3087
Sök

Med risk för att låta som en idiot...

55 Inlägg
29 april 2007
Trådstartare
#1
jag har stött på ett utryck mer o mer när jag har läst runt på olika forum, utrycket är ketchup effekt.  vad F*n menas med det?
Tacksam för svar så jag kan sova lugnt i fortsätningen.

"Brokeback Mountain" is not just a movie. It's also what Chuck Norris calls the pile of dead ninjas in his front yard.

199 Inlägg
30 april 2007
#2
ketchup effekt= om bilen e slö i början på låga varv o all effekt kommer med en gång när den kommer upp i varv,, ungefär. lite taskig beskrivning kanske men du fattar nog:P


55 Inlägg
30 april 2007
Trådstartare
#3
ok jag fattar precis vad du menar. min bil e precis sån. nån som vet vad man kag göra åt det?

"Brokeback Mountain" is not just a movie. It's also what Chuck Norris calls the pile of dead ninjas in his front yard.

687 Inlägg
30 april 2007
#4
Jag har sirap effekt på min 240, den är seg hela jävla tiden.

Troligen galen...
567 Inlägg
30 april 2007
#6
Normalt sett så brukar man tala om ketchup effekt när det gäller turbobilar. Ketchup = lagg i turbon.


En turbobil är som bekant ganska seg innan turbon kommit upp i varv, ta min bil som exempel, under 2400rpm händer ingenting alls. Men över 2400rpm får jag fullt laddtryck på bara 300rpm och all effekt kommer på en gång.

Den bil som var "först" med ketchupeffekt och i princip skapade uttrycket var BMW 2002 turbo när den kom med turbo nån gång på 70 talet. Ingenting, ingenting, ingenting och helt plötsligt 200rpm innan 4500rpm så kom all effekt på en gång och bilen ville nästan hoppa av vägen..

Ganska svårkört med en effektkurva som går rakt uppåt på bara några få RPM i registret   wink

Arbetsnarkoman...
1 098 Inlägg
30 april 2007
#7
kan tänka mej att dom flesta här har haft en trimmad moped.. å där kan man sncka ketchup effekt... bara som en liknelse...

de är väll när det är inget.inget,inget å sen allt på en gång...

Så länge det retar dej är ja nöjd ;)

Laddtrycks-narkoman. medlem nr: 82
426 Inlägg
30 april 2007
#8
speedfreak racing skrev:
kan tänka mej att dom flesta här har haft en trimmad moped.. å där kan man sncka ketchup effekt... bara som en liknelse...

de är väll när det är inget.inget,inget å sen allt på en gång...

ahhh minns min gamla MT5 med fem o en halva och sedermera 70cc 24mm förg, 5 te växel och fulldrevad cool
Senast redigerat av street (30 april 2007)

/Street

470 Inlägg
30 april 2007
#9
speedfreak racing skrev:
kan tänka mej att dom flesta här har haft en trimmad moped.. å där kan man sncka ketchup effekt... bara som en liknelse...

de är väll när det är inget.inget,inget å sen allt på en gång...

Nej du på Min Furia var det allt på en gång hela tiden gick som satan...tongue

Jag är inte bara snygg, jag är singel också!

55 Inlägg
30 april 2007
Trådstartare
#10
Mebb skrev:
Normalt sett så brukar man tala om ketchup effekt när det gäller turbobilar. Ketchup = lagg i turbon.


En turbobil är som bekant ganska seg innan turbon kommit upp i varv, ta min bil som exempel, under 2400rpm händer ingenting alls. Men över 2400rpm får jag fullt laddtryck på bara 300rpm och all effekt kommer på en gång.

Den bil som var "först" med ketchupeffekt och i princip skapade uttrycket var BMW 2002 turbo när den kom med turbo nån gång på 70 talet. Ingenting, ingenting, ingenting och helt plötsligt 200rpm innan 4500rpm så kom all effekt på en gång och bilen ville nästan hoppa av vägen..

Ganska svårkört med en effektkurva som går rakt uppåt på bara några få RPM i registret   wink

Men en ny turbo borde det väll inte vara lagg på. jag bytte min turbo efter ett ras i höstas, sen har biln stått avställd under vinter perioden.
eller e det så att turbon den e sån bara.
vad kan man göra för att fixa det?

"Brokeback Mountain" is not just a movie. It's also what Chuck Norris calls the pile of dead ninjas in his front yard.

vad är sommarn när vinter finns runt hörnet
741 Inlägg
30 april 2007
#11
du montera en annan turbo som troligen var större som då  behöver mer tryck att ladda fullt, vilket tar längre att bygga upp (som jag fattat det, ingen expert). åtgärd byta till mindre eller göra massa mer ändringar typ annat grenrör mm


55 Inlägg
30 april 2007
Trådstartare
#12
Hertigen skrev:
du montera en annan turbo som troligen var större som då  behöver mer tryck att ladda fullt, vilket tar längre att bygga upp (som jag fattat det, ingen expert). åtgärd byta till mindre eller göra massa mer ändringar typ annat grenrör mm

jag bytte in min turbo till svernsk turboservice i göteborg så fick jag en likadan tillbaka, ville ha en lite större men hade inte ekonomi till det vid det tillfället.

"Brokeback Mountain" is not just a movie. It's also what Chuck Norris calls the pile of dead ninjas in his front yard.

1 079 Inlägg
30 april 2007
#13
mitt 3tums system hela vägen från turbon med anpassad programvara tog bort mkt av ketchupeffekten och gav bättre respons mot originalsystemet med steg1 chip. Har mkt jämnare drag nu och turbotrycket kommer tidigare.

Det viktigaste är inte att ha rätt, utan att straffa de som har fel.

Sleeper
3 084 Inlägg
30 april 2007
#14
ganska konstigt det därmed ketchup effekten förju mer du klämmer ut ju mindre kommer det big_smile

Usama C4 whitehouse, Clinton runs for barrack and bin ladin behind bush, where Bill plays with maiden - Run to the hillary, saddamly Reinfeldt FRA the quida(basen) makes law and Al become a bloody gore.
Dirka dirka muhammed Djihad!

Troligen galen...
567 Inlägg
30 april 2007
#15
Vaselek skrev:
Mebb skrev:
Normalt sett så brukar man tala om ketchup effekt när det gäller turbobilar. Ketchup = lagg i turbon.


En turbobil är som bekant ganska seg innan turbon kommit upp i varv, ta min bil som exempel, under 2400rpm händer ingenting alls. Men över 2400rpm får jag fullt laddtryck på bara 300rpm och all effekt kommer på en gång.

Den bil som var "först" med ketchupeffekt och i princip skapade uttrycket var BMW 2002 turbo när den kom med turbo nån gång på 70 talet. Ingenting, ingenting, ingenting och helt plötsligt 200rpm innan 4500rpm så kom all effekt på en gång och bilen ville nästan hoppa av vägen..

Ganska svårkört med en effektkurva som går rakt uppåt på bara några få RPM i registret   wink

Men en ny turbo borde det väll inte vara lagg på. jag bytte min turbo efter ett ras i höstas, sen har biln stått avställd under vinter perioden.
eller e det så att turbon den e sån bara.
vad kan man göra för att fixa det?

Nja, alla turbomaskiner har "lagg". Det är lite så en turbomotor fungerar.

Så här funkar det.
Avgaserna driver runt turbon.
Olika turbos är olika tunga att driva runt.
Hur gör vi för att få turbon att snurra runt? Då behövs det avgaser. Hur får vi avgaser? Jo vi varvar mer så att vi får fler förbränningscykler per tidsenhet som i sin tur genererar mera avgaser...

Detta innbär att man alltid måste upp i ett visst varvtal innan turbon fått tillräckligt mycket avgaser för att snurra för fullt laddtryck.  Vilket varvtal man får fullt laddtryck på beror till stor del på hur stor turbo man har.

2 014 Inlägg
30 april 2007
#16
Det som (åtminstone tidigare) var meningen med dubbelturbo var just att eliminera turbolag men behålla toppeffekt, så istället för exempelvis 1 turboaggregat som klarar 400 hk så tog man 2 turboaggregat som klarar 200 hk vardera. Resultatet blir bibehållen toppeffekt men mindre turbolag då de två mindre aggregaten var lättare för avgaserna att spoola upp.

Nuförtiden spelar detta mindre roll, då  teknisk utveckling lyckats eliminera det mesta av turbolag hos större aggregat. Skillnaderna i respons/turbolag mellan ett större och två mindre är nu så liten att man knappt kan motivera de ökade kostnader och besvärligare installation som dubbel uppsättning ger.

För att eliminera turbolag bör du satsa på ett turboaggregat av nyare modell som har god verkningsgrad vid den effekt du är ute efter, friare insugs- och avgasvägar samt väl anpassade rördragningar (insug och avgas). Mycket kan också åstadkommas med en bra mappning. En radikal men väl fungerande lösning (när den är korrekt installerad och avstämd) är annars att köra en kombination av kompressor och turbo.

00-02: BMW/Alpina B7 Turbo '80 - 05-06: Nissan Skyline R33 GTR '95 - 06-XX: Nissan Skyline R34 GTR '99
09-09: Ford Sierra Cosworth 4x4 '92 - 09-11: BMW/Alpina B10 V8 '97 - 11-xx: Maserati 3200 GT '99
Commodum Habitus Ex

1 417 Inlägg
30 april 2007
#17
Bra skrivet Alecci och Mebb


1 004 Inlägg
1 maj 2007
#18
heja lasbils agregat smile

"Det är ingen som kommer ihåg en fegis"

7 Inlägg
1 maj 2007
#19
Min cosworth är ketchup modell grövre! big_smile

1000rpm brum brum inget händer

2000rpm brum brum brum inget händer!

3000rpm Brum brum  INGET HÄNDER!! weeeeeeeeeeeeiiiiiiiiiiiiiiii börjar låta från motorutrymmet tongue

3500rpm SWOOOOOOOOOOOSCHHHHHHH! WEEEEIII!!! Laddtrycket kommer mellan 3000-3500rpm Från död bil till GALEN bil på 0.5sekunder.. Sen är det bara Le och känna tokeffekten komma och åka med i slangbellan ända upp till 7000rpm då det är dax å växla och då har man flåset uppe och det är non stop smile


Det är vad jag kallar ketchup effekt å jag älskar det!! lol
Senast redigerat av FordPrepp (1 maj 2007)


80 Inlägg
1 maj 2007
#20
....Vill man få bort ketchup-effekten så e de bara att slänga i en komperssor....den laddar fullt från första varvet!!! Vill man ha vrid från låga varv utan kompressor...köp V8!!!

De man inte har... å de man inte får....de gör man!!!!!


Sök