"Ett högt oktantal gör att man kan ha högre kompression i motorn = högre effekt. Därför kräver högtrimmade motorer ett högre oktantal än de med lägre trimningsgrad.
Om man använder sig av ett högre oktantal i en modern motor med knacksensorer kan motorn (automatiskt) ställa tändningen senare och då får den en bättre verkningsgrad = högre effekt och lägre bensinförbrukning.
Olika motorer är olika känsliga för oktantalsförändringar, vissa reagerar positivt (högre effekt, lägre förbrukning) på högre oktantal medan andra inte reagerar märkbart på byte från 95 till 98 oktan. De som normalt sett vinner mest på oktanhöjning är turbomotorer.
I laboratoriemiljö går motorer alltid bättre om man höjer oktantalet från 95 till 98.
Du kan aldrig skada din motor med ett för högt oktantal, däremot kan för lågt oktantal ge motorskador på bland annat kolvarna.
Testa och se om din bil går bättre på 98 oktan, gör den inte det kan du fortsätta tanka 95 oktan.
Själv tankar jag 98 oktan eftersom den drar lite mindre bensin (tillräckligt för att tjäna in det dyrare literpriset) och går lite mjukare. Däremot har jag inte märkt någon effektskillnad."
saxat från ett annat forum.
Allt för den där jävla hatten!