3319
Sök

Turbotrubbel? A4 -96

81 Inlägg
2 maj 2007
Trådstartare
#1
Hej!

Jag har en Chippad audi A4 1.8t års mod 96 som är lite jävlig mot mig och tänkte om jag kanske kunde få hjälp av någon här istället för att behöva lämna in den och betala 1000:-/timme för att få den kollad.

Turbon beter sig helt knasigt.
Innan den började knövla så laddade den ca0.7 på 2:an 0.9 på 3:an och 1-1,1 på 4/5:an

På sistone har den börjat rossla och gå konstigt, för det mesta så orkar den ladda ca 0,5-0,6 på all växlar men ibland så vill den inte ladda mer än 0.2-0,3 men det kan släppa efter några gaspådrag.

Vore förbannat jävla megatacksam om någon som vet något kan skriva några rader som underlättar att jag kanske kan ordna det hela själv.

Är det något som kan uppstå för att klockan pajjat eller att wastegaten strular eller är det kanske bara nån tryckslang som läcker? har turbon gått åt skogen?

Mvh!


81 Inlägg
2 maj 2007
Trådstartare
#2
Bör kanske påpeka att det är jävligt svart och sörjigt på piporna på avgassystemet, otänd bensin?
Den röker inte svart iaf? tongue


81 Inlägg
3 maj 2007
Trådstartare
#3
Ingen som har någon aning? neutral


Ägare till en Volvo XC 70
62 Inlägg
3 maj 2007
#4
Hejsan!

det du kan göra är att kolla om turbon får olja. att du inte har något läckage till turbotrycks mätaren. sen kan det vara din luftmasse mätare som är trasig.


81 Inlägg
4 maj 2007
Trådstartare
#5
Tack för svaret ja ska krypa under huven imorn och härja lite, hur gör man för att kolla så turbon får olja /luftmassemätarens funktion? Min första turbobil så jag är relativt nollad yikes


Det som är på avgassystemet är typ svart tjock sot med något som ser ut som små metallflisor i... Det känns mindre betryggande!

Mer svar uppskattas MYCKET!

Är även intresserad om det finns någon i Karlstad trakten som kan kolla upp saken åt mig. jag betalar bra.

Mvh


61 Inlägg
4 maj 2007
#6
tyvär låter d som turbon börjar ge upp kolla så den får smörjning ordenkligt!

81 Inlägg
4 maj 2007
Trådstartare
#7
Hur kollar man om turbon är på väg att ge sig? Det kan inte vara så att chippet fått fnatt?


81 Inlägg
6 maj 2007
Trådstartare
#8
Jag får ta och lämna in den helt enkelt sad

Någon som vet en verkstad som håller rimliga priser och som är skickliga inom Karlstads/Säffle/Åmål/Arvikas gränser?

Mvh.


81 Inlägg
10 maj 2007
Trådstartare
#9
Fick hjälp av en kille och han ansåg att det antagligen är magnetventilen som kärvat ihop då den får ett laddtryck men det är bara runt 0.5 som är orginal.

Så nästa steg i härvan får bli att byta magnetventil!


81 Inlägg
16 maj 2007
Trådstartare
#10
status upd på denhär:

Bytte magnetventilen idag och det hjälpte inte ett jävla skit hmm

Någon som vet vad jag borde prova härnäst?


Fordonstekniker
1 740 Inlägg
16 maj 2007
#11
Verkstad, felkodeläsning, och sen en kanske en dyr räkning

Lev livet, det kan ta slut fort

81 Inlägg
21 maj 2007
Trådstartare
#12
Nej usch, det lät inte kul för min lilla löning big_smile

Har läst av felkoder på den och dom kommer upp här snart smile


93 Inlägg
21 maj 2007
#13
dra ur sladden till luftmass.....  å kolla vad som händer, sportluftfilter brukar INTE vara så snälla mot den...

81 Inlägg
21 maj 2007
Trådstartare
#14
Thnx för tipset, den ska vara ganska nyligen bytt men jag ska faktiskt ge mig på och testa det imorgon!

Var idag ute och tog ett provvarv med bilen btw, den gick bra och laddade sina 0.5 bar (som den inte ska göra men det var inget skak eller oljud under huven iaf). En gång lyckades jag t.om få den att ladda 0.7 på 3:an samt att jag fick den att skrika lite småilla under huven när jag tryckte bottgas på 2:an en gång (som jag gjorde flera gånger men endast en gång blev det livat åt fel håll)

Livet är bra jävla underbart  neutral


64 Inlägg
21 maj 2007
#15
Lossa luftintaget till turbon, och känn om axeln är glapp.
Hadde en bil inne i dag på jobbet där turbon hadde gett vika, glappade nästan 8 mm åt sidorna big_smile, sörjigt i hela avgasröret..
Kan vara värt å kolla innan du lämnar in för felsökning..


81 Inlägg
22 maj 2007
Trådstartare
#16
FELSÖKNING!!!


Control Module Part Number: 8D0 907 557
Component and/or Version: 1,8l R4/5VT MOTR HS D05
Software Coding: 04001
Work Shop Code: WSC 00000
7 Faults Found:
18010 - Power Supply Terminal 30: Voltage too Low
P1602 - 35-10 - - - Intermittent
17735 - Knock-Control: Cylinder 3: Regulation Limit Exceeded
P1327 - 35-10 - - - Intermittent
17736 - Knock-Control: Cylinder 4: Regulation Limit Exceeded
P1328 - 35-10 - - - Intermittent
16716 - Knock Sensor 2 (G66): Signal too Low
P0332 - 35-10 - - - Intermittent
16705 - Engine Speed Sensor (G28): Implausible Signal
P0321 - 35-10 - - - Intermittent
00575 - Intake Manifold Pressure
11-10 - Control Limit Not Reached - Intermittent
16500 - Engine Coolant Temp. Sensor (G62): Implausible Signal
P0116 - 35-10 - - - Intermittent



ooooh låter inte kul big_smile Elfel perhaps? Jag tror chippet ställer till med bekymmer!


36 Inlägg
22 maj 2007
#17
Dom flesta fel är ju trots allt intermittenta (tillfälliga)

hmms sitter de inte en helvetes massa tempgivare/tryckgivare på audi?

vilka koder kommer tillbakx om du raderar alla felkoder?


81 Inlägg
22 maj 2007
Trådstartare
#18
Inga (då testade vi att hårdköra den på en kortare tid) efter nollningen. Den ville dock fortf inte ladda fullt ut yikes

Jag ska ge mig på att byta allt vad tändstift och Olja är samt prova att plugga ur lmm:en


81 Inlägg
22 maj 2007
Trådstartare
#19
00575 - Intake Manifold Pressure: Control Limit Not Reached

# Pressure Unit for Turbo Charger defective (Tryckenhet på turbon, hela turbon typ?)
Kan tänka mig att det är detta som är felet precis som "Deathwish" skrev innan?
Vet dock inte exakt vart Luftintaget till turbon sitter?

# Solenoid Valve for Boost Pressure Control (N75) defective (Magnetventilen är bytt och sprillans)

Och nu är jag ute och snurrar lite här men med tanke på att givarna till kylarvätskan är trasiga/felaktiga kanske kan göra att turbon inte vill ladda fullt ut? För att komma upp till 0.5bar som den laddar nu är inga direkt större problem så turbon borde inte vara på väg att kalva


36 Inlägg
22 maj 2007
#20
Verkar som om wastegaten är trasig kanske?

kan ju även vara nån givare på insuget..

om tempgivarna är trasiga så får ju styrenheten fel värde och fetar på alternativt magrar av!!



Sök