3563
Sök

Orolig tomgång Audi A4 1.8T -95

35 Inlägg
5 maj 2007
Trådstartare
#1
Tjenare,

Jag vet det finns fler trådar om detta men jag har inte fått ut något av dem plus att jag inte har 100% samma symtom.

Som rubriken säger, orolig tomgång, stadig för det mesta, men ofta när man stannar vid trafikljus osv gör han en gungning eller flera, går ner till 500-600rpm sen upp igen till 900-1000 som han ligger på normalt.

Många säger luftmassemätaren e på gång in i väggen, men jag har inga problem med prestandan på högre varv som många andra har som har fel på den.

Dessutom har soppaförbrukningen ökat lite granna, kanske 10-20%

Har ett K&N filter i orginalboxen, inget öppet filter. Det är av tyg lr liknande, kollat det och de ser fint ut, satt knappt nån skit i de.

Sitter också ett "steg1" chip i han, vet dock inte vilket märke eller så.

Bilen har fungerat klockrent i 2 månader, nu senaste dagarna har detta fenomen uppstått.

Vore tacksam om man kunde få lite tips eller så om vad man kan göra för att kolla vad det är som är fel. Innan man går o köper en ny luftmassemätare för 3k sad

Hört att man kan koppla ur "lmm":en och se hur tomgången är då.
Men jag vet inte ens var den sitter....

tacksam för svar !

// Eric
Senast redigerat av bny (5 maj 2007)


197 Inlägg
5 maj 2007
#2
du har inte satt på en öppen dump då??

Vart jag mig i världen vänder skall jag göra svarta ränder...

35 Inlägg
5 maj 2007
Trådstartare
#3
nej jag har inte satt på en öppen dump, vet att det skall vara återcirkulerande på dessa.
enda jag vet om dumpen är att den e bytt på audi/vw verkstad 2005 har ja för mig, har kvitto. antar dem byter till orginal.


197 Inlägg
5 maj 2007
#4
ok...då e de bara lmm som jag kan tänka mig sitter mellan filterboxen å turbon

Vart jag mig i världen vänder skall jag göra svarta ränder...

35 Inlägg
5 maj 2007
Trådstartare
#5
vet du om den nås lätt eller ere ett jävla meck att få tag på skiten?


197 Inlägg
5 maj 2007
#6
tror det skall vara lätt.. har eftermarknadssprut på min så jag kör med mapsensor:-)

Vart jag mig i världen vänder skall jag göra svarta ränder...

Långsam Perfektionist
4 800 Inlägg
6 maj 2007
#7
Stiften har inte gått och blivit dåliga på äldre dagar då? smile

Audiot som råkat ut för Subarusjukan

550 Inlägg
6 maj 2007
#8
Gasspjällen har en tendens till att gå isönder på dom årsmodellerna.


Fordonstekniker
1 740 Inlägg
6 maj 2007
#9
Åk till en Audi verkstad, så kan dom läsa av felkoderna. Då får du exakt svar på vad som är fel.

Lev livet, det kan ta slut fort

35 Inlägg
6 maj 2007
Trådstartare
#10
Mäki skrev:
Stiften har inte gått och blivit dåliga på äldre dagar då? smile

den är nyservad för ca 3 veckor sedan, olja, stift osv


Beredare
561 Inlägg
6 maj 2007
#11
Ja du... Låter som min gamle Audi Coupe -91 gjorde.... En stor spricka i insugslangen... Gummit spruckit.... big_smile

Inte tror jag detta hjälper dej men likadant fel iallafall.... wink tongue

Mvh Jonas

Quattro Is The Shit!
441 Inlägg
6 maj 2007
#12
Troligvis är det LMM:n? En utbytes LMM kostar inte många kronor big_smile 600kr typ.
Men som någon sa, åk till en verkstad och gör en felsökning (alt. om du känner någon med VAG-Com)
Bor du i GBG-området kan jag kolla upp den för dig...

"If It Got Tits Or Wheels It Will Get You In Trouble..."
fastOne.se
Hi-Tuning.com

4 586 Inlägg
5 augusti 2007
#13
min går sådär när min ac är på annars lungt på 900 varv tror det kan vara så på din med skulle det vara LLm mätaren så kan den gå fett det gjorde min bluddrade som bara den


1 813 Inlägg
5 augusti 2007
#14
jag har exakt lika dant på min skoda 1,8T  har varit så sedan jag köpte den..
fast jag har öppendump och öppetfilter.. men jag har inget ont utav det så för mig får det gå så:P

Åk före du så väntar jag på dig där..!

35 Inlägg
7 augusti 2007
Trådstartare
#15
han började gå stabilt igen efter någon vecka bara, så nu har jag inga problem med det längre smile


4 586 Inlägg
7 augusti 2007
#16
dj_padde skrev:
jag har exakt lika dant på min skoda 1,8T  har varit så sedan jag köpte den..
fast jag har öppendump och öppetfilter.. men jag har inget ont utav det så för mig får det gå så:P

man ska inte ha öppen dump på en 1.8t motor den tar skada av det trycket ska gå genom luftmassemätaren inte ta någon annan väg


1 813 Inlägg
7 augusti 2007
#17
jag vet.. men jag vill ha dump.. å känner många med 1,8L T motor och ingen utav dom jag känner har haft några problem med sina bilar.. å min bil har haft dump i över 1 år så jag tror inte det e några problem förutom att tomgången blir lite orolig men så länge bilen inte dör så e det skit samma:P + den dricker kanske lite mer bensin med men den smällen får man ju ta.. ingen större skillnad man märker tycker jag.. visst T.M.C som chipa bilen sa att den skulle bort för jag tappade effekt men märkte inte skillnaden med orginal dump å öppendump..  !!

Åk före du så väntar jag på dig där..!

1 813 Inlägg
7 augusti 2007
#18
såg att du hade öppet filter på din golf med det ska du inte heller ha på den motorn efter som du har lmm å den tar skada utav det.. å har du märkt nått utav det? ne så spela inte så stor roll vissa säger att det e dåligt vissa säger det e ingenstörre skillad bara att den håller kanske inte sina 25-30 tusen mil
men en bil över 20 tusen mil e inte värt ett skit ändå så spela roll:P hehe!!

Åk före du så väntar jag på dig där..!

///R-Rated
518 Inlägg
8 augusti 2007
#19
Min bil dog precis när bilkön man fastnat i började röra sig.. det var riktigt jobbigt. 3000 kr kostar det om din bil är äldre än 97

LMM är generelt dåliga på VAG

/// BMW M3 E92 - Projekt
/// M3 e46 projektbilder
If God doesn´t drive BMW, then why is the sky blu n´white


Sök