2694
Sök

Volvo 854 -96 2.5 SE - Kabeldragning till slutsteg

7 Inlägg
2 maj 2007
Trådstartare
Jo, jag är inte så grymt kunnig när det kommer till bilar, men vågar gör jag, så de mesta klarar man ändå smile

Fast nu har jag stött på ett hinder jag inte vet hur jag skall lösa och då får man ju höra med andra wink

Jo det är så att jag ska dra kablar till slutsteg, och jag vet inte riktigt hur jag ska dra strömkabeln från batteriet till slutsteget, resten klarar jag enkelt av för de va lite enklare.

Jag har kollat runt lite på några olika forum och de är många som säger att man kan ta bort en "plastplupp" som sitter mot instrumentbrädan under motorhuvven, men jag har alla tillval som finns typ på bilen så alla de hålen är upptagna sad

Sen såg jag i ett annat forum att man kunde dra via säkrings dosan, men fick aldrig se några bilder. Plus det där med säkringar vill jag inte hålla på med för mycket om jag verkligen inte behöver det.

Men om vi nu ska komma till saken, någon som vet nått bra sätt att dra kablarna på? smile
Skulle föredra om någon kunde skicka med någon bild på hur de gjort och så om ni orkar, men annars duger lite tips.

Tack för er tid att läsa detta.
Senast redigerat av CareBear (2 maj 2007)

Utanlem
895 Inlägg
2 maj 2007
Har du försökt? de e busenkelt.. båda sätten du beskriver funkar... jag drog de genom tillbehörsanslutningen dock.. ser finare ut.

Volvoturbo For Life
366 Inlägg
2 maj 2007
Jaja....de e bara att göra som du själv känner. Men så länge kabeln inte syns å e ivägen så e de bara att dra....ta de lugnt me plastlister å sånt bara.....e riktitg ömtåliga om man inte e varsam...

En gång Volvo, Alltid Volvo

7 Inlägg
2 maj 2007
Trådstartare
Saken är den att alla tillbehörsuttagen är upptagna utav andra saker, så jag måste dra den genom säkrings lådan då?

Jag har tagit en titt vid den men vågar inte lossa lådan utan att vara säker på att de går att dra under den? Och inte bara de, hur ska jag dra den vid lådan? genom att borra hål i fästet som går ut en bit mot rutan?

Som sagt, hade uppskattat om någon tog en bild och drog en ring runt om hur de gjort, oavsett om de gjort via tillbehörsuttagen eller via säkrningen (dock helst säkringen)

Tack för svar iaf smile

Volvoturbo For Life
366 Inlägg
2 maj 2007
Hmm...Jo. Jag vet faktiskt inte hur de e draget på min 850, har inte kollat så noga för de va redan draget när jag köpte den. Men nåt höl borde finnas...Ska kolla upp hur de e draget i min....

En gång Volvo, Alltid Volvo

7 Inlägg
2 maj 2007
Trådstartare
Men om jag ska dra det vid säkringen så är det väll ingen fara att strömkabeln ska störa något där? och det gör väll inget om man borrar ett hål och sen silikonar ordentligt runt om det?

Vill inte få några problem efteråt. Och jag ska få det att funka i helgen annars kommer det aldrig bli av hmm

Men det ska nog gå bra om någon som hade dragit det vid säkringen kunde visa en bild bara wink  Skulle underlätta det avsevärt!  Är grymt tacksam för en sådan bild!

184 Inlägg
2 maj 2007
Om du kollar vid torpedväggen så kan de gå ett plaströr som kommer ut under instrumentbrädan vid pedalerna. Jag hade iaf ett rör där på min 850. som jag drog genom och det var väldigt smidigt. Sedan bara undra listerna och bakåt.

MvH: Johan

7 Inlägg
2 maj 2007
Trådstartare
Ok, får ta en titt imorron på de, låter bra om de nu finns de smile isf blir det enkelt att dra och jag får lite dunk i helgen, hoppas bara min 10" rockford fosgate Punch P2 räcker så de inte blir kasst, tycker iofs ljudet jag har redan är grymt, men man känner inte basen så bra, man hör mest dunket men jag vill att de ska gunga lite med utan att hela bagaget tas upp  cool

184 Inlägg
2 maj 2007
CareBear skrev:
Ok, får ta en titt imorron på de, låter bra om de nu finns de smile isf blir det enkelt att dra och jag får lite dunk i helgen, hoppas bara min 10" rockford fosgate Punch P2 räcker så de inte blir kasst, tycker iofs ljudet jag har redan är grymt, men man känner inte basen så bra, man hör mest dunket men jag vill att de ska gunga lite med utan att hela bagaget tas upp  cool

Vad har du för bil? Jag problem att få fram den rätta basen jag med. men ska köpa nytt snart så får hoppas på de. Lycka till då

7 Inlägg
3 maj 2007
Trådstartare
Volvo 854 -96 2.5 SE

Köpt en 10" Rockford Fosgate Punch 2
Byggt egen låda i 22mm spånskiva
Köpt billigt slutsteg 1000kr från Gas
Sedan köpte jag färdigt kabelpaket från Rockford
Och de jag har kvar att köpa är en hög->lågnivå kabel från BRL för runt 150kr och en snabbkopplingslucka till baslådan samt ett AMP uttag till stereon för de är Volvos orginal saker smile vill inte sabba looken med ny ful CD spelare, plus att volvos orginal radio har grymt bra radio med tongue

184 Inlägg
3 maj 2007
CareBear skrev:
Volvo 854 -96 2.5 SE

Köpt en 10" Rockford Fosgate Punch 2
Byggt egen låda i 22mm spånskiva
Köpt billigt slutsteg 1000kr från Gas
Sedan köpte jag färdigt kabelpaket från Rockford
Och de jag har kvar att köpa är en hög->lågnivå kabel från BRL för runt 150kr och en snabbkopplingslucka till baslådan samt ett AMP uttag till stereon för de är Volvos orginal saker smile vill inte sabba looken med ny ful CD spelare, plus att volvos orginal radio har grymt bra radio med tongue

Okej.. Hoppas att steget driver på den bra då. Blir nog kanon. har du nå bilder på hur lådan blev??

Sök