3246
Sök

Celica GT-four, nytt liv i 80talets rallyjärn

1 703 Inlägg
7 maj 2007
Trådstartare
#1
Tidigt våren 2007 blev suget efter en lekbil för stort, ett projekt letades fram på blocket.se, köptes ostartad (toyotor krånglar ju aldrig smile).

http://200sx.kicks-ass.net/henkebenke/img45d2d9a00a716.jpg
Den svarta huven byttes ganska direkt mot en röd orginalhuv.

Bilen visade sig ha problem att starta viket härleddes till ett strulade relä som byttes i frisk fläkt. Därefter hade en kabel i kabelstammen åkt ur databoxen vilket gav ett jävla startproblem, detta tog en vecka av felsökning att hitta.

http://200sx.kicks-ass.net/henkebenke/img45d34b9e0c2c0.jpg

Efter en testrepa med nya stift och olja konstaterades att bilen tryckte ur olja ur oljesticksröret, illa!

http://200sx.kicks-ass.net/henkebenke/img45d5abaa89ff7.jpg

Jag gjorde ett kompprov vilket gav svar på mitt problem.
http://200sx.kicks-ass.net/henkebenke/img45f110757b3aa.jpg

Det var lika bra att börja riva då det förmodligen är topplockspackningen, kolvarna eller kolvringar som är trasiga.
Bilen intog sin plats i garaget, nu skulle det skruvas big_smile
http://200sx.kicks-ass.net/henkebenke/img45ed8a982efae.jpg


http://200sx.kicks-ass.net/henkebenke/img45ed8a97a90b3.jpg

Sista motorkudden lossades och motorn hängde i lyften. Växellådan och fördelningslådan är en ganska stadig pjäs, så motorn drogs ur med lådan monterad underifrån.
http://200sx.kicks-ass.net/henkebenke/img45f6687dc3ec5.jpg

Stolt över bedrifte. Notera klumpen till växellåda/fördelningslåda och jämför den med storleken på motorn.
http://200sx.kicks-ass.net/henkebenke/img46100cf81435c.jpg

Ventillocket av, det är rengjort av tidigare ägare, brukar vara massa slam och äckligt till vevhusventilationen.
http://200sx.kicks-ass.net/henkebenke/img46100ddb226ad.jpg
http://200sx.kicks-ass.net/henkebenke/img46100dbfdf741.jpg

Toppen demonterades, toppackningen var hel och inga skador märktes på toppen. Vad kunde mitt kompfall bero på neutral
http://200sx.kicks-ass.net/henkebenke/img461e92ead8865.jpg

http://200sx.kicks-ass.net/henkebenke/img461e92ea7fa70.jpg

http://200sx.kicks-ass.net/henkebenke/img461e989d7c988.jpg

http://200sx.kicks-ass.net/henkebenke/img461e989d5c5e0.jpg

Tråget revs för att kunna inspektera kolvarna.
http://200sx.kicks-ass.net/henkebenke/img461e989c9ec32.jpg

Tråkigt nog såg 3 av kolvarna ut såhär:
http://www.garaget.org/archive/21225/42665/42665-442253.jpg

Godset spruckit mellan kompressionsringarna, mycket märkligt, vad kan det bero på? Felaktig toppackning, dvs för högt komp? Slitna kolvar? Hur som helst, jakt på ny motor har inletts, så skall denna motor renoveras medan bilen rullar.

Då bilen skall brukas som busbil behövs inte massa inredning och trams, ur med skiten fort fort fort.
http://200sx.kicks-ass.net/henkebenke/img463359829f092.jpg
http://200sx.kicks-ass.net/henkebenke/img46335982c231a.jpg
http://200sx.kicks-ass.net/henkebenke/img46335a05647c5.jpg

Nu skall lite uppstyvningsstag svetsas, samt några rosthål lagas.

Bifogar lite bilder som bevis på att meka med bilar inte behöver vara gravallvarligt smile

Växellådan lägger vi på hyllan
http://200sx.kicks-ass.net/henkebenke/img46100d03ef247.jpg

Titta måns, bakom dig!! En polsk jättebäbis
http://200sx.kicks-ass.net/henkebenke/img46101888c26cd.jpg

Råck änd råll
http://200sx.kicks-ass.net/henkebenke/img461018883aabc.jpg

Mer projekt
http://200sx.kicks-ass.net/henkebenke/img461018785d962.jpg


Tanken med Celican att den skall rulla på toyotaklubbens superstagekörning 28 juli, får se hur det går smile

jaja.. fortsättning följer.
Senast redigerat av henkebenke (19 november 2007)


1 060 Inlägg
7 maj 2007
#2
Trevligt projekt.... det här skall följas

uʍop ǝpısdn ǝdʎʇ uɐɔ ʎןןɐǝɹ noʎ ˙ǝnɹʇ sʇı ˙ןoן

109 Inlägg
7 maj 2007
#3
ser riktigt bra ut, kommer följa med stort intresse:D


1 703 Inlägg
11 maj 2007
Trådstartare
#4
Dags att uppdatera lite. Detta gjordes igår.

Dagen började bra, likt en fågelskådare dök jag på avtryckarknappen på kameran då jag såg detta härliga firmanamn.

http://200sx.kicks-ass.net/henkebenke/img46440749de8ea.jpg

Då kvällen gjorde entré blev jag sugen på att laga rost. Hade tidigare hittat lite på stötdämpartornen i bakvagnen.

http://200sx.kicks-ass.net/henkebenke/img4644074951ec6.jpg

http://200sx.kicks-ass.net/henkebenke/img46440749741af.jpg
Smygsmed som man är skickades lite ny plåt kvickt på.

Höger bak:
http://200sx.kicks-ass.net/henkebenke/img46440749bc601.jpg

http://200sx.kicks-ass.net/henkebenke/img46440749983d9.jpg

Vänster bak:
http://200sx.kicks-ass.net/henkebenke/img464407492bd5d.jpg
Sorry för dåliga bilder, min mobil är värdelös. Nån ny digitalkamera har jag inte råd med, allt pågrund av en jävla toyota som ÄTER upp mina pengar Cool


182 Inlägg
11 maj 2007
#5
Ser bra ut. Gillar Celicor så detta kommer jag att följa smile

Vad ska du göra på den mer än att få den körduglig då? smile

1 703 Inlägg
6 juni 2007
Trådstartare
#6
Här följer en genomgång av vad som skett under ett par veckor. Vi börjar med en afton för typ nån vecka sedan:

God afton i stugorna! Nu skall jag försöka återberätta kvällens händelse korrekt och kortfattat: Jag har köpt en motor!

Kvällens bisittare var Erik, tack Erik att du följde med, och köpte godis att stoppa i munnen under färden.
Den gula paketbussen styrde kosan mot Herrljunga prick klockan 17.35, målet för kvällen var Södra Parkgatan, där en viss Tommen (välkänd i GT4kretsar Cool ) sådde sin säd och fostrade sina ungar. En av ungarna skejtade, vilket han var noga med att påpeka, några gånger, Tommens äldste son visste exakt! på öret vad en sänkningssats till en GT4 kostar... undra vad pappa pratar om på kvällarna lol
Hur som helst, vi började att glo på tommens GT4, jag blev avundsjuk i smyg, jag vill ju också ha en fungerande bil.
http://200sx.kicks-ass.net/henkebenke/img4655e289f2ee4.jpg

Den nya motorn i all sin prakt. Allt verkar OK, saknar toppbultar samt packning.
http://200sx.kicks-ass.net/henkebenke/img4655e28a6842c.jpg

Kontanter och handslag utväxlades, motorn lastades bryskt i den gula cittran. Som tur är så är en GT4-motor tillverkad av härdad plast, så den väger inte så mycket varvid undertecknad själv kunde lasta motorn med en hand i bakfickan.
http://200sx.kicks-ass.net/henkebenke/img4655e28a22ebb.jpg

Nu står den där, på sin SJ pall. Fan va meksugen jag är nu... :lol:Very Happy
http://200sx.kicks-ass.net/henkebenke/img4655e28a43262.jpg

Tack Tommen för en shysst affär!

Åver änd out!


1 703 Inlägg
6 juni 2007
Trådstartare
#7
Följande dag hände detta:

En yttepytte uppdatering.
EFter jag kom hem från jobbet fick jag så jäääävla tråkigt. Så efter att ha kollat igenom de vanliga porrsidorna på internet, så begav jag mig till garaget.
Resan dit gick i konstant vtec(tm), vilket är bra för motorn och dess ägare.

Målet för kvällen var att pytta in lite fräsht fett i drivknutarna, samt plocka ihop den ena knuten. Det var pilligt och kletigt, men det gick till slut.

Sen beslutade jag mig för att plocka lite med toppen, så vad är då inte bättre än att polera ventillocket lite.. det ger ju minst 5hk´s.

Typ före (inte så jävla illa dock):
http://200sx.kicks-ass.net/henkebenke/img465c88fd2636b.jpg

Efter:
http://200sx.kicks-ass.net/henkebenke/img465c88fcd409a.jpg
http://200sx.kicks-ass.net/henkebenke/img465c88fd02142.jpg
http://200sx.kicks-ass.net/henkebenke/img465c88fca528e.jpg

Nu väntar jag på toppbultar och packning.


1 703 Inlägg
6 juni 2007
Trådstartare
#8
Du gamla du fria... idag firar vi svea rike, och vad passar då inte bättre att mickla med japanska bilar.

Jag är så sjuk, så jag orkar tamejfan inte skiva nåt direkt till bilderna..

tåtåtåtåtå tåppen
http://200sx.kicks-ass.net/henkebenke/img4666c39c1477d.jpg

Sen vad passar inte bättre än ett förstärkningsstag. OBS, undertecknad står ej för om staget är vetenskapligt funktionellt, ev. behövs ett par mindre stag ytterligare. Som de gamla grekerna sade: Veni, vidi, vici, vilket på svenska betyder ungefär: Ett styvt chassie är ett bra chassie.
http://200sx.kicks-ass.net/henkebenke/img4666c39bc344c.jpg

Ok, så nåt var tvunget att göras åt den skabbiga downpipen, gängorna till lambdan va väck sedan länge. Ett par bultar svetsades fast i dp´n, det blev ungefär en 9 på en 10gradig funktionalitetsskala.
http://200sx.kicks-ass.net/henkebenke/img4666c39ba2106.jpg

http://200sx.kicks-ass.net/henkebenke/img4666c39c37a07.jpg

Nu ska jag fira nationaldagen med pompa och ståt.


1 703 Inlägg
6 juni 2007
Trådstartare
#9
Rangvald skrev:
Ser bra ut. Gillar Celicor så detta kommer jag att följa smile

Vad ska du göra på den mer än att få den körduglig då? smile

Alltså, först tänkte jag köpa den billigt för att mest ha nåt att sköja med. Men då visade sig ju att motorn va slut. Då väcktes tankar på trim, välhållning etc etc. Men pågrund av smärre pengabekymmer tongue kommer bilen plockas ihop med orginalspecad motor, dock 3" system etc etc, men inga fancy grejjer. Den gamla motorn kommer dock kostas på en renovering och lite godis, men det tar jag när kulorna börjar rulla in.

Galna tankar om att orginalrenovera har också funnits, men det är roligare att sköja lol


1 703 Inlägg
4 september 2007
Trådstartare
#10
ag håller nu på att mickla lite med IC´n. Tanken var först att skaffa en annan IC som inte var så bred. Den jag fick med var ju monterad på ett överskumt träligt sätt som gjorde att den tog i ungefär överallt där marken råkade sticka upp mer än 5mm.

Efter lite måttande så kom jag fram till att det bör gå att montera IC´n mellan infästet till krockbalken, men jag måste kapa ur både infästningen och krockbalken en aning.

Sagt och gjort. För att vinna lite plats var jag tvungen att lossa på rören till servooljan och växellådsoljan. Nu vann jag plats så det bör gå att få dit ic´n.

Jag kapade först ur såpass att icn får plats, lämna helst lite mer än sugpassform, den vill ju gärna röra på sig.
http://200sx.kicks-ass.net/henkebenke/img46dd73212f832.jpg

När jag höll på att kapa ur krockbalken så gick det en propp och det var dags att avsluta för dagen big_smile

Men jag var tvungen att provmontera fronten för att se om det skulle funka.... jag jag tycker att det blev jäkligt coolt cool
http://200sx.kicks-ass.net/henkebenke/img46dd7320e8c56.jpg


1 703 Inlägg
4 september 2007
Trådstartare
#11
Nu var det tamejfan längesedan man uppdaterade, därför tänker jag göra just det... med det lilla som hänt big_smile

Idag blev jag sugen på att pula lite, så vad passar då inte bättre att slakta en stol för att få ett underrede som man monterar på sin finfina sportstol som ser ut att ha blivit dragen efter en stridsvagn vid Kräutzen-offensiven 1942.

Först testade jag för att se hur den passade i buggyn, men det blev lite för mycket finska flaggan över det hela. Voi vitto, stolen åkte ur fortare än kvickt.
http://200sx.kicks-ass.net/henkebenke/img46c3295a56eee.jpg

Förarstolen demonterades hastigt men dock kontrollerat. Varje skena satt nitad på tre ställen, dessa borrades ur för att frigöra underredet med glidskenan.
http://200sx.kicks-ass.net/henkebenke/img46d31b52ee2ae.jpg

På denna bild syns två av de urborrade nitarna, den tredje döljs av min feta arm. Den ena skenan var dock lite besvärligare då den var troligtvis punktsvestad på ett ställe, då åkte mr.vinkelslip fram och övertygade skenan att skilja sig ifrån fru stol.
http://200sx.kicks-ass.net/henkebenke/img46d31b534633f.jpg

Underredet i all sin skönhet:
http://200sx.kicks-ass.net/henkebenke/img46d31b527ce13.jpg

Jag monterade tillbaks skenorna i bilen för att kunna se hur jag skall montera stolen på dom, utan att stolen hamnar högt uppe i taket.
http://200sx.kicks-ass.net/henkebenke/img46d31b52cb025.jpg

Ställde jag på stolen dess befintliga underrede hamnade den lite för högt. Dock gick det MYCKET bra att torrköra cool
http://200sx.kicks-ass.net/henkebenke/img46d31b531f246.jpg


1 703 Inlägg
4 september 2007
Trådstartare
#12
Började med att tillverka ett fäste till säkringsboxen. En rejält tjock plåt användes för stadgans skull. En bult svetsades på undersidan.
http://200sx.kicks-ass.net/henkebenke/img46d46468be91c.jpg

Det blev redigt bra, och stabilt som bara den!
http://200sx.kicks-ass.net/henkebenke/img46d464689b68f.jpg

Efter lite el-meckade så ställde jag bak ett batteri för att testa, och voilá:
http://200sx.kicks-ass.net/henkebenke/img46d464680bd8c.jpg

Därefter pyttsade jag ner lite olja i cylindrarna för att ge smörjningen och kompet lite hjälp på traven.

Hoppas att jag kan provstarta nästa gång.

För stunden ser det ut såhär, jag var mest sugen på att kika på hur det kan bli bättre.
http://200sx.kicks-ass.net/henkebenke/img46d46468e1ba4.jpg


Biltokig
870 Inlägg
4 september 2007
#13
Kul projekt big_smile Lycka till!

Volvo: Built to protect Volvo drivers from other Volvo drivers.

Specialist
1 187 Inlägg
4 september 2007
#14
det här blir ritkigt coolt cool

Turbo? No. Balls!
Honda Prelude 2,2 Bus-bygge
Chevrolet S10 4,3 Ful-bygge

"Ecodriving is for poor people"

Fordonstekniker
1 740 Inlägg
4 september 2007
#15
Riktigt nice. På med ett par vita fälgar och en liten sänkning och du har en perfekt rallybil.

Lev livet, det kan ta slut fort

volvoraggare
4 776 Inlägg
4 september 2007
#16
jag ser ju inget av bilderna

en hårdrockande volvoraggare som älskar tjejer

1 703 Inlägg
4 september 2007
Trådstartare
#17
Ja, jag jagar andra fälgar lite i smyg... helst ska det vara några gamla rallyrims, nån som har nåt bra tips så holja till!


1 703 Inlägg
4 september 2007
Trådstartare
#18
ironhead skrev:
jag ser ju inget av bilderna

Hmm.. varför inte då?


1 703 Inlägg
5 september 2007
Trådstartare
#19
Såhär blev det med krockbalken, faktiskt helt ok tongue
http://200sx.kicks-ass.net/henkebenke/i … 1cb347.jpg
Senast redigerat av henkebenke (19 november 2007)


2 021 Inlägg
5 september 2007
#20
vita compomotive "rallye" fälgar e grymmt snygga o passar bra på celica, letar själv efter såna till min. häftigt projekt btw smilesmile



Sök