B20E har ju 124 hk om man inte minns fel och i den sitter ju K/D-kam samt tunnare topplock så jag gissar på att min konfiguration landar på 120 eller nå.
Enligt
http://www.kgtrimning.com/ räcker K/D-kam, Weber 36/36DCD och Steg 2 topplock (Steg 2 är planat, portat, och större ventiler 44 in, 37 ut.) till 130-140hk på B18/b20.
Steg 2 topplocket räcker för övrigt till effektuttag på ca 170 hk om man köper Dubbla Weber 45:or, men det är svindyrt
Steg 2 topplock kostar runt 7000:- nytt, men det finns ju begade. Dock får man i princip ett Steg 2-topplock om man gör #1 och #2 i listan jag skrev i förra inlägget.
Så om #1- 5 följs har du väl mellan 110 och 130 i en B18.
Vad kostar då allt?
K-kam ~800kr
Ventllyftare (om du vill vara på den säkra sidan) ~500kr
Begagnad Weber 36/36 med insug ~2000kr (Dubbla SU är rätt myket billigare, men jobbigare att ställa in ordentligt)
Planing av topplock ca 2mm ~400kr (Gratis om du känner nån schysst firma/yrkesskola med fräs)
Portningen är gratis om du gör det själv. Kravet är bara en ventilfjäderbåge, en liten slipmaskin typ Dremel.
Lättning av svänghjul ~600 (Gratis om du känner nån schysst firma/yrkesskola med svarv).
Totalt 4300kr om du inte gör nått själv eller få tag i begade saker.
Ett litet tips är att börja med en fräsch motor du just renoverat eller som inte gått så fruktansvärt långt.
Summa sumarum, har du gratis tillgång till metallbearbetningsmaskiner blir det hela jäkligt billigt att plocka ut ca 130 hästar och skapligt med vrid, har du inte det blir det snäppet dyrare.