3933
Sök

Dumpventil

11 Inlägg
18 augusti 2005
Trådstartare
#1
Undrar om det är någon vits att köpa "riktig" dump till min 1,8t?
Den är orginal just nu men kommer snart med chip och annat!
Eller kan man aldrig få pys ljudet av en återcirkulerande?


121 Inlägg
18 augusti 2005
#2
Med ett öppet filter får du mer dumpljud även om den är återcirkulerande. Låter ganska mycket om min Lancia med original återcirkulerande membrandump i plast och öppet luftfilter.

/Pelle


Satans Kung
467 Inlägg
18 augusti 2005
#3
Jag har en passat 1,8T med öppet filter. Låter ganska mycket o så får den ett fränt sound...Satsa på öppet filter så kommer det låta skitfränt..
Om du köper en "Atmosfärisk" dump så kommer bilen gå sämre o den kommer nog med tiden gå sönder då du stryper lufttillförseln när du monterar pluggen i returen (Inte att rekomendera)

Jag har en Större återcirkulerande Dump från Motornord som funkar hur bra som helst..

13,5 på Action Meet!!
LT-RACING http://www.ltracing.se

140 Inlägg
19 augusti 2005
#4
Kul och se att fler Lancia medlemmar är aktiva i garaget big_smile

Better to burn out than fadeaway!

2 Inlägg
19 augusti 2005
#5
Har själv en 1,8t med återcirkulerande dump. började med att sätta på öppetluftfilter de lät inte så mycke men när jag fick på dumpen och chipa den så blev det riktigt bra ljud. Men öppet luftfilter är nog ett måste om det skall bil något.

fyrkrafsare
1 443 Inlägg
19 augusti 2005
#6
en som du kallar det "riktig dump" (öppen) är ingenting du ska ha i en 1.8T eftersom bilen har luftmassemätare.
det du ska ha är en återcirkulerande kolvdumpventil, det finns en uppsjö dumpventiler att välja bland, den billigaste alukolvdumpen jag hittat är den som dahlbäck säljer. men det finns många andra, t.ex har forge en ventil som man med ett snabbt handgrepp kan justera trycket då den ska öppna....
men om du vill ha "dumppys" så ska du ha en återcirkulerande dump och ett öppet luftfilter, inte en öppen dump...

Riktiga bilar är fyrhjulsdrivna...
Numera leg. grusligist!

Sagge_AM
19 augusti 2005
#7
Joo ja ska köpa en Öppen Dumpventil till min T5 Sport som är en 2,4 tror ja wink

35 Inlägg
8 november 2005
#8
Köp en GFB Hybrid dump... det är en dump som du kan köra 50/50 med...  vad jag har hört skall detta vara lättaste lösningen om man vill ha en "öppen" dump... om du inte vill skaffa mappsensor...  Skall själv skaffa en hybrid dump inom kort...

http://www.streetside.se/dump_hybrid.asp


Väghållningsvåldtagen
195 Inlägg
9 november 2005
#9
Jag skall gör ett försök att förklara varför du inte skall ha öppen dump. Detta gäller för övrigt alla bilar med luftmassemätare (LMM).

Då du gasar på så sugs ju luft in genom luftintaget, och denna luft mäts av luftmassemätaren. Bilens styrsystem (ECU) vet ju då hur mycket luft som maskin får och vet då hur mycket bränsle som skall "ordineras". Om du då dumpar ut en del av denna luft, med en öppen dumpventil, så tror ju ECU:n att bilen skall få mera luft än vad den egentligen får, vilket resulterar i att för mycket bränsle sprutas in, och en del förbränns inte. Denna oförbrända bensin kommer att hamna i katalysatorn och ger stor risk att katalysatorn brinner för dig. Om du däremot har "spännt" dumpen håret istället för att dumpa mycket luft, så blir det baktryck i turbon vilket nöter kraftigt på lager och flänsar, detta resulterar med tiden i turbohaveri. Ett av dessa fallen kommar ALLTID att inträffa förr eller senare på en bil med luftmassemätare. Slutsatsen är att en bil med LMM TAR STRYK av att köras med öppen dump. Om du nu iallafall, trots riskerna, måste köra med öppen dump, se till att ha den inställd så att katalysatorn tar stryk och inte turbon, då detta blir billigare i längden. Enda sättet att köra en LMM bil på öppen dump är att mappa om bilen, för den dumpade luften. (Kostar dyrt)

Många turbobilar har även en mapsensor i stället för LMM. Denna sensor sitter längst bak i luftinsuget och ligger då BAKOM dumpventilen, och då kan den köras med öppen dump helt riskfritt. De flest jpsturbobilar har mapsensor istället för LMM, därav alla "frustande" japsbilar.

Om någon av denna information är felaktig. tveka inte att tillägga eller tillrättavisa då jag inte vill att någon skall få fel FAKTABASERADE uppgifter.

TackoHej

Även en apa kan köra rakt fram med foten nedtryckt.
------------------------------------------------------------
Volvo S40

91 Inlägg
9 november 2005
#10
Självklart så är det väl logiskt att en återcirkulerande dump är bättre eftersom du inte dumpar bort uppmätt luft. Dock måste jag säga att jag bryr mig inte..Jag kör med öppen för att jag tycker det låter gott :-) Går något sönder till följd av detta så får jag väl ta det..
Det sliter säkert på ett och annat, men knappast så in i helvete. Hade öppen dump på min förra bil i ca 5 år, sammanlagt 9000 mil. Ska tillägga att den turbon (T25) hade rullat 21.000 mil när jag sålde kärran.


Väghållningsvåldtagen
195 Inlägg
9 november 2005
#11
Jo det går. Men som sagt förr eller senare inträffar ETT av dessa scenarion (stavning)? Men hej, vad bryr jag mig, inte min bil smile

Även en apa kan köra rakt fram med foten nedtryckt.
------------------------------------------------------------
Volvo S40

657 Inlägg
17 november 2005
#12
Har man nu en LMM och ändå vill ha öppen dump så kan man sätta LMM på trycksidan, det funkar precis lika bra och då tar den inte stryk å den ger rätt värden... Slutsats=du kan ha öppen dump på bil med LMM oxå!

boatlife.se - styrs av nordkoreansk politik


Sök