Jepp, se till att du vet vad du bjuder på, du kan inte komma efteråt och tycka nått.
Jag handlade växellådan till Pontiacen (Ny 6-vxl.) från Kanada och betalade via PP, trode att det täcks av "byer protection" men det gör det alltså bara om säljaren har lagt upp vara på eBay och du ropar hem varan. Nu gick det bra ändå. Men det kan vara bra att veta.
Att säljaren (Utanför EU) skriver gåva, fungerar bara om densamma skriver ett värde på max 500SEK, allt över det får man betala tull o moms på i alla fall. Paket från privat personer har tullen svårt och ofta inte rätt att kolla. Står det tydligt på kartongen att det är från en firma, så blir det halt och betala.
Tänk också på att trots att du "betalat frakten" så kan det tillkomma massor med "avgifter" i sverige.
När jag fick hem lådan, så åkte jag på 1600:- i tull o moms, sedan tillkom det 2000:- i "expeditions avgift", "Terminal avgift"... osv. Alla skall ha en bit av kakan.
Det lönade sig ändå, jag fick en ny låda som hGM-sverige tar drygt 40k för 13k.
Man skall bara vara medveten om att det inte stannar på den summa som prislappen säger för varan.
Fick hem delar till min scooter från Taiwan förra veckan, delar för 1300:- kostade 198kr att lösa ut.
Väntar just nu på en ladning som kostade 1600:-, får se vad de skall ha denna gång.
La en offert till en säljare som har massor med delar jag vill ha, väntar på svar i natt.
Blir det affär, så blir det delar och frakt för 1000kr till imorgon... Plus okänd summa när man hämtar ut det.
Som sagt, se bara till att de har hög procent på "rep" och gärna tre sifrigt på antal omdömmen.