Har tittat på 4 st olika basar som har lite lägre RMS angivelse, typ 250W, och stoppat in värdena i mitt beräkningsprogram. Räknade på basreflex för alla. Basarna är:
RF Punch 210S4
Infinity REF 1050W
JBL GTO 1002D
GAS Metal 12
Det finns ju inte så många värden på dessa basar, men tillräckligt för att kunna simulera en låda iaf. Faktiskt så verkar GAS 12 inte så tokig i en basreflex, den har högst känslighet i fri luft. Iof får den lite lägre känslighet än de andra när den sitter i en låda, men den spelar ändå aningen högre när man jämför alla basarna med samma inmatad effekt.
Det är inte mycket högre som den spelar, kanske 1dB teoretiskt, så att det är inte speciellt märkbart. Det går att få lite högre baspeak så att den spelar högre förstås.
Nu ville du ha en färdigbyggd låda antar jag, men det går inte att räkna på en sådan. Då måste man nog ha hört den lådan för att kunna uttala sig, det har jag inte gjort. Frågan är vad andra tycker om mitt förslag, att köpa en GAS Metal 12 alltså. Fast dessa basar säljs i tvåpack, vet inte om man får köpa bara en.