3651
Sök

Fasvända framsystemet

25 Inlägg
16 augusti 2005
Trådstartare
Jag undrar vad som menas med att fasvända framsystemet... Är det så att man kopplar in framhögtalarna på stereons utgångar för bakhögtalarna.

1 Inlägg
16 augusti 2005
Det lär betyda att du har pluskabeln i minus, och minus o plus på högtalarna som sitte fram. Då blir ljudet fel

Saab 900 SET -95, Maptun 1 230hk 360nm

10 287 Inlägg
16 augusti 2005
Ja, fast han menar inte "fel" , utan det som händer är att konen i elementet rör sig åt andra hållet, d v s om konen i bakhögtalaren rör sig utåt , som kommer konen i ett fasvänt framelement att röra sig inåt.

Mvh
Göran

jayzon skrev:
Det lär betyda att du har pluskabeln i minus, och minus o plus på högtalarna som sitte fram. Då blir ljudet fel

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

4 554 Inlägg
16 augusti 2005
märkligt för min del.. märker aldrig någon skillnad...

6 851 Inlägg
16 augusti 2005
Det med att skifta mellan + och - behöver inte betyda att man fasvänder dem. Har man tex. enbart högtalare fram så skall man enbart skifta en av dessa för att fasvända. sätter du + på - på båda så kommer man inte märka någon skillnad då man INTE fasvänder dem mot varandra..
Enkelt förklarat, att sätta just + på + och - på - spelar ingen roll, så länge man sätter lika på ALLA högtalare..Men sätter du + på - på EN (1) av dem så blir den fasvänd mot resterande högtalare(oavsett hur många du har)

Peppe Vectra
1 076 Inlägg
17 augusti 2005
Tiaz skrev:
Enkelt förklarat, att sätta just + på + och - på - spelar ingen roll, så länge man sätter lika på ALLA högtalare..

Vill säga FEL!
Livstiden på högtalaren blir reducerad pga att konen rör sig på fel å fördärvar kottningen i magneten,(strömen rör sig på fel håll).
Därför är det EXTRA viktigt å placera kablarna rätt på ett baselement.

VECTRA ENEM Sport
#1 Steve Blyfot

6 851 Inlägg
17 augusti 2005
Lucifer84 skrev:
Tiaz skrev:
Enkelt förklarat, att sätta just + på + och - på - spelar ingen roll, så länge man sätter lika på ALLA högtalare..

Vill säga FEL!
Livstiden på högtalaren blir reducerad pga att konen rör sig på fel å fördärvar kottningen i magneten,(strömen rör sig på fel håll).

Det är ju då konstigt att de skulle röra sig fel om ALLA rör sig åt samma håll samtidigt..Testa med att byt alla och sätt dem som har + på - och gör så på alla högtalare. hör du då någon skillnad...nej,trodde väl inte det heller.!!

859 Inlägg
17 augusti 2005
Lucifer84 skrev:

Lät ju helt fel dedär... Strömmen som går genom talspolen är växelström, så det spelar alltså ingen roll alls hur man kopplar + och -, strömriktningen skiftar håll hela tiden.

/Theo

Peppe Vectra
1 076 Inlägg
17 augusti 2005
Tiaz skrev:
Lucifer84 skrev:
Tiaz skrev:

Vill säga FEL!

Det är ju då konstigt att de skulle röra sig fel om ALLA rör sig åt samma håll samtidigt..Testa med att byt alla och sätt dem som har + på - och gör så på alla högtalare. hör du då någon skillnad...nej,trodde väl inte det heller.!!

Hör du ingen skillnad?? De gör jag. de rasslar lätt i högtalaren när du spelar högt.

VECTRA ENEM Sport
#1 Steve Blyfot

Peppe Vectra
1 076 Inlägg
17 augusti 2005
Theo skrev:
Lucifer84 skrev:

Lät ju helt fel dedär... Strömmen som går genom talspolen är växelström, så det spelar alltså ingen roll alls hur man kopplar + och -, strömriktningen skiftar håll hela tiden.

/Theo

Prova. Om de hela nu inte spelar någon roll, varför står alla DB-dragare å kopplar + till + å - till - i timmar å åter timmar för att de ska låta rätt å inte dra ner DB:n??

Har en kompis som håller på med DB-drag.

VECTRA ENEM Sport
#1 Steve Blyfot

2lateuloose
543 Inlägg
17 augusti 2005
HALLÅ... klart en högtalare ska vara rätt ansluten! & det hörs skillnad när den är felfasad.. i dB förlorar du typ mer än 3dB om du har en felfasad högtalare så kom inte & säg något annat!

Man ska givetvis kolla upp så att det inte är fel märkt på högtalaren! för jag har varit med om att det stått + på en märkeshögtalare fast det skulle vara - & vissa lådkonstruktioner kräver att man ska ha en felfasad högtalare men oftast är det inte så!..

[edit] felstavningar
Senast redigerat av CoSmoZ (17 augusti 2005)

- dB Team: Naughty Bassheads, SM, EM Champion m.m
- Member of: Skitskraj MC - Motto: Live Fast ~ Die Young

4 571 Inlägg
17 augusti 2005
Theo skrev:
Lucifer84 skrev:

/Theo

är det inte likström i en bil? eller menar du att själva högtalaren gör om det till växelström?

108 Inlägg
17 augusti 2005
men hörni vad händer om ni kopplar ett batteri till en högtalare ? jo den åker in , eller ut å stannar där , allså likspänning ! men eftersom du ansluter en högtalare till en förstärkare som de kommer ut växel ström så växlar den riktning , då rör den sej både innåt å uttåt , jag tror aldrig att ja har hört innan att man skulle spela sönder högtalarna om man kopplar + på - och - på +  , men där emot måste den andra högtalarn vara kopplad på samma sätt , om man har  två stycken , annars kommer det bli Fas fel , allså att "basarna tar ut varandra "  !  rätta mej om jag har fel /

10 287 Inlägg
17 augusti 2005
Nä nä nä.....nu får ni kamma er pojkar, Tiaz, Theo och jag har rätt.

Om någon här har läst lite fouriertransform så inser ni snabbt att en högtalarkon skall röra sig lika mycket utåt som inåt (under förutsättningen att upphängningen är hel och linjär) ty annars skulle man skapa en likspänningskomponent som skulle växa med tiden.

Dvs, det finns i sig inget fel att koppla högtalare rättvänt eller fasvänt, det beror på vad man vill uppnå. Skulle elementet gå sönder lättare åt ena hållet så har det med upphängningen att göra eller assymetrier i magnetsystemet.

Sedan så skall man givetvis hålla ordning på hur man har kopplat och inte gissa. Jag har stått och fasat gigantiska PA anläggningar på både Globen och festivaler så jag vet vilket helvete det är när man inte har koll.
(Man brukar använda en s.k klicker som genererar en definierad puls och sedan har man en mikrofon där man mäter fasen på ljudpulsen).

/Göran

(Groucho Marx).

391 Inlägg
17 augusti 2005
man kan aldrig fasvända "EN" högtalare fel!  däremot kan man fasvända den fel mot övriga systemet,    dvs om de spelar mot eller med varandra,   klart högtalaren slår lika mycket innåt och som uttåt,  vi skickar ju ändå en växel ström till högtalaren,  kolla som ex i ett ljudprogram till datorn,   om du kollar på topparna och dalarna  så är den lika mycket ovanför plus som minus.

2lateuloose
543 Inlägg
17 augusti 2005
ja givetvis går den inte sönder lättare om båda är fasvända utan det är såklart om en är felfasad.. basarna ska så klart gå åt samma hål med ström på! & går att testa med ett 9v batteri enklast..

Alltså har du en bas som är felfasad så att dom går åt olika håll då har du problem!

& frågan var vad som menas med att fasvända framsystemet? &  jag ser ingen anledning att just fasvända ett framsystem?

859 Inlägg
17 augusti 2005
Fasvänder du en eller båda diskanterna, så kan det i vissa fall göra underverk vad gäller hur skrikig/vass den upplevs. Det är fakta det!

2lateuloose
543 Inlägg
17 augusti 2005
Theo skrev:
Fasvänder du en eller båda diskanterna, så kan det i vissa fall göra underverk vad gäller hur skrikig/vass den upplevs. Det är fakta det!

Jaså?.. ja det har jag aldrig testat! alltid lär man sej nåe nytt!... fast det kan man väl göra i mjukvaran me va!

108 Inlägg
17 augusti 2005
Sharky skrev:
Nä nä nä.....nu får ni kamma er pojkar, Tiaz, Theo och jag har rätt.

Om någon här har läst lite fouriertransform så inser ni snabbt att en högtalarkon skall röra sig lika mycket utåt som inåt (under förutsättningen att upphängningen är hel och linjär) ty annars skulle man skapa en likspänningskomponent som skulle växa med tiden.

Dvs, det finns i sig inget fel att koppla högtalare rättvänt eller fasvänt, det beror på vad man vill uppnå. Skulle elementet gå sönder lättare åt ena hållet så har det med upphängningen att göra eller assymetrier i magnetsystemet.

Sedan så skall man givetvis hålla ordning på hur man har kopplat och inte gissa. Jag har stått och fasat gigantiska PA anläggningar på både Globen och festivaler så jag vet vilket helvete det är när man inte har koll.
(Man brukar använda en s.k klicker som genererar en definierad puls och sedan har man en mikrofon där man mäter fasen på ljudpulsen).

/Göran

ja helt tokigt hade ja inte då ! big_smile

10 287 Inlägg
18 augusti 2005
Jepp, Detta är en kul grej. Så det kan sluta med att man faktiskt måste börja att fasa diskanterna och sedan fasa resten efter dessa.
/Göran

Theo skrev:

(Groucho Marx).

Sök