3647
Sök

Celica GT-Four?

RS
886 Inlägg
10 april 2007
Trådstartare
#1
Tjena

Nyss varit på banken och tagit lån, och är sugen på en GT-4. Har sökt rätt mycket på nätet, men hittar ingen vettig info om dom...vad man ska vara noga med att kolla på, vanliga fel, vad som är bra och mindre bra osv. Nån som har erfarenhet av dessa bilar?

Mvh Erik

Focus RS

Majestas
1 319 Inlägg
10 april 2007
#2
Kan ingeting alls om dom hmm Men jag tkr dom är snygga, lycka till. hoppas du hittar en fin.

Team VeboTrim

793 Inlägg
10 april 2007
#3
köp från england om du vill ha ett bra pris

Toyota Supra MKIV TT J-Spec HKS-Edition
Toyota Supra MKIV HKS GT2835
BMW 318iS E36

RS
886 Inlägg
10 april 2007
Trådstartare
#4
Goli skrev:
köp från england om du vill ha ett bra pris

Nu spelar ju priset mindre roll...har råd med dom i Sverige också. Tyvärr kan jag inte så mycket om dom än! smile

Focus RS

Zoom Zoom
381 Inlägg
10 april 2007
#5
vilken årsmodell ?

Power is Nothing Without Control

RS
886 Inlägg
10 april 2007
Trådstartare
#6
NitrousOxideSystem skrev:
vilken årsmodell ?

90-93.

Focus RS

16 Inlägg
10 april 2007
#7
Det är finfina bilar.. smile

Har en själv.

RS
886 Inlägg
10 april 2007
Trådstartare
#8
ERR0R skrev:
Det är finfina bilar.. smile

Har en själv.

Vad tycker du man bör kolla på extra nog när man åker o tittar på en?

Focus RS

1 297 Inlägg
10 april 2007
#9
Viktigt att det är en carlos sainz edition med konstat 4wd så du kan leka på vintern smile Annars är dom gryyyymt fina ^_*


RS
886 Inlägg
10 april 2007
Trådstartare
#10
Strumpan skrev:
Viktigt att det är en carlos sainz edition med konstat 4wd så du kan leka på vintern smile Annars är dom gryyyymt fina ^_*

Ja men det är svårare att hitta en fin carloz edition än en vanlig gt-4.

Focus RS

847 Inlägg
10 april 2007
#11
Strumpan skrev:
Viktigt att det är en carlos sainz edition med konstat 4wd så du kan leka på vintern smile Annars är dom gryyyymt fina ^_*

Den vanliga GT4 har oxå konstant 4wd. Gå in på Toyotaclubswedens forum o sök info.


1 297 Inlägg
10 april 2007
#12
jasså de viste jag då inte smile har hört tvärt om ang 4wd på gt4.


37 Inlägg
10 april 2007
#13
vanliga felet på dom är att 2ans växel kan bli lite dålig men annars så är de en fin bil med ett härligt drag

37 Inlägg
10 april 2007
#14
och att det är konstant fyrhjulsdrift är skit kul på vintern

4 506 Inlägg
10 april 2007
#15
Tjenare jag hade en Celica ST-162 med 3SGE Drivlinan. så det var inte någon GT-Four. men Den kan nog lida av samma problem,

Det första är Slitna Motor kuddar det känns tydligt. Vanligt på bilar med Tvärstäld motor.
Det andra är en riktigt dum grej. Det är ju väldigt populärt att byta Växel knopp med mera. det gjorde jag, Jag monterade en som jag tyckte var snygg. och märkte efter ett tag att växlarna kunde hoppa ur vid kraftigare belastning. Men inte förstod jag varför, ibland var det problem med att föra i en växel ochså.
Sedan när jag skulle sälja bilen monterade jag på orginal knoppen och då funkade allt fint. Anlednigen var enkel när man tänkete efter. Min efter monterade knopp vägde inte enns hälften så mycket som orginalet gjorde, det var en himmla vikt i orginalet, Och den behövdes ju tydligen för att hålla växel spaken i läge.
Senast redigerat av _Wallis_ (10 april 2007)

Kan du andas kan du dö.

RS
886 Inlägg
10 april 2007
Trådstartare
#16
Jaså men om man kanske undviker att trycka plattan i botten på för låga varv så ska det nog hålla... smile Tackar för tipset!

Focus RS

RS
886 Inlägg
10 april 2007
Trådstartare
#17
_Wallis_ skrev:
Tjenare jag hade en Celica ST-162 med 3SGE Drivlinan. så det var inte någon GT-Four. men Den kan nog lida av samma problem,

Det första är Slitna Motor kuddar det känns tydligt. Vanligt på bilar med Tvärstäld motor.
Det andra är en riktigt dum grej. Det är ju väldigt populärt att byta Växel knopp med mera. det gjorde jag, Jag monterade en som jag tyckte var snygg. och märkte efter ett tag att växlarna kunde hoppa ur vid kraftigare belastning. Men inte förstod jag varför, ibland var det problem med att föra i en växel ochså.
Sedan när jag skulle sälja bilen monterade jag på orginal knoppen och då funkade allt fint. Anlednigen var enkel när man tänkete efter. Min efter monterade knopp vägde inte enns hälften så mycket som orginalet gjorde, det var en himmla vikt i orginalet, Och den behövdes ju tydligen för att hålla växel spaken i läge.

Aha där ser man...ska undvika fula stylingknoppar då. Tackar!

Focus RS

37 Inlägg
10 april 2007
#18
De du ska göra me din gt-four är att sätta dit ett 3" system då får du samtidigt bort downpipen som väger nästan ca20kg

16 Inlägg
11 april 2007
#19
Viktigast är väl att du får tag på en som inte blivit buskörd av någon ligist smile
Annars så är det en skottsäker bil som håller för det mesta.
Bra drag, och lätt att trimma om man vill det.

Att jämföra en Gt-four med en vanlig Gti är inget jag skulle göra, är helt olika bilar...

Rost är ovanligare på 90-93(st18x) modellerna än dom äldre (st16x), går knappt att hitta en gammal celica utan rost, och många antar väl att de nyare också har en benägenhet att rosta bara för det.
Gt-four brukar vara mer välskötta än de vanliga Gti-modellerna, och brukar därmed vara rostfrita.
Jag har då aldrig sett en rostig Gt-four från 90 års modell och nyare, dom äldre är det väl lite värre med.

Men kolla så att bilen går bra och det vanliga så ska det vara schysst.
Är en grymt kul bil att köra iaf, var och hämtade min nu idag efter att ha varit på lack och nu när jag inte har kört den på några dagar så inser man hur rolig den egentligen är.
Hur kul som helst, bra drag smile jag har börjat uppgradera lite med annan turbo och en  downpipe utan kat.

Allt du behöver veta finns på www.toyotaclubsweden.com

En Gt-four har konstant fyrhjulsdrift med 50/50 fördelning, precis som Carlos Sainz-modellen.
Det som skiljer på Carlosen och Gt4:an är annan huv, annan frontspoiler, och vattenkyld intercooler på Carlosen.
Om man skulle vilja få sin Gt4:a att se ut som en Carlos så kan man köpa huv och frontspoiler billigt på Toyota, vattenkyld intercooler är heller inga problem att få på, men en stor frontmonterad luftkyld skulle ju jag då föredra smile.
Senast redigerat av ERR0R (11 april 2007)

Muttley
11 april 2007
#20
ventiltätningarna är inte så bra . om de är samma på gt vet jag inte ????

kolla så du får en väldigt bra handbroms till den för du kan inte köpa de på mekonomen eller liknande och de kostar minst en tusing på toyota jag var tyvärr med om de skitproblemet.

annars är väl celica fin fina.

har hört att drivlinan är känslig just på grund av för hård körning.

(för tunga personer kan knäcka gångjärnen i stolarna med vet inte om de var jag som var tung hehe)


Sök