3225
Sök

Första bil? s2 s4 s6?

46 Inlägg
17 april 2007
Trådstartare
Hejsan!
Snart är det dags att köpa min första bil. Har spekulerat mycket på olika sorttes bilar men kommer fram till att audis 2.2t som sitter s2 s4 s6, är bilen och motorn för mej. Har hört att s4ans växelåda mellan 91-94 är extra slit tålig och deras grenrör på 99an är väldigt dåligt..vill ha lite tips på motorer/bilar som tål mycket stryck och är lätt trimmade. Men som sagt har fastnat grymmt för audis s4 och s6 både för motorn och 4hjuls driften. Så är glad att få mycket info på för och nackdelar på dom, och andra bilar utan volvo är välkommna.

Mvh: Rasmus

It`s not the fart that kills you it`s the smell
Projekttråd: http://forum.attitudemotorclub.com/view … 2867#72867

Evolution
1 627 Inlägg
17 april 2007
har nästan bara gott att säga om dom men saker som går sönder så kostar det pengar dom dricker bra med bensin e tunga men 4-hjulsdrift e härligt och tåliga motorer

Fäll ner pungen och landa

250 Inlägg
17 april 2007
HAHA ännu en som inte tycker om volvo smile tycker redan om dej!

det finns mycket goa bilar att välja på, så mitt råd till dej att att kolla tester på
automotorsport.se  samt att provköra o känna efter...när du hittat rätt bil så kommer
du garanterat känna dej! kärlek vid första ögonkastet fast med en bil !

Lycka till !

956 Inlägg
17 april 2007
Har bara kört audi s6..Men lär fan säga att det var nog den mest underbara bil jag kört...Fast det var med v8 motorn...

eldus veldus

Stolt Volvoägare
4 913 Inlägg
17 april 2007
Så du har råd med en S6'a som förstabil?

Antingen är du snuskigt rik eller önsketänkare...

Pojkar kör turbo. Män kör V8.

46 Inlägg
17 april 2007
Trådstartare
Impreza_BlackDrake skrev:
HAHA ännu en som inte tycker om volvo smile tycker redan om dej!

det finns mycket goa bilar att välja på, så mitt råd till dej att att kolla tester på
automotorsport.se  samt att provköra o känna efter...när du hittat rätt bil så kommer
du garanterat känna dej! kärlek vid första ögonkastet fast med en bil !

Lycka till !

åkte i en subaru impreza gt va riktigt bra tryck i dom...men har kollat på forum att deras växelådor inte tål med är 300hk+ men ska följa ditt råd...har spekulerat nu i ett år;) så dom senaste månaderna får man ägna åt att provköra..problem är att man inte är 18 för ens i december så jag köper bilen innan vitern så man ha nått att fixa med tills nästa säsong. så det blir lite svårt

DFFL
9 020 Inlägg
17 april 2007
John87 skrev:
Så du har råd med en S6'a som förstabil?

Antingen är du snuskigt rik eller önsketänkare...

En s6 -00 kostar lika mycket som min A4 -04.
A4:an är min förstabil.
Jag är varken snuskigt rik eller en önsketänkare.

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.

inte som alla andra...
127 Inlägg
17 april 2007
kolla på nordicaudi.com, där finns mycket bra info i bla faq.

99an är en v6 2,7biturbo, och dom har haft en del strul med grenrör..

har en 92ans s4 själv, underbar landsvägsbil!

hittar du en välskött bil bör inte problemen bli många, tyvärr är dom billigare oftast väldigt hårt körda, jag köpte en billig, men den ska bara bli busbil så jag räknar med att få skruva i vilket fall.

försäkringen är inte gratis, skatten rätt dyr (tung) drar en del soppa, särskilt vid inspirerad körning. enligt färdatorn har jag haft ca 0,9 vid väldigt lugn körning, uppemot 2 liter milen är inga problem...

ska du ha en s4 bör du kolla efter en 94, då slipper du ufo bromsarna.

bara att fråga om det är något specifikt du undra över ang s4an..

En motor KAN inte få för mycket bränsle, Bara för lite luft!

Stolt Volvoägare
4 913 Inlägg
18 april 2007
FireTraXX skrev:

Och du har bilen skriven på dig och betalar försäkring?
Grattis.

Eller så har du skriven bilen på din far och lurar försäkringsbolagen och får sen vid en krock inte ut nåt till varken dig själv eller den du gjorde invalid.

Lite hårt, men det har hänt förut.

Olofström , Blekinge
211 Inlägg
18 april 2007
John87 skrev:
FireTraXX skrev:

Grattis.

Eller så har du skriven bilen på din far och lurar försäkringsbolagen och får sen vid en krock inte ut nåt till varken dig själv eller den du gjorde invalid.

Klart att man har bilen på sina förelderar om man får det för dom.. jag har det det är ingea beskymmer min bil kostar ca 20.000 om året i försäkring om den ska stå på mig. fast jag är inte 18 ännu så den får ändå inte stå på mig!

DFFL
9 020 Inlägg
18 april 2007
John87 skrev:
FireTraXX skrev:

Grattis.

Eller så säger jag att jag lånade pappas bil.
De kan ju försöka få det bevisat att jag är den huvudsakliga ägaren.

För jag är inte så jättesugen på att betala 18 000kr/år för en 1.8T...
(Det är vad jag får betala om den står på mig)

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.

11 Inlägg
18 april 2007
John87: Du gör det smärtsamt uppenbart att du inte hade råd med en första bil som motsvarade samma ekonomiska åtagande som detta handlar om och kanske känner du smaken av bitterhet var dag som du rullar fram i din Volvo -- mycket tråkigt för dig. neutral

Själv tycker jag att det är roligt att det finns dem som har de ekonomiska resurserna, oavsett om det är eget kapital eller föräldrars, som krävs för att få sig en trevlig första bil.

Impreza Drifter
116 Inlägg
18 april 2007
FireTraXX skrev:
Eller så säger jag att jag lånade pappas bil.
De kan ju försöka få det bevisat att jag är den huvudsakliga ägaren.

För jag är inte så jättesugen på att betala 18 000kr/år för en 1.8T...
(Det är vad jag får betala om den står på mig)

Det är faktiskt så att dom ser til att kolla upp VEM som använder bilen..
Har du lån på den?

Bolagen gör ALLT för att slippa betala....

Försäkringen ska vara skriven på brukaren av fordonet , samt den som har ekonomiskt intresse i bilen....

Har du inte råd att försäkra bilen har du inte råd att ha den helt enkelt...

Team PowerSlide
Subaru Impreza WRX STI -02 Drift Edition

Kapten Långsam
185 Inlägg
18 april 2007
Det är ett jävla tjöt om hur folk har råd med ditt och datt som förstabil. Det är väl för fan inte det tråden handlar om, har ni tips om biljäveln så skriv annars skit i det, trådskaparen (eller någon annan för del delen) har ingen skyldighet till någon att berätta varför, hur, och vems pengar de köper bil med. Det är ett bilforum och inte någon ekonomisk jävla utvärderingssajt.

Lite mycket svordomar där kanske, men man kan ju inte bli annat än förbannad på avundsjukan i detta land.

För att inte hamna helt offtopic ska jag åtminstone säga att s2, s4 är grymma bilar, förutom utseendet som inte riktigt tilltalar mig så är det kanske bland det bättre man kan lägga pengar på i den prisklassen.

543 Inlägg
18 april 2007
Chrom skrev:
Det är ett jävla tjöt om hur folk har råd med ditt och datt som förstabil. Det är väl för fan inte det tråden handlar om, har ni tips om biljäveln så skriv annars skit i det, trådskaparen (eller någon annan för del delen) har ingen skyldighet till någon att berätta varför, hur, och vems pengar de köper bil med. Det är ett bilforum och inte någon ekonomisk jävla utvärderingssajt.

Lite mycket svordomar där kanske, men man kan ju inte bli annat än förbannad på avundsjukan i detta land.

För att inte hamna helt offtopic ska jag åtminstone säga att s2, s4 är grymma bilar, förutom utseendet som inte riktigt tilltalar mig så är det kanske bland det bättre man kan lägga pengar på i den prisklassen.

Helt onödigt inlägg det här, men jag håller med dig till punkt och pricka.

Jag har haft fel en gång, det var den gången jag trodde att jag hade fel men det visade sig att jag hade rätt.

Stolt Volvoägare
4 913 Inlägg
18 april 2007
EuphoniC skrev:
John87: Du gör det smärtsamt uppenbart att du inte hade råd med en första bil som motsvarade samma ekonomiska åtagande som detta handlar om och kanske känner du smaken av bitterhet var dag som du rullar fram i din Volvo -- mycket tråkigt för dig. neutral

Så det är synd om mig för att jag kör Volvo?
Tänk om jag är nöjd med den?
Varför måste alla klanka ner på en för att jag väljer (och jag valde faktiskt) att köpa och köra en viss bil?
Är jag en sämre människa för att jag kör en gammal Volvo?

Min bil kanske är billig  trots att den står på mig.
Den kanske inte är lika snabb som din bil och den kanske inte är lika dyr. Men måste det betyda att jag är missnöjd med den?

Tänk om jag väljer att ha mer pengar över vid sidan om istället för att lägga mer på bilen.

Självklart tycker jag att det är roligt att vissa har råd med en dyr bil, men de allra flesta som går i tankar om sin första bil tänker inte på kostnaderna.
Jag vet själv att jag när jag för två år sen gick och tänkte köpa en BMW 540.
Nu skulle jag nog ha råd med en, även ifall det hade blivit dyrt, men då va det mer önsketänkande.

V8 Twin Turbo
123 Inlägg
18 april 2007
John87:
Svårt att acceptera andras lycka?
Om du fick två valmöjligheter (ex rörande min blivande mc försäkring)

1. Du står som ägare: 3500kr / månad
2. Din far åtar sig ansvaret och du betalar endast 1000 kr / månad

Vad skulle du välja? Rätt uppenbart eller?

Pasi_k:
Olika bolag har olika villkor, bara o välja därefter..
Har entusiast försäkring på z3an och längsta åldern på föraren skall vara 25 år, sen spelar det ingen roll vem som kör..

Raemous:
Lycka till med ditt audiköp! smile
Senast redigerat av mr_jonsson (18 april 2007)

11 Inlägg
18 april 2007
Varför måste alla klanka ner på en för att jag väljer (och jag valde faktiskt) att köpa och köra en viss bil?

Det handlar inte ett dugg om Volvo, jag har själv kört med en 740 '88 i ett gäng år tills nyligt och det p.g.a. att de är "nästan" gratis att äga och repa. Nej, det handlade om att ifrågasätta de ekonomiska aspekten.

Jag kan dock hålla med om att det är lätt att glömma de kostnader som en bilinvestering för med sig, dyr skatt, dyr försäkring och inte minst regelbundna och dyra servicar.

Vi får helt enkelt förutsätta att han redan tänkt på detta.

46 Inlägg
18 april 2007
Trådstartare
Chrom skrev:

Bra sagt chrom..men det verkar som folk ändå vill hålla på med den ekonomiska biten än den biten som denna sidan är gjord för. Johan87 är välkomen i debatten och jag ser inte ner på dej för du kör volvo..men när jag har arbetat röven av mej dom närmsta åren för att ha råd med en fin första bil behöver du inte hosta upp saker som rikemans barn eller försäkrings bedrägeri. Kan vi lämna denna biten nu och kanske börja diskutera motorn och adrenalin som man ska göra på denna sidan.

2 230 Inlägg
18 april 2007
ja eftersom det inte är så många som hålle rsig till topic då men men.
själv så tycker jag väll at du ska satsta på en S4a dom är då lättrimmade och kostar dock inte så mycket heller (2.2t motorn) och det finns mycket utrymme i dom. en s2 väger nstan lika mycket som s4an så det är ju ingen ide att ha den tycker jag. sen dom nyare s4an med v6an biturbo tycker jag själv är trång och liten sen så lär det vara mycket dyrare att äga och laga med tanke på all el och skit. så personligen sulle jag ha satstat på en S4 med 2.2t motorn. min bror äger en sån och dom är hetl underbar att köra/åka. enda felet med audi är väll att reserv delarna är snuskit dyra.

*lycka till med köpet*

så kan det vara då det inte blev som det skulle

Sök