Det som (åtminstone tidigare) var meningen med dubbelturbo var just att eliminera turbolag men behålla toppeffekt, så istället för exempelvis 1 turboaggregat som klarar 400 hk så tog man 2 turboaggregat som klarar 200 hk vardera. Resultatet blir bibehållen toppeffekt men mindre turbolag då de två mindre aggregaten var lättare för avgaserna att spoola upp.
Nuförtiden spelar detta mindre roll, då teknisk utveckling lyckats eliminera det mesta av turbolag hos större aggregat. Skillnaderna i respons/turbolag mellan ett större och två mindre är nu så liten att man knappt kan motivera de ökade kostnader och besvärligare installation som dubbel uppsättning ger.
För att eliminera turbolag bör du satsa på ett turboaggregat av nyare modell som har god verkningsgrad vid den effekt du är ute efter, friare insugs- och avgasvägar samt väl anpassade rördragningar (insug och avgas). Mycket kan också åstadkommas med en bra mappning. En radikal men väl fungerande lösning (när den är korrekt installerad och avstämd) är annars att köra en kombination av kompressor och turbo.
00-02: BMW/Alpina B7 Turbo '80 - 05-06: Nissan Skyline R33 GTR '95 - 06-XX: Nissan Skyline R34 GTR '99
09-09: Ford Sierra Cosworth 4x4 '92 - 09-11: BMW/Alpina B10 V8 '97 - 11-xx: Maserati 3200 GT '99
Commodum Habitus Ex