3236
Sök

Neon, lagligt lr ej...??

Kettunen
23 april 2007
Det är inte olagligt att ha neonrör.
Men under färd & i trafik är det 100% olagligt. Eftersom det drar till sig alla blickar & orsakar en krock lätt. Har själv varit med om detta. Då hade jag lila neonrör

* Voff voff *
10 566 Inlägg
23 april 2007
Kettunen skrev:
Men under färd & i trafik är det 100% olagligt. Eftersom det drar till sig alla blickar & orsakar en krock lätt. Har själv varit med om detta. Då hade jag lila neonrör

lol

Enligt den principen borde då alltså snygga bilar och vackra kvinnor oxå förbjudas på och i anslutning till vägar då dom oxå drar till sig blickar och KAN orsaka olyckor...?!

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

.......
2 655 Inlägg
23 april 2007
Brådhis skrev:
Kettunen skrev:

lol

Enligt den principen borde då alltså snygga bilar och vackra kvinnor oxå förbjudas på och i anslutning till vägar då dom oxå drar till sig blickar och KAN orsaka olyckor...?!

//Brådhis

har du så rätt i...

Jubelidiot
196 Inlägg
23 april 2007
det är 100% lagligt så länge rören inte syns,
du får ha det på utstälningar
du får ha det under färd
du får ha det på parkering
du får ha det i cupén
du får ha det vart du vill

alla säger att man inte får, men får är ju snälla djur så gör som du vill
det går att prata sej ur allting

dra igång 140 projekt nu
no brain no pain ^^

1 741 Inlägg
23 april 2007
jo jag tycker det åxå har suttit och försökt läsa nåt om detta i lagen men huvudsaken är att det inte är riktat ljus frammåt eller bakåt så är det lagligt

men sen är det väl beroende på hur aggro polisen är som vanligt....
Senast redigerat av tecman (23 april 2007)

When it feels like you have full control!
You are not driving fast enough!

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=69250 <-- Min projekttråd.

Skogs Arbetare
413 Inlägg
23 april 2007
Det stämmer. Man kan i stort sett samanfatta lagen med att all belysning på ett fordon som inte ör orginal är otillåten.

Hör gärna av dig om du har fler frågor eller funderingar.

Fick jag som svar från en som jobbar med det....

Det är ju ord på ord.

Go For It!!

* Voff voff *
10 566 Inlägg
23 april 2007
Tompa_Vax skrev:
Det stämmer. Man kan i stort sett samanfatta lagen med att all belysning på ett fordon som inte ör orginal är otillåten.

Hör gärna av dig om du har fler frågor eller funderingar.

Fick jag som svar från en som jobbar med det....

Det är ju ord på ord.

Men poängen är att neon som monterats så att rören ej syns inte ska, i lagens mening, betraktas som belysning/lykta! Enligt samma princip som det inte finns några regler för hur kupébelysningen ska utformas, då det är ett indirekt ljus, så finns det inga regler som förbjuder effektbelysning t.ex. under bilen eller i baksätet eller innanför grillen (så länge det handlar om just indirekt ljus)!

Sedan finns det förstås poliser och besiktningsmän som TROR att det är förbjudet och utgår från det, men det är felaktigt!

//Brådhis
Senast redigerat av Brådhis (23 april 2007)

Skogs Arbetare
413 Inlägg
23 april 2007
Okay, men kör med det du, skiter i detta nu.

Go For It!!

1 174 Inlägg
23 april 2007
Men fattar inte varför står det tex på brl (om man ska köpa deras neon) så skriver doM:

"Komplett blått neonpaket för montering under bilen. Fyra kraftiga neonrör i två längder, vattentät konstruktion. Neon rören ligger i skyddande plexiglasrör. Endast för utställnings bruk."

2 594 Inlägg
23 april 2007
Akka skrev:
Men fattar inte varför står det tex på brl (om man ska köpa deras neon) så skriver doM:

"Komplett blått neonpaket för montering under bilen. Fyra kraftiga neonrör i två längder, vattentät konstruktion. Neon rören ligger i skyddande plexiglasrör. Endast för utställnings bruk."

för att slippa bli stämda

1 174 Inlägg
23 april 2007
ghost_boy83 skrev:
Akka skrev:

för att slippa bli stämda

det e försig sant men måste nog ändå ligga något i det, kan inte någon ta fram "lagboken" och kolla? tongue

Colaberoende
1 219 Inlägg
23 april 2007
För att få en riktig regel påd etta så måste det upp högre och bli ett domslut på det hela.
Att poliser tolkar lagen lite hur dom själva vill håller inte.
Att ha Neonrör som syns står ju tydligt att det är förbjudet men när ljuskällan inte syns så är det ju med andra ord lagligt.

Om någon åker dit på detta när neonrören inte syns så skulle ju beslutet överklagas så det går vidare i högre instans. Gör det inte det så är det ju inte värre att man lägger detta beslutet på nätet så alla skriver ut det och har i bilarna ifall man blir stoppad med neon som ljuskäglan inte syns på.

Skulle det tas upp i högre instans så kostar väl detta pengar och det har man inte råd till. Men många här på garaget.org skulle säkert offra en tia eller mer för att få klarhet i vad som gäller och stötta personen som har åkt dit för detta och samtidigt kunna få ett domslut på det.

/Ena

26 Inlägg
23 april 2007
Enligt kap 21 § 2 i Vägverkets föreskrifter om bilar (2003:22) får fordon inte ha strålkastare eller lyktor av annat slag än de som finns angivna i dessa föreskrifter eller andra av Vägverket utfärdade föreskrifter. Obligatoriska och tillåtna lyktor skall vara monterade enligt installationskraven i Vägverkets föreskrifter, ECE-reglemente 48 eller EG-direktiv 76/756/EEG.

Eftersom s k dekorationsljus (neonljus och lysrör)
inte är reglerade i dessa föreskrifter som tillåtet ljus, är de förbjudna, oavsett färg, hur ljusstarka de är och hur de är monterade. Dessutom betraktas anordningar som kan medföra störande reflexer eller kan medföra risk för bländning av annan förare, som en trafikfarlig anordning.

Med vänlig hälsning

L*** R*** / Fordonsupplysningen

Men detta är snarare en defenitionsfråga av konstapeln som stoppar dig och vilket humör han/hon är i. Om jag tänker tillbaka några år i tiden hade jag en jädrans massa ljus monterade på moppen (grönt neon ner i baken, blåa leds runt om), detta påpekades endast en gång av polisen (av kanske totalt 10 gånger stoppad), men då sa konstapeln att det inte var något problem om man inte såg ljuskällan, vilket jag skulle åtgärna med led'sen.

(sic)
6 Inlägg
23 april 2007
tja!! Jag säljar neon och det e så att man får ha hur mycket neon/dioder på bilen! MEN man får inte se ljus källan eller att det kan förväxlas med ett uttrycknings fordon tex polis eller brandkåren!

//oscar

JBR i borås!! tel: 033-139901 email: oscar@jbradio.se
Köp nått coolt till bilen!

151 Inlägg
23 april 2007
Kanske lite off topic men varför inte lägga pengarna på nått vettigare? smile Neon är rätt tramsigt faktiskt, sen drar man på sig en sak till som kan gå sönder.  sad

* Voff voff *
10 566 Inlägg
23 april 2007
Freddelitoo skrev:
Enligt kap 21 § 2 i Vägverkets föreskrifter om bilar (2003:22) får fordon inte ha strålkastare eller lyktor av annat slag än de som finns angivna i dessa föreskrifter eller andra av Vägverket utfärdade föreskrifter. Obligatoriska och tillåtna lyktor skall vara monterade enligt installationskraven i Vägverkets föreskrifter, ECE-reglemente 48 eller EG-direktiv 76/756/EEG.

Eftersom s k dekorationsljus (neonljus och lysrör)
inte är reglerade i dessa föreskrifter som tillåtet ljus, är de förbjudna, oavsett färg, hur ljusstarka de är och hur de är monterade. Dessutom betraktas anordningar som kan medföra störande reflexer eller kan medföra risk för bländning av annan förare, som en trafikfarlig anordning.

Med vänlig hälsning

L*** R*** / Fordonsupplysningen

Men detta är snarare en defenitionsfråga av konstapeln som stoppar dig och vilket humör han/hon är i. Om jag tänker tillbaka några år i tiden hade jag en jädrans massa ljus monterade på moppen (grönt neon ner i baken, blåa leds runt om), detta påpekades endast en gång av polisen (av kanske totalt 10 gånger stoppad), men då sa konstapeln att det inte var något problem om man inte såg ljuskällan, vilket jag skulle åtgärna med led'sen.

Misstänkte att dom skulle försöka luta sig mot den paragrafen, men så länge ljuskällan inte syns (jämför än en gång med t.ex. kupébelysningen) så är neonrören INTE att betrakta som lyktor/strålkastare och regleras därmed INTE av ovanstående paragrafen!

Lagen är som sagt luddig på den här punkten och lämnar öppet för en hel del tolkningar "på gatan", men faktum kvarstår att det inte är uttryckligen förbjudet och därmed oxå inte olagligt! Olämpligt kanske, men inte olagligt... Och är det inte olagligt går det heller inte att utdöma böter för det!

//Brådhis

Sök