3728
Sök

Hur ställa in slutsteg med 2-vägskit?

124 Inlägg
8 maj 2007
Trådstartare
Har ett framsystem bestående av ett par 6-5" kitsystem (mid+diskant) med delningsfilter. Har ett MDS GP4 steg som ska driva detta par i en varsinn kanal (2 kanaler blir över till basen).

Det finns en "flärp" som man kan ställa in på LPF, FULL och HPF. I övrigt finns det tre skruvar som man ändrar med, GAIN, X-OVER och BASS BOOST. Hur ska jag ställa in mitt steg för att det ska låta som det ska med det passiva delningsfiltret?

På mds.se finns en tydlig bild på hur stegets alla inställningar exakt ser ut, http://mds.se/archive/productimages/big/17214_3.jpg.

124 Inlägg
9 maj 2007
Trådstartare
Ingen som har en aning?

12 Inlägg
9 maj 2007
det där LPF och de vet ja inte riktigt vad du ska ha, men x-over ska du nog låta vara som den va när du köpte steget, ofta är stegen hyfsat inställda när man köper dom och bass boosten ska du inte heller röra till den kanalen, eventuellt att du kan behöva sänka den, sen så ställer du bara in hur högt du vill att framsystemet ska spela med gain skruven. det blir bäst om du spelar en låt på ganska hög volym och ställer in den medans du lyssnar för då hör du hela tiden hur de låter, då kan du även passa på att justera bass boost skruven så de inte börjar låta konstigt i högtalarna.

590 Inlägg
9 maj 2007
Till ett framsystem tror jag det ska stå på HPF. Tar bort dom där låga tonerna.. hur mycket vet ja inte men prova dej fram..

603 Inlägg
9 maj 2007
Precis! Jag har luskat i det där med mitt mds-steg också och kommit fram till att "LPF", "FULL" och "HPF" står för "Low pass filter", "Full-Range" och "High pass filter".
Alltså kör du framsystemet på HPF, alternativt kanske Full men tror att HPF blir bäst om du har en bas i skuffen eller likande som tar de låga basfrekvenserna. Sen borde det finnas en ratt för att ställa in exakt vart frekvenserna ska delas men... mhmm... kanske är förinställda lägen eller nåt på det steget.

In hoc signo vinces

1 171 Inlägg
9 maj 2007
Om du ska koppla in en bas på de andra 2 kanalarna så använder du högpassfiltret (höga frekvenser passerar) HPF och ställer in x-over (delningsfrekvensen) på 80Hz på framsystemets kanaler.

Till basens kanaler så gör du likadant fast ställer omkopplaren på LPF (low pass filter). Sedan lyssnar du och testar att vända polariteten på basen. Polariteten som låter starkast/fylligast i framsätet är bäst. Sist justerar du nivåerna (gain). Strunta helst i bass boost.
Senast redigerat av zoopåse (9 maj 2007)

124 Inlägg
9 maj 2007
Trådstartare
Det var just LPF, FULL och HPF jag mest undrade över. Men nu har jag fått mina svar, tackar så mycket smile

124 Inlägg
11 maj 2007
Trådstartare
Fick inte igång basen på LPF, utan kör den på FULL nu, funkar det eller ska man inte ha så?

Kettunen
11 maj 2007
Basen ska du la ha på High o inte full

1 171 Inlägg
11 maj 2007
Den ska stå på LPF (low pass filter) och inget annat. Annars får du höga frekvenser ut genom basen. Säker på att den inte låter när den står på LPF? Vilken frekvens står X-over på?

124 Inlägg
11 maj 2007
Trådstartare
zoopåse skrev:
Den ska stå på LPF (low pass filter) och inget annat. Annars får du höga frekvenser ut genom basen. Säker på att den inte låter när den står på LPF? Vilken frekvens står X-over på?

Ja det tycker jag också.. Jodå det låter, dock vääldigt lågt. Att vrida på gainen hjälper inte heller. Skruven på X-overn står på 40Hz. Det borde ju fungera tycker man

1 171 Inlägg
11 maj 2007
Det är inte konstigt att det låter lågt om du har filtret inställt på 40Hz. Det betyder att alla frekvenser ovanför 40Hz mer eller mindre filtreras bort. Den kanske ligger på -3dB vid 40Hz och ovanför det finns ytterst lite nivå.

Det är sällan musik innehåller bas som går djupare än 35-40Hz. Ofta så filtreras skivorna under 35Hz från all djupbas i mastringen.

Desstum får du en stor fördröjning/eftersläpning av den bas som finns kvar i basen när du delar så lågt i frekvens.

Ställ in filtrena på 80-100Hz så blir det säkert mycket bättre. Då får du bas ur basen och resten ur framsystemet.

124 Inlägg
11 maj 2007
Trådstartare
Varför låter inte diskanterna när jag ställer -3 dB på delningsfiltret? :S

1 171 Inlägg
12 maj 2007
Du får gärna säga till om du blir hjälpt av något av det jag skriver.smile Om inte så kanske jag kan förklara bättre. Om du blir hjälpt och det blir bra så vet jag.

Funkade det bra med 80Hz delningsfrekvens tex? Visst låter basen då?

Om diskanterna inte låter när man kopplar om dem till -3dB (antar att det finns en sådan koppling på filtret) så kan det bero på flera olika saker. Tex att tillverkaren använt samma box men inte lagt in funktionen i just det filtret eller att filtrena är trasiga på något sätt. Kanske avbrott vid ett motstånd. Konstigt att det skulle vara trasigt på båda filtrena.

124 Inlägg
12 maj 2007
Trådstartare
Dina svar är precis de svar jag vill ha, hittils åtminstone.. big_smile

Kör nog snarare på 100Hz nu, men basen pumpar på riktigt mysigt tycker jag.. lol

Vadå avbrott vid motstånd? Du får gärna förklara vidare.. smile

mvh martinn

1 171 Inlägg
12 maj 2007
Ja, om tex en lödning på ett motstånd gått av eller motståndet brunnit av som sitter i serie med diskanten (det är vanligt att man använder ett större seriemotstånd som extra dämpning av diskanten) så blir den tyst.

124 Inlägg
13 maj 2007
Trådstartare
zoopåse skrev:
Ja, om tex en lödning på ett motstånd gått av eller motståndet brunnit av som sitter i serie med diskanten (det är vanligt att man använder ett större seriemotstånd som extra dämpning av diskanten) så blir den tyst.

Det låter ju inte bra.. Har skickat ett mail till BRL så får vi se vad dom säger om saken. roll

Sök