Tidigt våren 2007 blev suget efter en lekbil för stort, ett projekt letades fram på blocket.se, köptes ostartad (toyotor krånglar ju aldrig
).
Den svarta huven byttes ganska direkt mot en röd orginalhuv.
Bilen visade sig ha problem att starta viket härleddes till ett strulade relä som byttes i frisk fläkt. Därefter hade en kabel i kabelstammen åkt ur databoxen vilket gav ett jävla startproblem, detta tog en vecka av felsökning att hitta.
Efter en testrepa med nya stift och olja konstaterades att bilen tryckte ur olja ur oljesticksröret, illa!
Jag gjorde ett kompprov vilket gav svar på mitt problem.
Det var lika bra att börja riva då det förmodligen är topplockspackningen, kolvarna eller kolvringar som är trasiga.
Bilen intog sin plats i garaget, nu skulle det skruvas
Sista motorkudden lossades och motorn hängde i lyften. Växellådan och fördelningslådan är en ganska stadig pjäs, så motorn drogs ur med lådan monterad underifrån.
Stolt över bedrifte. Notera klumpen till växellåda/fördelningslåda och jämför den med storleken på motorn.
Ventillocket av, det är rengjort av tidigare ägare, brukar vara massa slam och äckligt till vevhusventilationen.
Toppen demonterades, toppackningen var hel och inga skador märktes på toppen. Vad kunde mitt kompfall bero på
Tråget revs för att kunna inspektera kolvarna.
Tråkigt nog såg 3 av kolvarna ut såhär:
Godset spruckit mellan kompressionsringarna, mycket märkligt, vad kan det bero på? Felaktig toppackning, dvs för högt komp? Slitna kolvar? Hur som helst, jakt på ny motor har inletts, så skall denna motor renoveras medan bilen rullar.
Då bilen skall brukas som busbil behövs inte massa inredning och trams, ur med skiten fort fort fort.
Nu skall lite uppstyvningsstag svetsas, samt några rosthål lagas.
Bifogar lite bilder som bevis på att meka med bilar inte behöver vara gravallvarligt
Växellådan lägger vi på hyllan
Titta måns, bakom dig!! En polsk jättebäbis
Råck änd råll
Mer projekt
Tanken med Celican att den skall rulla på toyotaklubbens superstagekörning 28 juli, får se hur det går
jaja.. fortsättning följer.