Det finns igentligen bara två (tre) argument till att inte höja hastigheten.
* Miljö påverkan.
* Farten dödar.
(* Folk som inte vill, för det verkar läskigt.)
* Ponera att bilarna släpper ut lite mer skit. Det gör de ju iom det högre luftmotståndet, det går åt mera energi att hålla 130.
Men samtidigt, som jag tog upp i mitt förra inlägg, kanske +10 bilar står och puttrar på tomgång inne i stadskärnan i väntan på att folk utanför, skall få upp farten. (Vilket de skulle få snabbare om tillåten hastighet vore 20km högre än idag.)
* Det är farligare att ligga i 130 än i 110 den dagen olyckan är framme, men hur många procent av olyckorna händer på motorvägar?
(* Man behöver inte köra i 130 om man inte vill, och tycker man att det är farligt när andra åker förbi i snabbare fart, ja då skall man ta sig en ordentlig funderare på om man borde köra bil alls.)
Trafiken är en värld, fylld av kompromisser!
Att öka hastigheten 20kmh på våra motorvägar innebär givetvis en upptrapning av olycksgrad, när olyckan väl är framme.
Men man kortar också ner färdtiden med 8 minuter för varje 100km.
Vilket innebär att sträckan:
Göteborg - Stockholm blir
40 minuter kortare restid.
Göteborg - Malmö blir
24 minuter kortare restid.
Malmö - Stockholm blir
48 minuter kortare restid.
Att säga att 110 räcker, vist! Det räcker med 110, varför inte sänka hastigheten då, det blir ju säkrare? Varför köra snabbare än 50? Det blir ju bara farligare... (Glöm inte, farten dödar!) Det skulle dessutom innebära ett jätte uppsving för hotell näringen utefter vägarna, då en resa som Gbg Sthlm, skulle vara precis på gränsen till vad man klarar på en dag.
Vi skulle då alla kunna åka runt i små Smart's (Käck liten bil, morsan har en Smart ForTwo.) De rymmer iofs bara två vuxna med begränsat med bagage,
men va fan, man får väl offra sig! de går snålt!
Vill man satsa på miljön så finns det lite konkretare saker som skulle få effekt omedel bums!
1. Folk som åker runt i storstäderna med stora SUVar som där drar ca 2l/mil, straffskatten från diesel bilarna skulle sitta mycket förnuftigare där. 10x skatt på alla SUV klassade bilar! (Detta gör iofs att de som verkligen behöver en SUV hamnar i taskigt läge. Vad var det jag sa om trafiken..? Kompromisser!
) Man får försöka kompensera de med riktigt SUV behov på annat sätt.
2. Bort med straffskatten på Diesel bilarna omedelbart!
3. Skattebefria små miljö bilar helt! Så vi får in mer av dem i storstads kärnorna istället för SUVarna.
4. Sänk skatten på Etanolen rejält, så folk med "miljöbilar" (Etanol) också kör med etanol i tanken. (Staten har skutit sig i foten än en gång. Man säljer bilarna med skattesubventioner och de får gratis parkering av komunerna m.m. sedan har man ett etanol pris som gör att det blir samma pris mot bensinen. Eftersom man kommer ca 30-40% längre med en tank bensin i etanol bilen, är det ju inte svårt att räkna ut vad folk har i dessa tankar.)
Med etanolbilar, så skulle dessutom miljö påverkan bli betydligt lägre, oavset 110 eller 130.
Finns en uppsjö av vettiga alternativ i miljöns namn. Fast det är klart, vad kör beslutsfattarna för bilar? ...Fiat?... Skoda?... eller MB, BMW, Volvo, Audi, m.m. Gärna i SUV utförande kanske..? Vad är odsen att de skulle strafbeskatta SUVarna med 10x skatt då?
Man behöver kanske inte vara raket forskare för att räkna ut den.