3361
Sök

hur få bort gammal lack fran addon?

37 Inlägg
15 maj 2007
Trådstartare
tjen har fått tag i i ett beggangnat addon kjolpaket till min volvo men det sitter riktigt tjockt lager lack på det på vissa ställen och på vissa ställen är det plast rent har skrapat loss den färjen som gick att skrpa bort men resten har ska jag få bort det har testat me olika grovlekar på sand paper och med maskin och för hand men blir galen sandpaprena och trissorna beckar ju bara igen har testat att slipa med vatten oxå men kommer ingen vart innan papret är slut nån som har något tips på hur man får det plast rent så jag får en jämn yta på det och kan plast pryma det? //jimmy

1 893 Inlägg
15 maj 2007
Kan fungera med lösningsmedel på trasa. Men kolla genom att gnugga lite på insidan först, så du ser om plasten klarar medlet. (Det bör den göra, men bätre försiktig än att förstöra den.) Vanlig tinner klarar de flesta plaster utan att det mjuknar.

Lackerare
159 Inlägg
16 maj 2007
Kan fungera med ett rakblad med, men då måst man vara väldigt försiktigt så man inte skär djupa skårer i själva plasten.

Gjorde detta till en kund som fått tag på en vinge till sin bil som var begagnad och ville lacka om den.

Vet inte riktigt hur det ser ut, men om du ändå skall lacka om den så behöver du inte ta bort all lack och sedan lägga plastprimer, utan du kan ju slipa ner den lite lätt med ett 400-500 papper sedan lacka den.

Då använder du ju den gamla färgen som sitter på som grundfärg.

hoppas du löser det, för det finns ingenting mer frusterande när man vill ha nått gjort och ingenting funkar smile

MVH

BESÖK LACKFORUM PÅ: http://lackering.forum24.se/

37 Inlägg
16 maj 2007
Trådstartare
Kristian_V skrev:
Kan fungera med lösningsmedel på trasa. Men kolla genom att gnugga lite på insidan först, så du ser om plasten klarar medlet. (Det bör den göra, men bätre försiktig än att förstöra den.) Vanlig tinner klarar de flesta plaster utan att det mjuknar.

testade med tinner i dag å det löste ju färgen men det e så jäcla tjockt lager så men kommer ingen vart men tack ändå föt tippset:)
Senast redigerat av jimpa1 (16 maj 2007)

37 Inlägg
16 maj 2007
Trådstartare
mstoltz skrev:
Kan fungera med ett rakblad med, men då måst man vara väldigt försiktigt så man inte skär djupa skårer i själva plasten.

Gjorde detta till en kund som fått tag på en vinge till sin bil som var begagnad och ville lacka om den.

Vet inte riktigt hur det ser ut, men om du ändå skall lacka om den så behöver du inte ta bort all lack och sedan lägga plastprimer, utan du kan ju slipa ner den lite lätt med ett 400-500 papper sedan lacka den.

Då använder du ju den gamla färgen som sitter på som grundfärg.

hoppas du löser det, för det finns ingenting mer frusterande när man vill ha nått gjort och ingenting funkar smile

MVH

ska testa med rakblad smile

men jag tror att all lack måste bort för den som hadde det innin hadde bara lackat på det såg det ut som men det hadde inte fäst där det va plast rent utan lossnade när jag drog med högtryckstvätten på den å när jag ändå gör det nu så vill jag att det ska bli bra:)
Senast redigerat av jimpa1 (16 maj 2007)

1 893 Inlägg
16 maj 2007
Kan du inte få bort det med högtrycken då? wink Högtryck med lite värme tar garanterat bort färgen om du har tillgång till en som kan leverera värme.

110 Inlägg
16 maj 2007
slip?

Have a good time, all the time!

Lackerare
159 Inlägg
16 maj 2007
Tjena

Ja det är typiskt när det gäller plast, är man inte nogran med att lägga plastprimer, så fäster inte färgen ordentligt och man kan nästan bara dra bort den med fingrarna.

Va bara noga med plastprimern och att rengöra ytan ordentligt från fett osv....innan du lackar, så ska det nog gå bra smile

Lycka till smile
MVH

BESÖK LACKFORUM PÅ: http://lackering.forum24.se/

37 Inlägg
16 maj 2007
Trådstartare
Kristian_V skrev:
Kan du inte få bort det med högtrycken då? wink Högtryck med lite värme tar garanterat bort färgen om du har tillgång till en som kan leverera värme.

okej har redan testat med vanlig högtryck utan värme å då lossnade en del av färjen hur ska man förklara det är som om det en gång i tiden har lackast "bra" men det har släppt på vissa ställen och att dom sedan bara lackat på det en gång till med vanlig lack å utan grund eller nått och det jag fick bort va på dom ställen som det släpt tidigare där det bara e på lackat resten sitter bra

37 Inlägg
16 maj 2007
Trådstartare
SooLo skrev:
slip?

vad menar du?smile

48 Inlägg
16 maj 2007
Provat färgbortagningsmedel????? kan rekomendera beckers

50 Inlägg
17 maj 2007
testa färgborttagningsmedlet Bums. Borde lösa lacken. Testa bara så att plasten klarar det först.
Senast redigerat av Egget (17 maj 2007)

110 Inlägg
17 maj 2007
jimpa1 skrev:
SooLo skrev:
slip?

vad menar du?smile

slipa bort färgen bara... första ja tänkte på, men vet inte hur de funkar..

Have a good time, all the time!

37 Inlägg
17 maj 2007
Trådstartare
Egget skrev:
testa färgborttagningsmedlet Bums. Borde lösa lacken. Testa bara så att platen klarar det först.

ska testa det om det finns å köpa fortfarand?e trodde det var förbjudet nu för tiden men finns det fortfarande att att köpa så ska jag testa:)

50 Inlägg
17 maj 2007
Jag köpte bums på den lokal färgaffären förra året. Funkar iallafall skitbra.

37 Inlägg
17 maj 2007
Trådstartare
SooLo skrev:
jimpa1 skrev:
SooLo skrev:
slip?

vad menar du?smile

slipa bort färgen bara... första ja tänkte på, men vet inte hur de funkar..

jo men men pappredna becker ju igen direkt och det e så himmla tjockt med lack så skulle säkert ta mång många timmmer och och hur många sandpapper som helst innin men fått men kjol ren:S

Kettunen
17 maj 2007
Ta en slip maskin o börja med lite grövre papper sen när du fått ner det byter du till ett fint papper

Sök