3400
Sök

Saab 99. "Slår till" när man backar och trycker på bromsen?! Vet du?

2 Inlägg
27 april 2007
Trådstartare
Hallåj!

Nyinköpt Saab 99 från 84. Men har nu upptäckt när jag backar och tycker på bromsen att det slår till (högt ljud). Mycket obehagligt. Märkte att det räckte med att bara rulla bakåt och trycka på bromsen så blev det samma sak. Har du några idéer, till en novis, om vad det kan vara?

tackar på förhand

/Sandra

5 198 Inlägg
27 april 2007
är det ett läte som *donk* så är det bromsoken som rör sej

249 Inlägg
27 april 2007
Var det inte så att de gamla Saabarna hade ett eget litet patent på det här med flytande bromsar?
Har för mig att det var så att upphängningen av bromsarna var byggda på ett klurigt vis med denna lilla egenhet, så jag tror att det är helt normalt med ljudet.
Om jag har fel kan säkert någon Saabexpert rätta mig.

17 Inlägg
27 april 2007
Jag har exakt samma problem med min saab. Eftersom jag har en 87:a så har jag samma bromssystem som dom gamla 900orna och 99orna. Bromsarna blev steget bättre -88 då de byttes ut mot liknande 9000 bromsar och handbromsen tar där bak istället för fram. Synd att inte min bil tillverkades 12 månader senare så jag hade sluppit dom sura gamla bromsarna och ett fälgurval som är större än 15".
Det dunkade ljudet är inget farlig. Det mycket vanligt.

1 199 Inlägg
27 april 2007
Det är oket som sitter löst, bara att dra åt, kan vara ngn som bytt skivorna och inte riktigt vet hur man ska göra, så sitter oket, eller oken löst... Detta är dock bara fram, då de bakre är vanliga ok.

Tror det är en 17 bult som oken sitter fast med.. Inte alls svårt att fixa, svänga hjulen till max, sen in med en hylsnyckel och dra åt..

1 Inlägg
28 april 2007
Hjälper inte att dra åt nån bult, det är glidytan som blivit lite för stor. Material nöts bort med tiden och nytt måste tillföras i form av svetsning t.ex. Problemet är dock bara kosmetiskt så om jag vore du skulle jag bara köra som det är.

2 Inlägg
28 april 2007
Trådstartare
Schyssta svar! Ska nog ta kontakt med saabverkstan till veckan så att nån får kolla på det för säkerhets skull. Det är då super att ha lite att komma med när man besöker dom!
Så fortsätt gärna att komma med mer möjliga orsaker!

tackar igen

/Sandra

Sök