eftersom den var fyrväxlad UTAN överväxel. M46 var det som gällde på dom få som hade manuella, dom flesta var ju automater.  Och sprängkåpan skiljer mellan en låda avsedd för B27/B28 och en för B21/B23.
/Mats S

Rivare
11 Inlägg
9 april 2007
#8
msjoholm skrev:
Ugly_Kid_Joe skrev:
Har kollat lite bättre nu... 260 årsmodell 80 och 81 hade B28 med M45 låda. '80 hade både B27 och B28 med M45. Så nog ska det funka...

Njae, 240 GLT -80 (fanns med V6) och 260 -80 hade B27, och till -81 års modell kom B28. Ingen av dom hade M45 eftersom den var fyrväxlad UTAN överväxel. M46 var det som gällde på dom få som hade manuella, dom flesta var ju automater.  Och sprängkåpan skiljer mellan en låda avsedd för B27/B28 och en för B21/B23.
/Mats S

Det stämmer nog mycket bra, verkar ju lite dumt att montera en låda utan OD på en B27/28, och jag har ingen direkt koll på 240/260 med V6:a (hade en 760 med B28 en gång i tiden dock...*ryser vid blotta tanken*). Men enligt VADIS så verkar det faktiskt som om det åtminstone har kunnat gått att få en B27/28 med M45 låda i 240/260, men det har förmodligen inte sålts några sådana på den svenska marknaden. Men hur som haver så går det ju faktiskt att få en M45:a att passa på en B27/28 med en sprängkåpa som passar eftersom M45:an o M46:an är samma växellåda med en OD-klump bakom på 46:an. Men en 46:a är nog att rekommendera...

Rivare
11 Inlägg
9 april 2007
#9
jonthe142 skrev:
ok tack så mycket.
Vet du någon bra sida man kan hitta fakta om b27 och b28?

Tja, jag vet att Svenska 200-klubben har en sida med lite info om hk och Nm på B27/28 i alla fall: www.svenska200klubben.se


Sök