3027
Sök

Filtrera bort bas från 4"coax hur göra?

4 Inlägg
3 maj 2007
Trådstartare
Tjenis!

Nu är det så att jag köpt nya frontar till billjudet! det blev 4" coax högtalare.
De drivs av HU, men nu är det så att jag vill filtrera bort det mesta av basljudet från dessa då de slår igenom så fort jag börjar att dra på big_smile
Hur skall jag göra eller vad ska jag köpa!? tipp och gärna länkar!!
Anläggningen i övrigt är drivna av slutsteg med 2x12bas 8" coax..
//Danne

1 631 Inlägg
3 maj 2007
Du kan välja på ny cd, koppla via (nytt?) steg eller köpa så kallade "bass-blockers", dvs lösa delningsfilter. Ett annat alternativ är att koppla om dina grejor så du kör 4" på steg och 8" på cd. Misstänker att du har 8" bak.

Exakt hur är det kopplat idag och vad är det för grejor?

// Gurra
BMW 530 med Alpine F1 Status, Scanspeak Illuminator, 2 x Genesis DMA, 4 x Genesis DMX
Tävla i bilstereo? Besök Svenska Bilstereoförbundet för info.

1 171 Inlägg
3 maj 2007
Vad du gör använd inte passiva filter, de fungerar inte vi de frekvenserna pga elementens impedanspeak bland annat.

Om din huvudenhet har en funktion som heter Front Image Enhancer (FIE) så har du tur för den skär nämligen av basen från framkanalerna (och höga frekvenser från bakkanalerna) på huvudenheten.

Annars är nog enda sättet att använda ett separat slutsteg till fronthögtalarna. Kan du inte koppla in 4":arna på samma slutstegskanaler som 8":arna? Parallellt alltså? Klarar slutsteget 2ohm eller vad det nu blir i ditt fall? Då kan du ju använda slutstegets inbyggda filter och dela av ordentligt mot basarna.

6 851 Inlägg
3 maj 2007
zoopåse skrev:
Vad du gör använd inte passiva filter, de fungerar inte vi de frekvenserna pga elementens impedanspeak bland annat.

När jag har kört med filter, så har det funkat ganska så ok. Vist är det bättre om man kan dela aktivt, men har man inte ekonomi till att köpa ett steg till så funkar det med att sätta så kallade bass-blockers..

1 171 Inlägg
3 maj 2007
Problemet ligger i att de bara dämpar under och över resonansfrekvensen hos högtalarna som lämnas i stort sett orörd. Det blir en resonant topp vid den frekvensen. Det blir lite som att använda ett element med extremt högt qts.

SM-Guld Billjud 2007&08
2 353 Inlägg
5 maj 2007
zoopåse skrev:

Om din huvudenhet har en funktion som heter Front Image Enhancer (FIE) så har du tur för den skär nämligen av basen från framkanalerna (och höga frekvenser från bakkanalerna) på huvudenheten.

Annars är nog enda sättet att använda ett separat slutsteg till fronthögtalarna. Kan du inte koppla in 4":arna på samma slutstegskanaler som 8":arna? Parallellt alltså? Klarar slutsteget 2ohm eller vad det nu blir i ditt fall? Då kan du ju använda slutstegets inbyggda filter och dela av ordentligt mot basarna.

????

Det funkar hur bra som helst med passivt filter till de koaxerna. En konding av valbar storlek för den frekvens man vill dela vid gör susen.

mvh Jonas

Svensk Mästare 2007 och 2008 i billjud
Svenska Bilstereoförbundet - anordnar SM i Billjud
http://www.bilstereoforbundet.se
Grundare av N-core, tillsammans med en annan rauk!

542 Inlägg
6 maj 2007
Vilken är den lägsta frekvens att dela på när det gäller 4" koax? Kan tänka mig att det är olika för olika högtalare, men på ett ungefär.

21 761 Inlägg
6 maj 2007
Under 80-90 Hz kan de inte ge speciellt mycket tryck, jag vill nog dela vid 90-100 Hz iaf.

Sök