3601
Sök

krockat, vem står för kostnaderna?

582 Inlägg
18 april 2007
Trådstartare
krockade idag med en moppe som kom rätt ut i en korsning, dom kom in en korsning där man inte ser åt det håller jag kom ifrån om man inte nästna kryper fram å nästan står stilla lite inne i korsningen men dom håller fullgas in där, kör på dom och smäller la ganska rejält, moppen åt helvete å stort hål i fronten på bilen, pratar och deras farsa kommer dit och dom håller helt med om min berättelse men får sedan ett telefonsamtal senare på kvällen från pojkens mamma att detta ska polis anmälas för jag har inte bromsat enligt henne för det finns inga bromsmärken efter mig och att jag inte försökt väjja för dom för jag står inte för långt bort från dom, inget som kommer göra att det blir några kostnader för mig, tänkte om det brukar bli till fördel för mopedisten i sånna fall? Ska tilläggas att det gällde högerregel där och jag kom från höger

674 Inlägg
18 april 2007
det är ju hans fel... han kan inte få rätt även om han nu säger att du inte försökte bromsa
alltså hans fel

Sponsorer: Custom & Paint, DLS, Ljudfabriken, Eklunds Bilvård, Bildelsnetto, LPT Reklam, Hallsberg gummiverkstad & Byrstatech.

396 Inlägg
18 april 2007
Japp hans fel plus att hans moppe säkert var trimmad ( har jag rätt?) Vilket gör att han inte heller kunde kontrollera sin moped i dessa farter:P Han kan ju fan inte vinna om ni kör på den asså:Ptongue

DFFL
9 020 Inlägg
18 april 2007
Min lillebror krockade med sin moppe för ett halvår sen ungefär och föraren blev av med körkortet och min lillebror blev av med lämpet.

Inte riktigt samma situation, men det kan gå åt helvete för båda med...

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.

1 893 Inlägg
18 april 2007
Är de så korkade att de blandar in polisen så får de skylla sig själva. Du säger att de körde betydligt snabbare än 45, då kollar snuten om moppen ÄR trimmad, eller om någon precis har skruvat på den (Återstält trim). Vem har inte trimmat moppen? wink
Vet du dessutom med dig att du gjorde rätt, så har du knappast nått att vara orolig över.
se bara till att du har en klar berättelse vid förhör. Ändrar du din story, så förlorar du trovärdighet. Säg heller inget extra, gör inga utsvävningar, bara säg kort och koncist hur det gick till.

Det är ju vanligt att den skyldiga parten tar tillbaka sitt erkännande när de varit hemma och "klurat" någon timma. Det handlar ju om stora pengar i skrotad moped, som de nu vill att din försäkring skall ta. Han kanske inte ens har försäkring, då åker han dessutom på att betala din bil ur egen ficka.
Klart de försöker.
Ta det bara lugnt och ge inte efter en tum om du vet med dig att du inte gjort nått fel.

Mazda 3 MPS, bilder på gång!
1 852 Inlägg
18 april 2007
Tuhkanen skrev:
får sedan ett telefonsamtal senare på kvällen från pojkens mamma att detta ska polis anmälas för jag har inte bromsat enligt henne för det finns inga bromsmärken efter mig

ABS ger inga bromsspår, eftersom hjulen låses aldrig...

man lever bara en gång så lev väl!

DFFL
9 020 Inlägg
19 april 2007
Bullo skrev:
Tuhkanen skrev:
får sedan ett telefonsamtal senare på kvällen från pojkens mamma att detta ska polis anmälas för jag har inte bromsat enligt henne för det finns inga bromsmärken efter mig

Tvärnitade med pappas BMW 523iT -05 i söndags.
Låååååånga svarta spår med "hack" i eftersom att ABS:en hugger.

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.

Mazda 3 MPS, bilder på gång!
1 852 Inlägg
19 april 2007
FireTraXX skrev:
Bullo skrev:
Tuhkanen skrev:

knepigt, min gör inte det och heller inte dom andra bilarna som jag kört det enda man kan se är små mörka märken och inga direkta bromsspår...

edit: skit samma, spelar ingen roll...
Senast redigerat av Bullo (19 april 2007)

man lever bara en gång så lev väl!

DFFL
9 020 Inlägg
19 april 2007
Bullo skrev:
FireTraXX skrev:
Bullo skrev:

knepigt, min gör inte det och heller inte dom andra bilarna som jag kört det enda man kan se är små mörka märken och inga direkta bromsspår...

Det blir typ ljusbrunt (Beroende på färgen på asfalten) med ungefär 15cm lång svarta strek varje meter.

Kanske ska säga att jag höll 170-180 vid tillfället.

Har dock inte tvärnitat med min än, 18" är dyra tongue
Senast redigerat av FireTraXX (19 april 2007)

Russel Crowe, Gladiator.

1 893 Inlägg
19 april 2007
Vist blir det bromsspår med ABS, men om de kom med fullt spett från bakom nått, hur skulle du hinna bromsa? Det har ju knappast någon betydelse för utgången.

Gödseldräng
4 529 Inlägg
19 april 2007
har krockat med min gamle moppe
och har han inte allt som ska sitta på mopeden som lagligt så som backspeglar trim och all sånt
så är det han som åker dit på det
kolla höger reglen huvudled och allt
blev påkörd när jag körde på huvudled och åkte dit så det small om det för att jag inte hade backspeglar och plus att den var trimmad

582 Inlägg
19 april 2007
Trådstartare
frågade killen om moppen va trimma får till svar: a d e den men det är en lånemoppe från affären å den var så när jag fick den å ja där i dne korsningen så gälle högerregeln. Morsan som ringde å pratade med mig säger att jag inte har uppsikt på vägen, glömde innan att säga att det först kom en moppe i fullfart rätt över vägen som man givetvis fastnar på nån halv sekund sedna kommer den jag körde på lite efter den förste, om nått kommer i illfart framför i en korsning så hamnar ju ögonen atomatiskt på den å om då den adnre kommer precis efter så hinner man ju inte se den, man har ju inte ögon som stigger ut åt olika håll

blacken
19 april 2007
Tuhkanen skrev:
frågade killen om moppen va trimma får till svar: a d e den men det är en lånemoppe från affären å den var så när jag fick den å ja där i dne korsningen så gälle högerregeln. Morsan som ringde å pratade med mig säger att jag inte har uppsikt på vägen, glömde innan att säga att det först kom en moppe i fullfart rätt över vägen som man givetvis fastnar på nån halv sekund sedna kommer den jag körde på lite efter den förste, om nått kommer i illfart framför i en korsning så hamnar ju ögonen atomatiskt på den å om då den adnre kommer precis efter så hinner man ju inte se den, man har ju inte ögon som stigger ut åt olika håll

Han kan inte skylla på affären, att moppen är trimmad. För det är föraransvar som gäller i trafiken, dvs man är skyldig att förvissa sig om att fordonet är godkänt för att framföras i trafik. Vidare så måste han anpassa sitt fordons hastighet till väglag,sikt samt övrig trafik vilket han tydligen inte gjort.

Rallyförare
1 075 Inlägg
19 april 2007
Om snuten kontaktar dig så säger du att den körde uppskattningsvis i 80km/h och att pojken erkände att den var trimmad. Dessutom stod du självklart HELT stilla...

Vill dom blanda in snutarna så se för fan till att dom torskar hårdast!

Skogs Arbetare
413 Inlägg
19 april 2007
FireTraXX skrev:
Bullo skrev:
FireTraXX skrev:

Det blir typ ljusbrunt (Beroende på färgen på asfalten) med ungefär 15cm lång svarta strek varje meter.

Kanske ska säga att jag höll 170-180 vid tillfället.

Har dock inte tvärnitat med min än, 18" är dyra tongue

Men nu körde han väller inte i 180 va, eller?? var väll mer som max 20??

Då blir det ju inga bromsspår, inte när jag bromsade i 50 snabbt i 9-5:an.

Go For It!!

Skogs Arbetare
413 Inlägg
19 april 2007
vill dom baraq göra detta för du har en sån speciell bil?? bara undrade

Go For It!!

1 199 Inlägg
19 april 2007
Alltid när man har krockat skall man bege sig till en polisstation och göra en anmälan. Och att det inte finns bromsspår tyder ju egentligen på att du stod stilla. För inte fan pallnitar man varje gång man ska bromsa in. Och som carnageman säger du att grabben erkände att hans moppe var toktrimmad och du uppskattar hans hastighet till 80-90km/h. Du stod självklart stilla då du tyckte de körde oaktsamt och vårdslöst, så för att undvika en olycka så stannade du bilen på ett säkert avstånd från korsningen, så att de kunde passera fritt.

Efter kollisionen så kontrollerade du att motparten mådde bra, och inte hade smärtor någonstans. Dock uppträdde de hotfullt mot dig som var ensam och påstod att det var du som var orsaken till olyckan... Du frågade om kille på moppen ville ha skjuss till sjukhus eller liknaden.. Sen skall du även tillägga att du lämnade platsen sist för då kan de aldrig påstå att du smitit från platsen.

Kom killen på moped från höger eller ifrån vänster.

Skogs Arbetare
413 Inlägg
19 april 2007
master_lars skrev:
Alltid när man har krockat skall man bege sig till en polisstation och göra en anmälan. Och att det inte finns bromsspår tyder ju egentligen på att du stod stilla. För inte fan pallnitar man varje gång man ska bromsa in. Och som carnageman säger du att grabben erkände att hans moppe var toktrimmad och du uppskattar hans hastighet till 80-90km/h. Du stod självklart stilla då du tyckte de körde oaktsamt och vårdslöst, så för att undvika en olycka så stannade du bilen på ett säkert avstånd från korsningen, så att de kunde passera fritt.

Efter kollisionen så kontrollerade du att motparten mådde bra, och inte hade smärtor någonstans. Dock uppträdde de hotfullt mot dig som var ensam och påstod att det var du som var orsaken till olyckan... Du frågade om kille på moppen ville ha skjuss till sjukhus eller liknaden.. Sen skall du även tillägga att du lämnade platsen sist för då kan de aldrig påstå att du smitit från platsen.

Kom killen på moped från höger eller ifrån vänster.

Bra sagt Master lars

Go For It!!

1 199 Inlägg
19 april 2007
Kom på ytterligare en sak som du skall säga, och det är att killens farsa var riktigt förbannad på dig, och att killens mamma har ringt och trakaserat dig, samt hotat dig via telefon.. Om du behöver hjälp med lappen som skall in till försäkringsbolaget så kan du ju alltid PM:a mig när det är dags så får du min emailadress så hjälper jag gärna till..

Ps. Har arbetat på försäkringsbolag. Ds.

Långsam Perfektionist
4 800 Inlägg
19 april 2007
Som dom sa tidigare är det inte bra att byta veriasion eller tjafsa, kör på de som var först helt enkelt!

Audiot som råkat ut för Subarusjukan

Sök