3276
Sök

Jonase79 - VW GOLF 1 TURBO - Spöa Tyska Prestandavagnar -

Konsult , Egen företagare
16 Inlägg
6 maj 2007
Trådstartare
#1
Ett projekt jag kom på över en fika rast...köpte en bil o lite grejjer..här e man nu smile

http://www.garaget.org/gallery/archive/44009/16406/44009-83301.jpg

Tanken med denna bil är att den ska bli så pass snabb och välbyggd/komplett att man ska kunna kliva ut på morgonen starta den problemfritt och åka till jobbet sedan direkt vända upp mot Mittsverigbanan en Onsdag kväll och dänga av lite häftigare "prestandavagnar" Porsche, Rs2:or, etc..

Bilen är ifrån 1983 och är vad jag kan utläsa en "SPECIAL", trodde först det var en "PIRELLI" golf jag köpt men det visade sig vid en närmare koll att så var ej fallet.

1.8L och 8V samt 112Hk är orginal specifikationen på moroten från fabrik.


Så...en kort beskrivning då vad som är gjort och ska göras samt spec över mods:


MOTOR:

1.8L G60(PG) Motor
- Block hornat
- Mahle 81mm kolvar, blästrade och coatade (keramiskt värmebehandlade) kolvtoppar
- Stakar viktade och polerade med kolvar
- Goetze kolvringar och nya packningar/boxar till hela bottendelen.
- MLS toppstålpackning
- ARP bular
- Lättat svänghjul ca 5kg
- Sachs motorsport tryckplatta
- Sellholms 4-puckad sinterlamell

- Garret Airsearch T03/Hybrid - Max hk ca 330hk
- Schrick gjutet turbogrenrör
- 3" Downpipe > 2,5" flexrör > 2,5" med 1 ljuddämpare

- Modifierat insug med ca 3L plenum och större spjällhus/Tps
- 2,5" tryckrör i aluminium
- Intercooler ca  580x280x76 - Bar n Plate
- TurboXS öppen justerbar avlastningsventil

- Gröna 465cc@3,8bar R-spridare (ska köras i 4bar)
- 4bar bränsletrycksregulator
- Walbro 255L extern bränslepump
- GM högeffektständspole - Wasted fire-
- Link dubbel tändförstärkare
- Link G3 styrsystem
- Taylor 8mm tändkablar

Växellåda/Drivlina:

- VW 02A Vajerlåda (Corrado,VR6 etc) - Redline shockproof olja
- Nya EMPI drivaxlar från VW Scirocco 16v med 100mm knutar

Bromsar:

- Fram: Girling G60 ok med adapters och 280mm bromsskivor från Corrado G60
- Bak: Orginal
- Stålomspunna bromsslangar
- Bromsvätska typ DYR

Chassie/väghållning

- Supersport chassie sats 60/60
- Polytheran bussningar till hela chassiet
- Förstärkta stag i svetsat i kupe´längs golv (EJ BUR)
- Grövre kränghämmare bak

http://www.garaget.org/gallery/archive/44009/16406/44009-83305.jpg
http://www.garaget.org/gallery/archive/44009/16406/44009-83309.jpg
http://www.garaget.org/gallery/archive/44009/16406/44009-83312.jpg
http://www.garaget.org/gallery/archive/44009/16406/44009-83315.jpg
http://www.garaget.org/gallery/archive/44009/16406/44009-83313.jpg
http://www.garaget.org/gallery/archive/44009/16406/44009-83318.jpg
http://www.garaget.org/gallery/archive/44009/16406/44009-83321.jpg
http://www.garaget.org/gallery/archive/44009/16406/44009-83324.jpg
http://www.garaget.org/gallery/archive/44009/16406/44009-83329.jpg
http://www.garaget.org/gallery/archive/44009/16406/44009-83317.jpg
http://www.garaget.org/gallery/archive/44009/16406/44009-83311.jpg
http://www.garaget.org/gallery/archive/44009/16406/44009-83307.jpg
http://www.garaget.org/gallery/archive/44009/16406/44009-85157.jpg


Bilen byggs och konverteras för fulla muggar i skrivande stund och jag hoppas kunna bromsa bilen hos MOTORNORD i deras Dynapack före Juli månad!

Förändringar och nya ideer sker ständigt så ovan nämnda saker är preliminära tills bilen rullar wink

Förväntad effekt: 285-305Hk

Bilens totalvikt inkl förare beräknas till ca 950-1000Kg

Lägger in fler bilder på motorn och dess ihopsättning samt lite avgasbygg bilder och förstås all turboporr som kan tänkas vara av intresse smile

Kommentera gärna med ris o ros samt förslag och ideer på förbättringar/ändringar.

Har säkert glömt en massa saker men d dyker väll upp smile

TACK TILL:

Ragnar "Ragge" för Tig och montering/bygg av "turbosystemet"!
Mattias "Johlsson" Ohlsson för assistans och ideer!
Thomas "Tåta" Wahlström för mek och rostlagning etc!
Mange B för turbo och grenrör!
Mattias Humble aka GOLFMANNEN för stöd/mentor delen i bygget!
Jörgen knutsson för hemliga recept och beprövade JAKAN knep!
Kenneth Andersson på Motortjänst för "tändspole" hjälp smile
Roger & Jouni på Motornord för styrsystem och framtida support/justeringar
Camilla min gravida SAMBO för att jag får bo kvar hemma wink *pöss*


/ J
Senast redigerat av Jonase79 (9 maj 2007)

- I Am A Turbo Junkie! -

Darth Vader
1 644 Inlägg
6 maj 2007
#2
Skoj projekt, det här vill vi se mycket mer av!

Braaaaap?

248 Inlägg
6 maj 2007
#3
Detta kan bli ballt:D

Magnus Betnér - "Det är blattar eller hur? Det ska lysa blått under bilen, skit i fall det går och öppna dörr jävlarna"

396 Inlägg
6 maj 2007
#4
Fan vad jag skulle garva om du drog porschar med den!!! bra ide och jobba på!

Proljece?
1 464 Inlägg
6 maj 2007
#5
Ser nice ut smile lycka till hoppas den spöar nått coolt big_smile

Volvo duger till å plocka potatis och skörda med.
Ta bort parabolen på skuffen om du vill slippa alla fåglar!

SSS -12
3 217 Inlägg
6 maj 2007
#6
Respekt på din tankegång... Men hur hade det varit att lägga in en Escort Cosworth-motor i den? smile

Jag snortar inte kola, jag röker inte på... Är man redan dum i huvet, är det fel väg att gå! - Sabotage, Epilog, Här och nu

Reparatör
630 Inlägg
6 maj 2007
#7
Fuckface skrev:
Respekt på din tankegång... Men hur hade det varit att lägga in en Escort Cosworth-motor i den? smile

huuu sabba en golf med fordjunk;)

nej fortsätt på dettta som e tänk .. trevligt trevligt


Konsult , Egen företagare
16 Inlägg
6 maj 2007
Trådstartare
#8
Fuckface skrev:
Respekt på din tankegång... Men hur hade det varit att lägga in en Escort Cosworth-motor i den? smile

hehe nää smile . inte skända inte!

- I Am A Turbo Junkie! -

2 123 Inlägg
6 maj 2007
#9
Jonase79 skrev:
Fuckface skrev:
Respekt på din tankegång... Men hur hade det varit att lägga in en Escort Cosworth-motor i den? smile

hehe nää smile . inte skända inte!

Bygger du vidare på den motorn som var i när du köpte den eller är det en annan motor nu ?
Sen undrar jag nog varför du inte bygger på VAG 1.8T som sitter i Golv IV ?
Dom brukar man ju kunna ta ut grymmt mycket hästkrafter ur ?
Annars ett jävligt ballt projekt helt enkelt : )

Långsam Perfektionist
4 800 Inlägg
6 maj 2007
#10
Roligt projekt! Bara att jobba på big_smile

Audiot som råkat ut för Subarusjukan

Konsult , Egen företagare
16 Inlägg
6 maj 2007
Trådstartare
#11
Rolig jämförelse smile

Nedanstående siffror är just bara siffror!...dom säger bara hur många kilovikt varje hästkraft måste bära runt på, ger en liten fingervisning ang prestandan på bilen , DOCK spelar så många andra parametrar in.

Ngra effekt/viktförhållande på tyska pretsandavagnar:

Porsche 911 GT2 - 2004  - Pris: 192.000USD
1440Kg / 483Hk  = 2,981Kg/Hk
402m = 12sek

Dodge Viper RT/10 - 1997 - Pris: 58.500USD  (Ej tysk men...snabb smile)
1560Kg - 450Hk = 3,466Kg/Hk
402m = 13sek

Chevrolet Corvette Z06 - 2006 Pris: ? (Ej tysk men...snabb smile)
1420Kg - 500Hk = 2,84Kg/Hk
402m = 13sek

Audi RS4 - 2005 - Pris: 66.000USD
1792Kg - 420Hk = 4,266Kg/Hk
402m = 12,8sek

Bmw M3 E46 CSL - 2003  Pris: ?
1385Kg - 360Hk = 3,85Kg/Hk
402m = 13sek?

VW GOLF TURBO - 1983
950Kg - 300Hk = 3,166
402m = 11,9 - 13Sek? (troligtvis mer närmare 13sek smile


Källa: www.supercars.net
Senast redigerat av Jonase79 (6 maj 2007)

- I Am A Turbo Junkie! -

Konsult , Egen företagare
16 Inlägg
6 maj 2007
Trådstartare
#12
Fredrik.Gustavsson skrev:
Jonase79 skrev:
Fuckface skrev:
Respekt på din tankegång... Men hur hade det varit att lägga in en Escort Cosworth-motor i den? smile

hehe nää smile . inte skända inte!

Bygger du vidare på den motorn som var i när du köpte den eller är det en annan motor nu ?
Sen undrar jag nog varför du inte bygger på VAG 1.8T som sitter i Golv IV ?
Dom brukar man ju kunna ta ut grymmt mycket hästkrafter ur ?
Annars ett jävligt ballt projekt helt enkelt : )

Nej, motorn är ifrån en Corrado G60 (Kompressor)

VAG 1.8T är det väldigt många som bygger på...sedan fanns alla "motor" grejjer mer lr mindre redan från start, så valet vart ganska enkelt smile

Tack!

/J

- I Am A Turbo Junkie! -

99 Inlägg
7 maj 2007
#13
Underbart projekt...blivit lite småkär i dom äldre golfarna med större motorer i...ett projekt som helt klart kommer följas big_smile
Keep up the good stuff


Avstängd
23 Inlägg
7 maj 2007
#14
Kul att köra tråkigt att synas i är min gissning.. Ägde sj en likadan fast med nån svag jävla bensinare i och inte fan är det en bil jag väljer före nån tysk/amerikansk sportvagn oavsett om jag blir avhängd eller inte...

Konsult , Egen företagare
16 Inlägg
7 maj 2007
Trådstartare
#15
sunblock skrev:
Kul att köra tråkigt att synas i är min gissning.. Ägde sj en likadan fast med nån svag jävla bensinare i och inte fan är det en bil jag väljer före nån tysk/amerikansk sportvagn oavsett om jag blir avhängd eller inte...

Well...

tanken med projektet är just tok rolig att köra...förstå själv frustrationen att sitta i sin nya porsche med bakåtslickat hår...pappas visa kort i handsfacket...o ska piska runt på stan en Lördag kväll, osså kommer en ful liten Golf 1 och bjuder upp till dans smile...som dessutom lämnar porschen bakom sig  smile



Skulle jag vilja ha en glidar bil eller ja ngt att synas i som du säger skulle jag oxå välja en tysk/amerikansk sportvagn före golfen..alla dagar i veckan...såklart smile

- I Am A Turbo Junkie! -

Konsult , Egen företagare
16 Inlägg
7 maj 2007
Trådstartare
#16
skånefisken skrev:
Underbart projekt...blivit lite småkär i dom äldre golfarna med större motorer i...ett projekt som helt klart kommer följas big_smile
Keep up the good stuff

Tack firren smilesmile

- I Am A Turbo Junkie! -

Konsult , Egen företagare
16 Inlägg
7 maj 2007
Trådstartare
#18
Armada skrev:
Skitkul projekt! Helt klart fränt och spöa nya bilar! smile

Japp..det är mkt fränt i mina ögon smile

- I Am A Turbo Junkie! -

Rallykalle och kabeltattare
422 Inlägg
7 maj 2007
#19
Jonase79 skrev:
Rolig jämförelse smile

Nedanstående siffror är just bara siffror!...dom säger bara hur många kilovikt varje hästkraft måste bära runt på, ger en liten fingervisning ang prestandan på bilen , DOCK spelar så många andra parametrar in.

Ngra effekt/viktförhållande på tyska pretsandavagnar:

Porsche 911 GT2 - 2004  - Pris: 192.000USD
1440Kg / 483Hk  = 2,981Kg/Hk
402m = 12sek

Dodge Viper RT/10 - 1997 - Pris: 58.500USD  (Ej tysk men...snabb smile)
1560Kg - 450Hk = 3,466Kg/Hk
402m = 13sek

Chevrolet Corvette Z06 - 2006 Pris: ? (Ej tysk men...snabb smile)
1420Kg - 500Hk = 2,84Kg/Hk
402m = 13sek

Audi RS4 - 2005 - Pris: 66.000USD
1792Kg - 420Hk = 4,266Kg/Hk
402m = 12,8sek

Bmw M3 E46 CSL - 2003  Pris: ?
1385Kg - 360Hk = 3,85Kg/Hk
402m = 13sek?

VW GOLF TURBO - 1983
950Kg - 300Hk = 3,166
402m = 11,9 - 13Sek? (troligtvis mer närmare 13sek smile


Källa: www.supercars.net

Då min Mk2 väger 890kg så borde väl din väga bra mycket mindre?
Ballt projekt, kommer följa detta.


Konsult , Egen företagare
16 Inlägg
7 maj 2007
Trådstartare
#20
Owzer skrev:
Jonase79 skrev:
Rolig jämförelse smile

Nedanstående siffror är just bara siffror!...dom säger bara hur många kilovikt varje hästkraft måste bära runt på, ger en liten fingervisning ang prestandan på bilen , DOCK spelar så många andra parametrar in.

Ngra effekt/viktförhållande på tyska pretsandavagnar:

Porsche 911 GT2 - 2004  - Pris: 192.000USD
1440Kg / 483Hk  = 2,981Kg/Hk
402m = 12sek

Dodge Viper RT/10 - 1997 - Pris: 58.500USD  (Ej tysk men...snabb smile)
1560Kg - 450Hk = 3,466Kg/Hk
402m = 13sek

Chevrolet Corvette Z06 - 2006 Pris: ? (Ej tysk men...snabb smile)
1420Kg - 500Hk = 2,84Kg/Hk
402m = 13sek

Audi RS4 - 2005 - Pris: 66.000USD
1792Kg - 420Hk = 4,266Kg/Hk
402m = 12,8sek

Bmw M3 E46 CSL - 2003  Pris: ?
1385Kg - 360Hk = 3,85Kg/Hk
402m = 13sek?

VW GOLF TURBO - 1983
950Kg - 300Hk = 3,166
402m = 11,9 - 13Sek? (troligtvis mer närmare 13sek smile


Källa: www.supercars.net

Då min Mk2 väger 890kg så borde väl din väga bra mycket mindre?
Ballt projekt, kommer följa detta.

Jo, men ja hänger ju dit turbo..intercooler o lite xtra...samtidigt som jag slängt ut onödiga saker som reservhjul o hatthylla etc..stereo smile..på 1 ut kanske..

Kommer väga när den står klar smile...kanske inte ens lyckas få ut 300hk heller..den som lever får se smilesmile

men roligt ska d bli!

- I Am A Turbo Junkie! -


Sök