Länge sedan man skrev i denna tråd nu, men den rör ju ett ämne som aldrig blir inaktuellt.
hedeknasan skrev:
Är det ingen som lagt ut att ens flickvän är ens drömtjej?
Alecci skrev:
...drömtjejen är en utopi, att leta efter sin livspartner är inte ett sökande efter drömtjejen, utan efter en som kommer så nära som möjligt. Det är nog viktigt att veta när man bör vara nöjd och inte alltid fortsätta jakten på något bättre.
Samtidigt anser jag att man kan, bör och ska vara kräsen, både vad gäller utseende och personlighet.
Med risk för att få sova på den ensamma sidan av sängen ett tag framöver (tjejen är ju aktiv på forumet), så vidhåller jag att drömtjejen är en utopi och något som i princip är omöjligt att uppnå. Att svallande känslor och hormoner kan ge en ett annorlunda intryck om relationen man har är på topp är en annan sak.
Det finns trots allt en anledning till att det kallas "drömtjej", men betoning på förledet... En sådan sak existerar nog enbart i drömmarnas värld.
Dessutom finns det, enligt mig, en viss charm i att inte veta med 100% säkerhet om man har träffat rätt i sitt val av partner. Osäkerheten bidrar till viss spänning och att man anstränger sig lite mer. Hela grejen fyller nog lite grand samma funktioner som tron gör hos religiösa; att man vågar tro och vara övertygad utan att veta. Förvandlas tron till visshet försvinner nog mycket av grejen med de känslor som är inblandade.
Antingen får man nog sänka sina kriterier på vad som är en drömtjej, eller så får man inse att hon
per se hör hemma i drömmarnas värld, acceptera detta och leta efter någon som matchar den drömversionen så bra som möjligt.
Man behöver inte hitta "den ultimata" partnern för att vara nöjd, begeistrad eller kalla det vad man vill. Så länge man istället hittar "den speciella" partnern och relationen man har tillsammans är så pass värdefull att man möter alla situationer - även de dåliga - med tillförsikt och kämparglöd, så räcker det got och väl för mig och ger dessutom en bättre insikt om vad livet innebär.
Hmm... Nu kanske jag gjorde ditt citat lite till en höna av en fjäder och texten kanske är lite flummig, men jag skyller på att jag är nyvaken.