3241
Sök

Detta e så j**la typiskt ! (Motorras Nissan 200)

Herr
1 722 Inlägg
9 maj 2007
#21
Vad köpte du din 200a för?

There's no need to fear, UNDERDOG is here!

55 Inlägg
9 maj 2007
Trådstartare
#22
makibosset skrev:
hur många mil har din nissan rullat? kör istället på delsyntet olja nästa gång, mkt bättre för motorer som rullat många mil.

/Marko

den har rullat ca 13000 mil

"Brokeback Mountain" is not just a movie. It's also what Chuck Norris calls the pile of dead ninjas in his front yard.

55 Inlägg
9 maj 2007
Trådstartare
#23
tecman skrev:
hmm.. det kan ju vara så att dom inte rengjorde oljepumpen och alla oljekanalerna när dom renoverade motorn senast = det kan ju ha funnits metallrester från gamla lagren kvar i motorn som ställde till det för dig sad

har åxå haft vevlagerras... fixade det själv tog lite tid men man lärde sig ofantligt mycket. enda "special" verktyg du behöver är en momentnyckel. annars kan det ju gå illa då du ska skruva ihop den.

så det går att göra själv bara man tar god tid på sig och läser hur man plockar isär allt och hur man ska få ihop det. det jobbigaste var att få bort och dit växellådan. smile trångt som faan

jag har allt i garaget som behövs för detta även momentnyckel. det enda som isf skulle ställa till den är utrymme men bilen kan man ju rulla ut när man väl har plockat bort motorn. så det ska inte vara nårra problem plus att jag har enbekant som e rätt jävlig på motorer (monterade dubbla turboagg o lite smått o gott i en gammal folkabubbla.... den stegrade )

"Brokeback Mountain" is not just a movie. It's also what Chuck Norris calls the pile of dead ninjas in his front yard.

Biltokig
870 Inlägg
9 maj 2007
#24
Enligt konsumentlagen så måste verkstaden ge dig 2 års garanti på det arbete de utför på bilen, så om det skulle bero på dom så är det deras skyldighet att fixa det hela! Så gå till dom och klaga, men säg inget om motortvätten...

Volvo: Built to protect Volvo drivers from other Volvo drivers.

6 Inlägg
9 maj 2007
#25
var får man en rpm singnal till en shift light har nämligen ingen fördelar dosa utan elektronisk tändningsystem

1 058 Inlägg
9 maj 2007
#26
cripz skrev:
var får man en rpm singnal till en shift light har nämligen ingen fördelar dosa utan elektronisk tändningsystem

Du får göra en egen tråd om detta serdu!

PoLoud =D

55 Inlägg
12 maj 2007
Trådstartare
#27
finns det nån här på forumet som kan tipsa om nått företag som säljer bra vev & ramlager till bra priser???

"Brokeback Mountain" is not just a movie. It's also what Chuck Norris calls the pile of dead ninjas in his front yard.

Heavy Metal N' Horsepower
174 Inlägg
12 maj 2007
#28
Vet inte vad det är för kvalite men jag köpte lager på carfix. Kostade ca 1100 kr totalt. Std dimension.

Alla kan köra fort rakt fram...

1 741 Inlägg
12 maj 2007
#29
http://shop.performancebyz.se/catalog/i … 7d34a1c137  d.v.s pb-z har rätt ok lager annars går det ju rykten om clevite 77 lager men minns inte till vilken bil det skulle vara hmm finns ju säkert på 200sx.nu att läsa om då många kör på dom lagren för att de är mycket bättre än orginal.

When it feels like you have full control!
You are not driving fast enough!

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=69250 <-- Min projekttråd.

med lem
1 147 Inlägg
12 maj 2007
#30
tråkigt för dig, surt som fan när bilar strular. men ärligt jag tycker man bara hör problem med dom där 200orna?

Hellre frysa i tälten, än tälta i frysen.

Chef
379 Inlägg
12 maj 2007
#31
motorerna i dessa s13 är bara rent skräp egentligen smile
Problemet med dom och även 3.0 liters turbosnurrorna i Supra MKIII är lagerras, pga för varm olja. Oljekylningen är inte tillräcklig i dessa bilar och körning i 140 km/h på motorväg får upp oljetempen en bit över 125 grader, vilket inte är så bra...... tänk vad som händer om man gasar lite på det...... häpp! lagerras!

En bra idé är att byta motor till en SR20DET som sitter i S14. Den motor är bättre, och 0.2 liter större =P

"Jag kommer ihåg att glömma, men ibland händer det att jag glömmer att komma ihåg" - Chrille

Gödseldräng
4 529 Inlägg
12 maj 2007
#32
Chrille74 skrev:
motorerna i dessa s13 är bara rent skräp egentligen smile
Problemet med dom och även 3.0 liters turbosnurrorna i Supra MKIII är lagerras, pga för varm olja. Oljekylningen är inte tillräcklig i dessa bilar och körning i 140 km/h på motorväg får upp oljetempen en bit över 125 grader, vilket inte är så bra...... tänk vad som händer om man gasar lite på det...... häpp! lagerras!

En bra idé är att byta motor till en SR20DET som sitter i S14. Den motor är bättre, och 0.2 liter större =P

gött blev skraj när alla skriver om dessa motor ras men nu fick jag ju reda på att s14 motorerna är bättre big_smile

och du med bilen lager och hela faderullarn är inte så svårt att byta
är ungefär en dagsjobb men var nog med att du ställer in ventilerna exkakt på millimetern


55 Inlägg
12 maj 2007
Trådstartare
#33
Chrille74 skrev:
motorerna i dessa s13 är bara rent skräp egentligen smile
Problemet med dom och även 3.0 liters turbosnurrorna i Supra MKIII är lagerras, pga för varm olja. Oljekylningen är inte tillräcklig i dessa bilar och körning i 140 km/h på motorväg får upp oljetempen en bit över 125 grader, vilket inte är så bra...... tänk vad som händer om man gasar lite på det...... häpp! lagerras!

En bra idé är att byta motor till en SR20DET som sitter i S14. Den motor är bättre, och 0.2 liter större =P

Hur mycket måste man ändra i motorummet för att få ner en SR20DET då? har haft planer på det men eftesom jag inte e nån expert mekare så har jag inte gjort mer än att haft det i tanken.

"Brokeback Mountain" is not just a movie. It's also what Chuck Norris calls the pile of dead ninjas in his front yard.

Chef
379 Inlägg
13 maj 2007
#34
Jag är inte helt säker, men det är väl ganska bra passform, ev kan det vara motorfästen, downpipe och bränsleslangar man får lov att ändra på för att det ska passa....

Borde väl finnas någon på 200x forumet som gjort detta byte och har mer information än vad jag har smile

"Jag kommer ihåg att glömma, men ibland händer det att jag glömmer att komma ihåg" - Chrille

Gödseldräng
4 529 Inlägg
13 maj 2007
#35
annars så ringer du och snackar med dom här


http://www.airtune.se/index.php?cat=c21 … 22509e7aaf


så tar dom fram en motor till dig smile


1 893 Inlägg
13 maj 2007
#36
Börja kolla eBay.com. Där finns massor med motorer, från fabriksnya till gammalt skrot.
Här har du EN länk till en säljare som säljer "nyare motorer".
Men det är bara en av många. Du får lista ut vad din bil, eller den vars motor du är intresserad av kan heta på andra marknader.

Frakt priser brukar ligga på $500us - $1000us. (Från USA.) Kolla upp med säljaren INNAN du läger bud.
Jag köpte en 6-vxl låda till min, helt ny, inklusive ALLT kostade den mig just över 13'000:- SEK.
Se till att betala med PayPal, så har du skydd mot skojare.

För att byta ram och vevlager, behöver du inte ta ur motorn.
Palla upp den, ta ur oljan och ta loss tråget, så kan du göra det liggandes under bilen. Du sparar hela proceduren med motorlyftet och därmed många timmars extra arbete.
Nackdelen är taskig arbets stälning och dåligt ljus.
Vet inte hur nissan motorn är konstruerad, men du kanske måste lossa kamremmen innan (Eller efter) du pallar upp den, så du får loss veven.
Se till så du har uppgifter på alla moment för att dra fast delarna igen. Vevlager, ramlager överfall och eventuellt vilken ordning de skall dras.

Lycka till! smile


727 Inlägg
14 maj 2007
#37
Kan du förklara hur du ställer in ventilerna på en motor med hydrauliska lyftare? en sr20det motor är inte bara att lyfta ner i en s13 hur som helst heller för den delen. ny kabelstam och sprängkåpa är kanske" smågrejer" gjorda på en dag för en ovan mekare?



Team-Adolfsson skrev:
Chrille74 skrev:
motorerna i dessa s13 är bara rent skräp egentligen smile
Problemet med dom och även 3.0 liters turbosnurrorna i Supra MKIII är lagerras, pga för varm olja. Oljekylningen är inte tillräcklig i dessa bilar och körning i 140 km/h på motorväg får upp oljetempen en bit över 125 grader, vilket inte är så bra...... tänk vad som händer om man gasar lite på det...... häpp! lagerras!

En bra idé är att byta motor till en SR20DET som sitter i S14. Den motor är bättre, och 0.2 liter större =P

gött blev skraj när alla skriver om dessa motor ras men nu fick jag ju reda på att s14 motorerna är bättre big_smile

och du med bilen lager och hela faderullarn är inte så svårt att byta
är ungefär en dagsjobb men var nog med att du ställer in ventilerna exkakt på millimetern

Projekt tråden för turbo bygget: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=157966

55 Inlägg
14 maj 2007
Trådstartare
#38
nu e det såhär att jag funderar starkt på att sälja min bil när jag har gjort vid den för jag vill inte åka runt o vara rädd för att detta ska hända igen.

Om det nu blir så att jag inte säljer den för det e ju trots allt en jävligt rolig bil o köra vad kan jag göra för att undvika sånna här missöden i framtiden?

räker det med att sätta in en oljekyl bara eller vad behövs mer?

"Brokeback Mountain" is not just a movie. It's also what Chuck Norris calls the pile of dead ninjas in his front yard.

Olofström , Blekinge
211 Inlägg
14 maj 2007
#39
OJJOJJJOJJ! Silken tur att man inte köpte nissan 200sx!


Gödseldräng
4 529 Inlägg
14 maj 2007
#40
Frayze skrev:
Kan du förklara hur du ställer in ventilerna på en motor med hydrauliska lyftare? en sr20det motor är inte bara att lyfta ner i en s13 hur som helst heller för den delen. ny kabelstam och sprängkåpa är kanske" smågrejer" gjorda på en dag för en ovan mekare?



Team-Adolfsson skrev:
Chrille74 skrev:
motorerna i dessa s13 är bara rent skräp egentligen smile
Problemet med dom och även 3.0 liters turbosnurrorna i Supra MKIII är lagerras, pga för varm olja. Oljekylningen är inte tillräcklig i dessa bilar och körning i 140 km/h på motorväg
får upp oljetempen en bit över 125 grader, vilket inte är så bra...... tänk vad som händer om man gasar lite på det...... häpp! lagerras!

En bra idé är att byta motor till en SR20DET som sitter i S14. Den motor är bättre, och 0.2 liter större =P

gött blev skraj när alla skriver om dessa motor ras men nu fick jag ju reda på att s14 motorerna är bättre big_smile

och du med bilen lager och hela faderullarn är inte så svårt att byta
är ungefär en dagsjobb men var nog med att du ställer in ventilerna exkakt på millimetern


har ganska lätt för att fixa moterna då min far jobbat på verksta ett antal år
samt att en polare far är motor ingengör
kusinen handlar med bilar har egen bilverksta
brorsan har jobbat på verksta x antal år
jag har varit på en verksta i 2 år

plus att jag känner en hel del som jobbar med alla sortes motorerer
och har plockat ihop ett antal motorer med hydralsika lyftare med farsans och brorsans hjälp
och är det något jag inte vet ringer jag någon av dom jag känner
Senast redigerat av Team-Adolfsson (14 maj 2007)



Sök