2367
Sök

När början turbon ladda på en calibra turbo original?

78 Inlägg
17 april 2007
Trådstartare
#1
Nån som vet när  turbon börjar ladda på en calibra turbo original?
Har monterat en dump o vill veta om den har för hård fjäder eller om turbon bara laddar sent....


9 108 Inlägg
17 april 2007
#2
En gissning är väl runt 3000rpm, men dumpen märks väl inte förrän man släpper gasen?


674 Inlägg
18 april 2007
#3
den laddar väl fullt vid 3000 hoppas jag... tongue
antar att du menade de dock

Sponsorer: Custom & Paint, DLS, Ljudfabriken, Eklunds Bilvård, Bildelsnetto, LPT Reklam, Hallsberg gummiverkstad & Byrstatech.

666 Inlägg
18 april 2007
#4
Hur hårt du spänner dumpen har ingenbetydelse för när turbon laddar, skillnaden är att den inte släpper ut ladd luften om den är för hårt spänd...
lagom är så att den öppnar när du laddar lite och att det håller tätt när du laddar fullt

//Silver


78 Inlägg
18 april 2007
Trådstartare
#5
silverbird skrev:
Hur hårt du spänner dumpen har ingenbetydelse för när turbon laddar, skillnaden är att den inte släpper ut ladd luften om den är för hårt spänd...
lagom är så att den öppnar när du laddar lite och att det håller tätt när du laddar fullt

//Silver

Man hör ju inte dumpen förns vid 4500 varv o uppåt.
Testate o byta fjäder för de som va original gick typ inte o rubba...
Fjädern som sitter i nu är mkt mjukare än den andra!


78 Inlägg
18 april 2007
Trådstartare
#6
Den lilla slangen på dumpen vart ska den kopplas in?


5 710 Inlägg
18 april 2007
#7
pege_one skrev:
Den lilla slangen på dumpen vart ska den kopplas in?

I insuget är lämpligt.
Så länge du kopplar efter spjällhuset så är det valfritt.

MVH Jonas
..............

78 Inlägg
18 april 2007
Trådstartare
#8
Nån som har nån aning varför dumpen börja pysa vid 3000 varv?


666 Inlägg
18 april 2007
#9
för hårt spänd kanske... testa ocj kapa gjädern... blir det för mjukt så är det bara att pilla in nårra brickor


78 Inlägg
18 april 2007
Trådstartare
#10
silverbird skrev:
för hårt spänd kanske... testa ocj kapa gjädern... blir det för mjukt så är det bara att pilla in nårra brickor

Har redan monterat en mjukare fjäder för den som satt i va sten hård!
Asså den börja pysa vid 3000 varv när man kör, den pyser även när man släpper gasen men vill inte att den ska släppa ut massa luft i onödan!


bilmekaniker
121 Inlägg
18 april 2007
#11
är den inte för mjuk om den läcker? så att laddtrycket vill öppna dumpen fast man inte stängt spjället. testa att spänna fjädern lite.

666 Inlägg
18 april 2007
#12
Dumpen ska ställas in så att den öppnas vid lite ladd tryck och är stängd vid fullt ladd...
om den läcker när den laddar så är fjädern mjuk, om den inte öppnar är fjädern hård...


78 Inlägg
18 april 2007
Trådstartare
#13
Ska försöka testa mej fram med en fjäder smile


5 710 Inlägg
19 april 2007
#14
Det SKALL inte behövas en speciellt hård fjäder i en dump eftersom man har turbotryck på bägge sidor av membranet/kolven och trycket lika.
Fjädern är alltså bara till för att ge lite ökad styrka åt "stängd hållet".
Får man problem med att den läcker vid laddtryck och måste sätta i en massa hårda fjädrar är det i mina ögon en skitdump.

MVH Jonas
..............


Sök