Nån som vet när turbon börjar ladda på en calibra turbo original? Har monterat en dump o vill veta om den har för hård fjäder eller om turbon bara laddar sent....
Hur hårt du spänner dumpen har ingenbetydelse för när turbon laddar, skillnaden är att den inte släpper ut ladd luften om den är för hårt spänd... lagom är så att den öppnar när du laddar lite och att det håller tätt när du laddar fullt
Hur hårt du spänner dumpen har ingenbetydelse för när turbon laddar, skillnaden är att den inte släpper ut ladd luften om den är för hårt spänd... lagom är så att den öppnar när du laddar lite och att det håller tätt när du laddar fullt
//Silver
Man hör ju inte dumpen förns vid 4500 varv o uppåt. Testate o byta fjäder för de som va original gick typ inte o rubba... Fjädern som sitter i nu är mkt mjukare än den andra!
för hårt spänd kanske... testa ocj kapa gjädern... blir det för mjukt så är det bara att pilla in nårra brickor
Har redan monterat en mjukare fjäder för den som satt i va sten hård! Asså den börja pysa vid 3000 varv när man kör, den pyser även när man släpper gasen men vill inte att den ska släppa ut massa luft i onödan!
Dumpen ska ställas in så att den öppnas vid lite ladd tryck och är stängd vid fullt ladd... om den läcker när den laddar så är fjädern mjuk, om den inte öppnar är fjädern hård...
Det SKALL inte behövas en speciellt hård fjäder i en dump eftersom man har turbotryck på bägge sidor av membranet/kolven och trycket lika. Fjädern är alltså bara till för att ge lite ökad styrka åt "stängd hållet". Får man problem med att den läcker vid laddtryck och måste sätta i en massa hårda fjädrar är det i mina ögon en skitdump.