Lär man sig utnyttja dieselns vridmoment, kan man gott raca på. Då inser man att det är hästkrafter på hjulen som räknas...
Normalt rödljus race. Lägger upp den på 2000rpm (börjar bygga laddtryck), står på tvåans växel. Dumpar koppling och möter upp med gasen (försiktigt om man är rädd om drivlinan).
Normal race sugen bensinare som startar på ettan brukar leda de 15-20 första metrarna (över korsningen) sen kopplar han ur och växlar. Här ligger jag bara på 2500rpm med fullt ladd och ökar upp till ca 70km/h@3900rpm där jag växlar till trean och fortsätter dra.
Här brukar man normalt ha bensinaren i backspegeln och han får njuta av det svarta avgasmålnet från en påställd boxtrimmad diesel.
Över 4000rpm är det sällan någon idé att varva en diesel. Detta beroende på att insprutad bränslemängd minskar per pumpslag just på grund av rent fysikaliska begränsningar hos en kolvpump. Ju högre varvtal, ju lägre fyllnadsgrad.
0-100 är annars dieselns svaga område därför att det om man kör försiktigt med drivlinan och startar på 1:an krävs tre växlingar för att uppnå 100km/h
Som jämförelse kan sägas att det för mig skiljer sig 0,5s mellan 3:an och 4:an i 80-120 kampen.
Ska man dra högre vinner man alltså på att dra iväg på 4:an då man slipper en växlign. Då kan man växla nästa gång vid 170 och då ligger de flesta bensinbilar efter på motorvägen...
Jag åker Audi, 2,5TDI gamla modellen med 115Hk orginal. 170hk:arn har en annan utväxling så det är inte säkert att den är snabbare i acc för sitt övertag i effekt.
Jag trivs med diesel och kommer nog aldrig att köpa bensinbil igen. Ska man ha en rolig diesel rekomenderar jag t.ex. en Audi 80 med 2,5TDI (AAT) 115hk maskinen. Då kombinerar man lätt bil med grymmt vrid, vilket ger bra acc.
Mvh Magnus
Till att börja med. Ber om ursäkt för min applesi (apple dyslexi). Ipaddan och jag är inte alltid överens om vad som skall stå...