3693
Sök

Ställa ner tomgången 850 turbo 94

1 798 Inlägg
15 april 2007
Trådstartare
#1
ja hur ställer man in tomgången på en 850 turbo 94 då min blivit lite hög

Jag byter bil ofta men man brukar ju säga att omväxling förnöjer

47 Inlägg
15 april 2007
#2
Man kan inte justera tomgången på din bil!!!!! Utan då måste programvaran ändras...

Antagligen har du något fel typ. Lamdasond, luftläckage, tomgångsmotor m.m.

Skulle börjat med att läsa ut om det finns någon felkod i motorstyrenheten....

1 798 Inlägg
16 april 2007
Trådstartare
#3
Har kollat felkoder och får fram felkod 2-3-3 någon som vet vad den betyder
får även fram felkod 4-1-4


tackar på förhand

hittade nu en lista över felkoder så de är lugnt

4-1-4= Laddtrycksreglering för högt tryck
2-3-3=adaptiv tomgångsreglering utanför sitt reglerområde

vad gör man åt detta då

sätta i en orginal box o chippa sen kanske eftersom den boxen som sitter i nu ska vara omprogramerad
Senast redigerat av fredde85 (16 april 2007)

Jag byter bil ofta men man brukar ju säga att omväxling förnöjer

* Voff voff *
10 694 Inlägg
16 april 2007
#4
fredde85 skrev:
Har kollat felkoder och får fram felkod 2-3-3 någon som vet vad den betyder
får även fram felkod 4-1-4


tackar på förhand

Beroende på i vilket uttag du fick ut koderna betyder dom följande:

2-3-3 Lambdasondens justering är utanför det tillåtna området.

2-3-3 Kupéfläkt överström.

4-1-4 Laddtrycksstyrning för hög.

4-1-4 Kupétempsensorns aspireringsfläkt på förarsidan blockerad.

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

1 798 Inlägg
16 april 2007
Trådstartare
#5
fick fram det från dosa a den som är närmast skärmen så att säga

Jag byter bil ofta men man brukar ju säga att omväxling förnöjer

1 798 Inlägg
16 april 2007
Trådstartare
#6
Men om bilen är chippad omprogramerad på ett klokt sätt så bär väl inte felkoden för för högt laddtryck komma fram eller borde ju gå förbi den funktionen

Jag byter bil ofta men man brukar ju säga att omväxling förnöjer

One Man Clan
4 287 Inlägg
16 april 2007
#7
Högladdtryck kan motorn satt felkod på pga att magnetventilen tjärvar eller e pajj!


1 798 Inlägg
16 april 2007
Trådstartare
#8
jaha o vart sitter den?
svår o byta?

boxen är som sagt omprogramerad enligt bsr steg 3 enligt tidigare ägare
kanske magnetventilen som gör att bilen rycker ibland vid laddtryck
för den hade aldrig krånglat innan blev efter ett motorbyte kanske dålig magnetventil på den motorn som sattes i

Jag byter bil ofta men man brukar ju säga att omväxling förnöjer

One Man Clan
4 287 Inlägg
16 april 2007
#9
att den rycker kan vara att den spikar eller sänker laddet (pga av högt ladd) ...magnet ventilen är en svart liten sak som sitter på luftburken med 3 slangar på ..en från tryckklockan på turbon ..en från kompressorhuset på turbon och en från insuget.. kanske kan låna någon annans och se ifall de blir bättre eller sämre ? kan vara så att de är hål i någon vakuumslang från magnetventil till/från turbo och då kan den varken justerera laddtrycket riktigt och då kan tomgången bli svajjig


1 798 Inlägg
16 april 2007
Trådstartare
#10
ok då är de den som ligger på sidan eftersom någon satt dit öppet ska ju egentligen sitta fast i luftburken men ska nog sätta dit orginal burk tror jag med ett insats filter

Jag byter bil ofta men man brukar ju säga att omväxling förnöjer

1 798 Inlägg
16 april 2007
Trådstartare
#11
har kontrolerat slangar lite snabbt kan inte se hål men är ju inte nya heller så vad kostar magnet ventilen

Jag byter bil ofta men man brukar ju säga att omväxling förnöjer

One Man Clan
4 287 Inlägg
16 april 2007
#12
en magnetventil kostar runt 3-500kr skulle jag tro ..testa spraja lite startgas över motorn när den står på tomgång ..märker du att den på något sätt reagerar kanske ökar eller minskar varvet kan de vara så att du har ett luftläckage där ... bättre å göra så än att kolla slangarna med ögonen och varvar den eller så ..då vet du ju ungefär vart du har sprajat så då kan du kolla just de stället om du hittar något hål i en slang eller så


1 798 Inlägg
16 april 2007
Trådstartare
#13
Har nu tagit loss kontakten på magnetventilen o sprutat i 5-56 nu är tomgången på 1000 varv går bara upp precis i början för att sedan gå ner till ca 1000 varv. Felkoden kvarstår dock

Jag byter bil ofta men man brukar ju säga att omväxling förnöjer

1 798 Inlägg
16 april 2007
Trådstartare
#14
Men vad göra åt att den rycker ibland vad kan de bero på är den chippad omprogramerad klokt bör den ju inte spika sänka laddet men de finns väl mycke som kan på verka laddtrycket.

Jag byter bil ofta men man brukar ju säga att omväxling förnöjer

47 Inlägg
16 april 2007
#15
Kolla även slangen till vevhusvent. som sitter på högersida av insugningsröret... ser den precis en liten slang som sen övergår till ett plaströr typ 3-4mm!

Den slangen brukar gå sönder och felkoder som följd!

345 Inlägg
16 april 2007
#16
Vet att han som programmerade om boxen även testa den i sin egna bil kom jag på nu, och då ryckte den ingenting vet jag. Jag bytte även till platina stift och upplevde att bilen blev bättre... testa o radera felkoderna o se om de kommer tillbaka



Sök