3751
Sök

Köpa 9000 2.0t/2.3t vad tänka på?

Dä ä bare o åk
798 Inlägg
7 maj 2007
Trådstartare
#1
Halloj funderar på att köpa en saab 9000 antingen 2.0t eller 2.3t. Är det något speciellt man ska tänka på att kolla när man tittar på bilen och är det någon utav motorerna som är bättre än den andra? Ungefär när ska turbon börja ladda osv? alla åsikter och tips är välkomna.

Fiat och Alfa Romeo mekaniker
285 Inlägg
7 maj 2007
#2
Båda motorerna är väldigt stryktåliga så det är inga problem, men det är lite olika karaktär på dem.

De ska ladda vid ca 1800rpm och uppåt. Du ska kolla noga så att turbotrycket är stabilt och inte hoppar, då kan du behöva byta magnetventilen ca2500kr.

Annars är det växellådorna som kan gå sönder om de som haft bilen innan inte kan köra som man ska, kolla så att växlarna inte hoppar ur när du gasar.


Dä ä bare o åk
798 Inlägg
7 maj 2007
Trådstartare
#3
Tack för det men hur märker man att turbotrycket inte är stabilt? känner man typ att det rycker lite och så då lr?

348 Inlägg
7 maj 2007
#4
racing-jimpa skrev:
Halloj funderar på att köpa en saab 9000 antingen 2.0t eller 2.3t. Är det något speciellt man ska tänka på att kolla när man tittar på bilen och är det någon utav motorerna som är bättre än den andra? Ungefär när ska turbon börja ladda osv? alla åsikter och tips är välkomna.

Eftersom det inte är några turbomätare på lätttryckarna, så kan det ju vara lite svårt att se när turbon laddar. Desutom är det inte fören dom sista modellerna det är magnetventil på dom från fabrik. Ska jag va ärlig, så är motorn och turbon bland det sista generellt, du bör oroa dig för på en 9000.

9000 efter -94 har bra rostskydd och överlag ganska stryktålig, jag skulle satsa på 2,3t, då den extra effekten och liter volymen passar bra till bilen.

Kontrollera att växellådan funkar fint, samt koppling, ljud från framvagn, samt ev. rost i baklucka samt bakdörrarna.


1 208 Inlägg
7 maj 2007
#5
Åk på vägen i ca 40 med 3:an i, sen gasar du tills ca 5500v/min, då märker du om effektkurvan hackar lite.


Biltokig
870 Inlägg
7 maj 2007
#6
Om du kollar på en bil innan - 88 kolla så att turbon är utbytt mot en vätskekyld, fram till 88 är de nämligen luftkylda och pajar förr eller senare, de flesta är nog utbytta för många år sen dock...

Volvo: Built to protect Volvo drivers from other Volvo drivers.

24 Inlägg
7 maj 2007
#7
Lyssna extra mycket efter missljud i växellådan när du kör i 3:an och 4:an, i dom växlarna hör det tydligast

Dä ä bare o åk
798 Inlägg
8 maj 2007
Trådstartare
#8
tack för svar

5 710 Inlägg
8 maj 2007
#9
Ett kik här kan ge dig lite tips kanske:
http://forum.saabturboclub.com/viewtopic.php?t=79987

Lycka till!

MVH Jonas
..............


Sök