Tog mig friheten att korta ner citatet lite, det är alltså inte komplett, ifall någon skulle misstolka.
laika skrev:
...Det är otroligt mycket lättare att sänka utsläppen från tungindustri. Det är "bara" att slänga in ett filter i skorstenen eller nån annanstans i processen...
...trafik står nog mer för 30-40% av utsläppen iallafall i I-länderna. Att det inte är så i U-länderna kan jag också förklara vill du har mer ingående föklaring på miljöfrågorna så är det bara att säga till så förklarar jag.
Varför har de då inte slängt in sådanna filter i sina skorstenar, eller annorstädes? Då kunde vi ge os på den riktiga boven, våra bilar.
När vi ändå har en som läst på i ämnet, hur många av de 30-40% är personbilar?
Anledningen till frågan är att jag språkat för en höjning av hastigheten på våra motorvägar till 130km/h och eftersom den tunga trafiken redan är spärrad till 90 respektive 100kmh, så kommer ju de utsläppen inte att ändras av att man höjer hastighets gränsen på motorväg. En lastbil som är spärrad till att max göra 90 kommer ju gå 90 oavsett 110 eller 130.
laika skrev:
1. Man har försökt straffskatta SUV:ar i och med den nya skattemodellen vilket innebär att man numera börjar skatta bilar efter hur mycket koldioxid dom släpper ut. Anledningen till att man inte har gjort skatten så hård som den faktiskt borde vara är för att då förlorar den förankring hos folket.
Det hindrade dem inte när de lade på 5x skatt på diesel bilar, som ju deffinitivt släpper ut mindre skit idag än en stor SUV gör, eller?
laika skrev:
2. Straffskatten är borta tack vare den nya lagstiftningen. Dock får lagarna inte vara retroaktiva (står skrivet i vår grundlag).
Mao en hel del miljö vänliga bilar som kommer rulla livet ut med 5x skatt.
laika skrev:
3. Funkar inte då även småmiljöbilar sketar ner i staden och pengarna som går på skatt ska visa att den faktiskt förorenar i stadskärnan. Vi har i dagsläget inte ett enda fordon som inte släpper ut koldioxid i stadskärnan så sorry. Även om miljöbilar som går på biogas inte ger ett nettotillskott av koldioxid totalt sett över världen så ger den ett nettotillskott lokalt i staden och denna leder vidare till andra miljöfenomen som är skadliga för människor i stadskärnan därför är det bra att ge dom skattelättnader men inte totalt befriande då dom är en temporär förbättring och inte en slutgiltig lösning.
Klart at alla bilar skitar ner! En så kallad miljöbil skitar bara ner lite mindre. Var det någon som trode att det pös ut alpluft ur avgasröret från en miljöbil?
laika skrev:
4. Här har marknaden sin gång. Sänker man skatten så kommer konsumtion gå upp och då behövs det fler fält för att tillverka etanolen. Då får vi ett läge som liknar det som finns i brasilien där man sködar regnskog för att ge plats åt olika plantage. Detta är det MEST KORKADE vi gör mot planeten idagsläget. Vill du ha en förklaring till varför regnskogen är så viktigt så säg till så förklarar jag gärna.
En snabb förklaring:
Etanol är alkohol, som destileras ur diverse grödor (Jag har inte 100% koll där.) Etanolen räcker till ca 10% av världens bilpark, mer klarar fälten inte av, då börjar människan svälta.
Regnskogen är Jordens lungor. Ju mer vi skitar ner planeten, destu viktigare blir regnskogen. (Fan jag är långt ifrån svenska 130 vägar nu! )
laika får gärna fylla i mer ingående.