4320
Sök

lite frågor om disel!

1 813 Inlägg
23 april 2007
Trådstartare
#1
Hejsan..
nu jag funderingar på en disel bil nu....
men vill ha en som då har turbo å chipp m.m
men tänkte bensinare brukar man vara duktig på att dra ut som fan när man kör..
vågar man köra som fan med diselmotorer??
asså nu menar jag inte köra som en idiot men tex om man står vid ett rödljus å man står bredvid en som står å gasar som vill dra till nästa rödljus.. tänkte om disel e en lugn körade motor lr om det går att köra lite race m.m med en disel.. ja ni förstår hur jag menar säkert...!!

vill ha en snabb bil kör en t4 nu och vill inte gå ner i effekt lr snabb het helst men då jag kan tanka gratis på jobbet så känar det inget till å ha en bensinare :S


har funderingar på en audi 1,9Tdi
passat tdi lr något sådant???

Åk före du så väntar jag på dig där..!

1 567 Inlägg
23 april 2007
#2
Klart det går!!! Men en diesel har ju inte så mycket effekt/nm på höga varv så det är ingen ide att varva ur den.

What does a 9 volt battery and a girls asshole have in common?
You know it's wrong, but sooner or later your gonna put your tongue on it
im not drunk that's just torque steer 3 MPS

654 Inlägg
23 april 2007
#3
Kör om och ifrån det mesta i standardväg med farsans V70 D5 ( 185hk / 400Nm ).
Trixet med en diesel-motor är som föregående talare tog upp att inte varva ut den.

Säljare/Lagerarbetare
166 Inlägg
28 november 2007
#4
Klart det går att köra race med en diesel! Det har jag gjort med min många ggr! Men det är ju som de säger att det är ingen mening med att varva ur en diesel för de sista 200-400rpm (berroende på motor) ger inte mycket. Bara varvar! Sen är inte en dieselmotor byggd för att varvas heller... Effekten plockas ut mycket tidigare.  Man har ju ett riktigt bra bottenvrid jämförelsevis mot en bensinare... 

MVH Per

Gasen sitter till höger och ingen annan stans!!!

486 Inlägg
28 november 2007
#5
dj_padde skrev:
vill ha en snabb bil kör en t4 nu och vill inte gå ner i effekt lr snabb het helst men då jag kan tanka gratis på jobbet så känar det inget till å ha en bensinare :S


har funderingar på en audi 1,9Tdi
passat tdi lr något sådant???

Du behöver en rätt stöddig diesel bil om den ska matcha en T4a. En D5:a av nått slag eller kanske en Audi med 2,5 TDI motorn (170hk?) eller dyl.

Körde en chippad V70 D5 -07. Den gick bättre än en std 850 T5.

En marginal är alltid tillräcklig så länge den existerar!

Säljare/Lagerarbetare
166 Inlägg
28 november 2007
#6
Min drar en otrimmad T4!!! big_smile

Gasen sitter till höger och ingen annan stans!!!

329 Inlägg
28 november 2007
#7
Blacksmoke skrev:
Min drar en otrimmad T4!!! big_smile

Stämmer de måste din skjuta på bra?
t4an gör vell 0-100 på strax över 7 sekunder osv.

Mäktigt med disel smile

8 156 Inlägg
28 november 2007
#8
http://www.youtube.com/watch?v=MO-MI4GC5XI
Där har vi en vass diesel ^^

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)

Säljare/Lagerarbetare
166 Inlägg
28 november 2007
#9
Phaetoon skrev:
http://www.youtube.com/watch?v=MO-MI4GC5XI
Där har vi en vass diesel ^^

big_smile Manligt!!! big_smile

Gasen sitter till höger och ingen annan stans!!!

152 Inlägg
29 november 2007
#10
Blacksmoke skrev:
Min drar en otrimmad T4!!! big_smile

Vågar man sej ner till "Vika" nå' mer för å handla då,eller riskerar man att möta dej borta vid brandstationen? Min sura gamla merca går inte lika fort då va......"-)

Att trimma en motor är lätt-att få den att hålla är svårare.Att börja i rätt ände är det tråkigaste....
Intag av kubiktum kan leda till livslångt beroende!

Maskinbefäl
1 038 Inlägg
29 november 2007
#11
Lär man sig utnyttja dieselns vridmoment, kan man gott raca på. Då inser man att det är hästkrafter på hjulen som räknas...

Normalt rödljus race. Lägger upp den på 2000rpm (börjar bygga laddtryck), står på tvåans växel. Dumpar koppling och möter upp med gasen (försiktigt om man är rädd om drivlinan).

Normal race sugen bensinare som startar på ettan brukar leda de 15-20 första metrarna (över korsningen) sen kopplar han ur och växlar. Här ligger jag bara på 2500rpm med fullt ladd och ökar upp till ca 70km/h@3900rpm där jag växlar till trean och fortsätter dra.

Här brukar man normalt ha bensinaren i backspegeln och han får njuta av det svarta avgasmålnet från en påställd boxtrimmad diesel.

Över 4000rpm är det sällan någon idé att varva en diesel. Detta beroende på att insprutad bränslemängd minskar per pumpslag just på grund av rent fysikaliska begränsningar hos en kolvpump. Ju högre varvtal, ju lägre fyllnadsgrad.

0-100 är annars dieselns svaga område därför att det om man kör försiktigt med drivlinan och startar på 1:an krävs tre växlingar för att uppnå 100km/h

Som jämförelse kan sägas att det för mig skiljer sig 0,5s mellan 3:an och 4:an i 80-120 kampen.

Ska man dra högre vinner man alltså på att dra iväg på 4:an då man slipper en växlign. Då kan man växla nästa gång vid 170 och då ligger de flesta bensinbilar efter på motorvägen...

Jag åker Audi, 2,5TDI gamla modellen med 115Hk orginal. 170hk:arn har en annan utväxling så det är inte säkert att den är snabbare i acc för sitt övertag i effekt.

Jag trivs med diesel och kommer nog aldrig att köpa bensinbil igen. Ska man ha en rolig diesel rekomenderar jag t.ex. en Audi 80 med 2,5TDI (AAT) 115hk maskinen. Då kombinerar man lätt bil med grymmt vrid, vilket ger bra acc.



Mvh Magnus

Till att börja med. Ber om ursäkt för min applesi (apple dyslexi). Ipaddan och jag är inte alltid överens om vad som skall stå...

Smålänning
7 887 Inlägg
29 november 2007
#12
Klart det går att köra som fan med en diesel! Håller ju mycket bättre än en bensinmotor med!
På förra jobbet hade vi en pegga partner HDI, och fan va den va rolig att köra! Gick som fan!
Var rödmarkerad vid 5000 rpm, men slutade typ dra vid 3500 - 4000. Ofta ä ju dieslarna högre växlade så att man kan dra på växlarna lika mycket i alla fall smile

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

Gorgilus addictus
4 762 Inlägg
29 november 2007
#13
Kan man rejsa med en Scania vid rödljusen så tror jag det får finfint med en mindre personbil wink. Finns inget mäktigare när man drar folk vid rödljusen med en chippad Scania.

Allt för den där jävla hatten!


Sök