Tänkte kolla om intresset finns för en sådan diskussion:D
Vilken är din favoritväxel? D.v.s. om du fick välja endast en växel att ha kvar i lådan vilken skulle du då vilja behålla?
Kan börja själv med att det skulle nog vara 2:n- lätt att starta ifrån (inte för jag gör det) och rolig att leka med, men dock inte bra vid motorväg haha:P
Tänkte kolla om intresset finns för en sådan diskussion:D
Vilken är din favoritväxel? D.v.s. om du fick välja endast en växel att ha kvar i lådan vilken skulle du då vilja behålla?
Kan börja själv med att det skulle nog vara 2:n- lätt att starta ifrån (inte för jag gör det) och rolig att leka med, men dock inte bra vid motorväg haha:P
så vilken skulle du ha valt?
UrBootat dum fråga.... Men OK....3:an Går att starta från och går att köra i hyffsad hastighet...
I want to die in my sleep like my grandfather..
Not screaming and yelling like the passengers in his car....
"DeLorean DMC-12 -82Vin#10429" Min bil underhålls här!!
Trean. Går att starta från och går att köra i 110... Roligaste växeln också, för bilen är piggast där...
En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område! Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
Jag har råkat ut för ett "långsamt" växellådshaveri som till slut gav två växlar kvar - 2an och 4an. Rätt okej faktiskt.
Först skar backen. Sedan gav sig 1an, 3an och 5an ganska raskt men jag hade inte tid att fixa bilen då jag jobbade och pendlade och behövde den hela tiden. Således höll jag tummarna för att inget skulle trilla över på "fel" sida i lådan och fortsatte pendla 14 mil om dagen på tvåan och fyran... Det höll i över en månad!
Fast när jag blev stoppad i en flygande besiktning trodde jag det var kört, bilen lät ju som en tröska och polisen som stoppade mig såg lätt förfärad ut... Han lät mig dock åka, eftersom han bedömde att det var okej. Nämde då inte att det efter tre veckor på det viset börjat på att bli mycket knöligt att få i växlarna...
Dagen före julafton fick jag sluta tidigare på jobbet, så då var killarna på Volkswagens verkstad hemma bokade, de körde eftermiddagspass och slängde en ny låda (som jag hämtat på en skrot i grannskapet) på plats åt mig så att jag kunde åka och jobba igen på annandagen... Dock fattade de inte hur jag fått dit bilen, de fick inte i någon växel och fick knuffa in den i verkstaden...
Snacka om panikläge, att behöva bilen så mycket att man inte ens har tid att laga den när den rasar!
Det får nog bli som nästan alla föregående inlägg. Trean:s växel. Man kan starta ifrån den, man kan köra någolunda fort. Fast lamellerna kan ju ta lite stryk dock...
Tjaa, det är lite svårt faktist 3an just för att kunna köra "normalt", men ändå helst 2an, så man fortfarande kan bränna däck, och ändå kunna köra lite...
Med lite känsla går det att starta på 3an med min bil. Med bara 3an har jag ett register på 0-170km/h, så mitt val blir 3an. (Som dessutom är den växel som är roligast när man har 5 växlar att välja mellan...)