3212
Sök

Avlastningsventil (dump) Audi A4 1.8T

190 Inlägg
16 april 2007
Trådstartare
#1
Nån som vet om det blir nå värre (dump) ljud om man byter ut org avlastningsventilen mot en återcirkulerande från nån stylingfirma?

Saab 9-5 2.0T :)

169 Inlägg
17 april 2007
#2
Nej, det blir inte värre/starkare ljud. Det får du därimot om du monterar ett kon,-eller insatsfilter från K&N, JR eller liknade.

Mvh Mattias

550 Inlägg
17 april 2007
#3
Där stitter redan en återcirkulerande ventil orginal.


190 Inlägg
18 april 2007
Trådstartare
#4
tack tack. får bli att inhandla ett k&n insatts filter smile..
plus ett chip.

Saab 9-5 2.0T :)

119 Hk/Liter
246 Inlägg
18 april 2007
#5
Insatsfilter ger väl knappast betydligt mer ljud?

Byter man inte bara ut det filtret mot orginalfiltret i burken?

Skulle satsa på ett öppet sportluftfilet istället...big_smile

Move your mind

190 Inlägg
18 april 2007
Trådstartare
#6
Ger inte så mycke mer ljud nej, precis man byter ut org insattsfiltret mot det.
Öppet filter verkar/har många avrådigt ifrån om man är rädd om bilen.
O de känns lite sådär om bilen skulle skära för den suger i sig skit :S..
Ska nog byta ut org ljuddämparna mot Japsdämpare så hoppas på att få lite mer ljud då smile..


chrgus skrev:
Insatsfilter ger väl knappast betydligt mer ljud?

Byter man inte bara ut det filtret mot orginalfiltret i burken?

Skulle satsa på ett öppet sportluftfilet istället...big_smile

Saab 9-5 2.0T :)

1 277 Inlägg
666 Inlägg
18 april 2007
#8
Byta orginaldumpen kan ge litta ljudskillnad, eftersom många orginaldumpar är litta ljuddämpade för att det inte ska pysa... men som de tidigare har sagts så byta till ett öppet filter ger mest ljud, det är luftburken som dämpar ljudet, inte filtert... men det där med att öppna inte skyddar stämmer delvis, oftast så beror det på att filtert sitter mer skyddat i luftburken, men om man rengör det som man ska och köper ett kvalités filter, så är det inga problem..

//Silver


Långsam Perfektionist
4 800 Inlägg
18 april 2007
#9
silverbird skrev:
Byta orginaldumpen kan ge litta ljudskillnad, eftersom många orginaldumpar är litta ljuddämpade för att det inte ska pysa... men som de tidigare har sagts så byta till ett öppet filter ger mest ljud, det är luftburken som dämpar ljudet, inte filtert... men det där med att öppna inte skyddar stämmer delvis, oftast så beror det på att filtert sitter mer skyddat i luftburken, men om man rengör det som man ska och köper ett kvalités filter, så är det inga problem..

//Silver

Mycket bra skrivet smile
Jag säger montera öppet filter och en värre återcirvculerande. Sen avgassystem senare smile

Audiot som råkat ut för Subarusjukan

15 Inlägg
18 april 2007
#10
sätt en öppen dump. en öppen dump som är rätt inställd är INGA problem.
men då ska det installeras av någon som kan det! då dumpar det mkt,mkt..
men ett konfilter kan döda luftmassemätaren. (jag vet jag har båda)

190 Inlägg
18 april 2007
Trådstartare
#11
hmm.. fan va jobbigt detta blev. alla säger olika. smile...

Saab 9-5 2.0T :)

169 Inlägg
18 april 2007
#12
Ska du byta dump ska du definitivt ha en återcirkulerande. Finns INGEN fördel med en öppen. Finns de som ser lika dana ut som original fast i aluminium och håller därmed bättre. Membranet i plast dumpen blir sprött med tiden och börjar därefter att läcka. Öppen dump rekomenderas till 18-åringar som kör torgrundor hela dagarna och försöker impa på småflickor!

Även ett insatsfilter ger betydligt högre ljud från dumpen/turbon. Det räcker med att titta på konstruktionen så är det rätt självklart att ett filter som man kan titta igenom släpper igenom både mer skit och även ljud än original lammellfilter.

Det som skadar luftmassemätaren är oljan som man måste använda på såväl kon, som insatsfilter. Därav spelar det inte någon roll om du använder insats eller konfilter. Om du köper ett konfilter är det viktigt att du även monterar en värmesköld.

Hoppas det klarnade något.

Mvh Mattias

190 Inlägg
18 april 2007
Trådstartare
#13
Tack tack smile.. ska tänka på det..
mycke bra information

//Daniel


Mattias_M skrev:
Ska du byta dump ska du definitivt ha en återcirkulerande. Finns INGEN fördel med en öppen. Finns de som ser lika dana ut som original fast i aluminium och håller därmed bättre. Membranet i plast dumpen blir sprött med tiden och börjar därefter att läcka. Öppen dump rekomenderas till 18-åringar som kör torgrundor hela dagarna och försöker impa på småflickor!

Även ett insatsfilter ger betydligt högre ljud från dumpen/turbon. Det räcker med att titta på konstruktionen så är det rätt självklart att ett filter som man kan titta igenom släpper igenom både mer skit och även ljud än original lammellfilter.

Det som skadar luftmassemätaren är oljan som man måste använda på såväl kon, som insatsfilter. Därav spelar det inte någon roll om du använder insats eller konfilter. Om du köper ett konfilter är det viktigt att du även monterar en värmesköld.

Hoppas det klarnade något.

Mvh Mattias

Saab 9-5 2.0T :)

4 Inlägg
18 april 2007
#14
Då måste du Mattias_M vara en 18-åring som kör torgrundor hela dagarna och försöker impa på småflickor! Eftersom du har en öppen avlastningsventil?
En kompis till mig satte dit öppet luftfilter på sin a4 1.8t -04 och den ger ifrån sig ett skorvande ljud när laddtrycket "släpper". Kan säga att det låter ganska högt med. Lät nästan ingen skillnad på min saab turbo när jag satte dit ett öppet filter hmm då var båda bilarna helt org.

169 Inlägg
18 april 2007
#15
@Jettaetta: Jag skrev att jag rekomenderar öppna dumpventiler till 18-åringar som kör torgrundor hela dagarna för att jag vill påstå att det är den kategorin som tycker det är häftigt när det pyser, fräser om bilen.

Jag är varken 18 år eller har kört en enda "torgrunda". Enda anledningen till att jag använder öppen avlastningsventil är för att den var smidigast och montera. Dessutom monterade jag inte den för att det låter häftigt utan för att man blåser gavlarna på ic annars.

Mvh Mattias

666 Inlägg
18 april 2007
#16
asså seriöst, smaken är delad, kan inte folk bara acceptera att folktycker om olika saker, vissa vill att bilen ska låta mer så de byter avgasrör, andra vill ha bilen så tyst som möjligt osv
det samma gäller för folk med dumpar, det finns folk som gör så mycket de bara kan för att tysta dumpen så den inte görs, andra gör allt för att avlastningsventilen ska låta så mycket som vanligt
så sitta och diskutera vad som är rätt eller fel känns mest barnsligt, men som sagt det är bara min åsikt...

Edit: stavfel
Senast redigerat av silverbird (18 april 2007)


169 Inlägg
18 april 2007
#17
Jag har inte påstått att något är rätt eller fel utan rekomenderat återcirkulerade för den som vill ha en bra dump och en öppen för den som tycker det är kul och impa på småtjejer på stan. Personligen tycker jag det sist nämda är ganska barnsligt. Valet är ert!

Mvh Mattias

Evolution
1 627 Inlägg
18 april 2007
#18
min lätt bättre med återcirkulerande med öppet filter och bra ladd och dump så fixar det sig

Fäll ner pungen och landa

Kosmangyl
167 Inlägg
19 april 2007
#19
Man kan använda en sådan här dump med: http://www.streetside.se/dump_hybrid.asp för att få dumpljud.

A4 TSQ-00 Bsr Steg 3 Usa-Blinkers
Plymouth Satellite-68
Kör Scania R500 på jobb med många röda lampor i hytten å snart med fler ljus ute med, linje HBG-Kumla.

190 Inlägg
19 april 2007
Trådstartare
#20
Jag hoppas man skaffar sid det ena lr det andra för att man ska vara nöjd med bilen själv och inte för att göra nån annan impad lr nöjd smile

Saab 9-5 2.0T :)


Sök