3386
Sök

SAAB:s original belägg. dammar?

OEM <3
6 957 Inlägg
26 april 2007
Trådstartare
Tjenare, sitter å funderar lite om bromsarna på saaben,
dammar deras orginal belägg mkt?
Fan tkr ja tvättar fälgarna jämt sad

Finns det typ EBC belägg, eller liknande som inte dammar mkt till saab?

MVH Björk

OEM <3

5 710 Inlägg
27 april 2007
Bjork skrev:
Finns det typ EBC belägg, eller liknande som inte dammar mkt till saab?

Min erfarenhet av EBC är att de inte dammar speciellt mycket mindre än ett originalbelägg.
Kan heller inte se att SAAB:s belägg skulle avge speciellt mycket mer damm än några andra biltillverkare.

Bara att tvätta wink

MVH Jonas
..............

1 813 Inlägg
27 april 2007
tycker du det damar då ska du inte ha slitsade skivor på wink får man tvätta minst 2 gånger i veckan tongue  dom damar lite mer än orginal som bromsar på jämn bana wink

Åk före du så väntar jag på dig där..!

OEM <3
6 957 Inlägg
27 april 2007
Trådstartare
Två killar på jobbet sa att saab:s belägg dammar en aning mer än vanligt,
Den ene av dom sa att EBC greenstuff inte dammar nåt, hans polare
hade tydligen sån apå sin volvo + att det satt fälgar med polerad bana på
och att det inte syntes nåntting knappt.

På min golf dammar det ju ingenting jämfört med saaben hmmbig_smile
Senast redigerat av Bjork (27 april 2007)

OEM <3

666 Inlägg
27 april 2007
Saabs dammar myckat, vet inte om det är mer än andra... men fälgarna bli skitiga efter en kvälls inspererad körning wink
när mina belägg är slut kommer jag slänga på Greenstuff, de ska enligt en polare damma 80% mindre
//Silver

1 199 Inlägg
27 april 2007
Alla bilars bromsbelägg dammar efter inspirerande körning. Pröva att köpa andra belägg från ngn annan tillverkar än Saab original.. Mekonmen kanske!

736 Inlägg
27 april 2007
Det känns även som om vissa fälgar vill suga fast dammet mer... Körde 70 mil med volvon lite slingrande vägar. turbofälgarna fram var helt svara när jag kom fram.

OEM <3
6 957 Inlägg
28 april 2007
Trådstartare
Suttit å surfat lite, EBC greenstuff kostar 1200:- fram och 700:- bak yikes hmm Dyrt...
Är det värt pengarna?

Eller vet ni några andra belägg, som dammar mindre? Ferodo?
Senast redigerat av Bjork (28 april 2007)

OEM <3

1 199 Inlägg
28 april 2007
EBC-beläggem biter bra när de är varma, men har hört av ngra som har dem att de är kanska kassa när de är kalla.

OEM <3
6 957 Inlägg
28 april 2007
Trådstartare
master_lars skrev:
EBC-beläggem biter bra när de är varma, men har hört av ngra som har dem att de är kanska kassa när de är kalla.

Va ja hört så är dom gröna lämpade för vardagsbruk, dom röda måste köras
varma först innan dom biter

OEM <3

83 Inlägg
17 juni 2007
Lånar tråden lite.. smile

Vad gällande EBC kan jag rekomendera http://www.gpartners.se/produkter.php?t … ;marke=ebc , där står fakta etc. Har själv planer på att inhandla Greenstuff belägg, eller har jag det?
Redstuff är ju mera för racing\bana medans Greenstuff är för vardags som någon ovan nämnde?

5 710 Inlägg
20 juni 2007
Kör gröna på den gröna smile och är inte speciellt nöjd.
Dålig bromsverkan (jämt) och ABS:n jobbar ibland i låg fart utan att hjulet ens är i närheten till att låsa.
Jag hade valt nått annat.

MVH Jonas
..............

357 Inlägg
20 juni 2007
Jag hade Greenstuff på orginalskivor fram o de var ett jädra bett i dom även när dom va riktigt varma

Heter de Lövena eller Löven??

Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
21 juni 2007
Är problemet att fälgen bara blir dammig så det det ju bara att investera i fälgvax så släpper det lättare och det fastnar mindre!
Ska du ha bättre bett vid hård körning så det det bara att ringa PEAN Sweden! Vi kör med Performance Friction Brakes belägg, rätt så bra när det e kallt och sjukt bra bett när det e varmt... Gjorde av med 25-50% på 6*8timmar...
Kostar dock 2500 per axel...

Diesel puffare ;)
161 Inlägg
25 juni 2007
Jag hade Greenstuff på min gammla bil 9-5 Aero med nya orginal skivor efter ett års körning hade jag fullt med sprickbildningar i skivan så det blev en 2a på besiktningen.. ingen bra lösning!

Fixade EBC slitsade skivor både fram och bak med greenstuff belägg då det var anpassat för varandra, men fick då ist att de hade dålig bromsverkan kalla och lite bättre varma.. heller ingen bra lösning!

Bättre att köpa större bromsar ist typ D2 Racing, ska jag ha till min wink

//Andreas

Bygger en Fabia RSI = Snabbare och Snyggare!!

3 121 Inlägg
25 juni 2007
Är det bara dammet du vill komma åt eller är bättre bromsverkan en faktor?

Greenstuff har inte bättre bromsverkan än orginal på de flesta bilar.
Redstuff biter bättre men är fortfarande gjort för gata.
Yellowstuff är ännu tuffare och biter dåligt när de är kalla, ett renodlat racingbelägg och förmodligen inte lämpligt i vardagstrafiken, bluestuff är också rent racing belägg men gjort för att ha lite längre livslängd än Yellowstuff.

Jag håller med föregående talar och rekommenderar varmt Pean Sweden om du har funderingar kring vassare bromsar.

226 Inlägg
25 juni 2007
jag har greenstuff, biter som satan när dom har fått lite värme smile

357 Inlägg
25 juni 2007
en konstig grej med mina belägg är att på ena sidan är fälgen grå av allt damm o skit men på andra sidan är de nästan ingenting, nån som kan svara på varför de blir så?
rätt snygg nyans ändå fundera på o lacka fälgarna i den färgen faktiskt tongue

Heter de Lövena eller Löven??

228 Inlägg
25 juni 2007
__JoCCe__ skrev:
en konstig grej med mina belägg är att på ena sidan är fälgen grå av allt damm o skit men på andra sidan är de nästan ingenting, nån som kan svara på varför de blir så?
rätt snygg nyans ändå fundera på o lacka fälgarna i den färgen faktiskt tongue

broms ligger åt tongue mjuka om bromsarna (=

Man schulle kansche scjhöpa sig en schaab ;)

Laddtrycks-narkoman. medlem nr: 82
426 Inlägg
25 juni 2007
greenstuff tar som orginal när dom är kalla och tar som f-n efter först inbromsningen

/Street

Sök